Pilot stáje KM Racing zajel devátý čas, ale organizátoři oznámili, že spolu s
Poláky Lukaszem Laskawiecem, Rafalem Sonikem a Maciejem Albinowskim, Francouzi Christophem Declerckem a Antoinem Lecomtem a Italem Norberto Canganim startuje mimo soutěž. Za vyřazení sedmi Evropanů stál protest argentinských jezdců a jejich argumentem bylo, že čtyřkolky uvedených závodníků se příliš odlišují od sériových modelů.
Macháček a spol. pak podali protest proti rozhodnutí jury. Její stanovisko zatím oficiálně nezaznělo, nicméně všichni jmenovaní nastoupili na start první etapy. Napadení nesériovosti evropských čtyřkolek je svým způsobem dost kuriózní, protože i
stroje Argentinců mají k sériovým quadům hodně daleko. Důvodem je skutečnost, že k zvládnutí tak těžké soutěže jako je Rallye Dakar je nutné na čtyřkolovém motocyklu udělat řadu úprav.
Jihoameričané mají usnadněnou cestu vítězství.
Argentinci se při protestu zaměřili na motor Yamaha TDM Macháčkova stroje, a to díky tomu, že pořadatelé krátce před startem vydali předpis, podle nějž jsou do závodu připuštěny pouze sériové stroje, u nichž bude v průběhu rallye umožněna výměna motoru.
Macháčkův motocykl je odvozený od Yamahy Raptor, ale motor ze sériového stroje by podle pětinásobného vítěze Rallye Dakar tak náročnou soutěž nevydržel, a
proto používá agregát TDM převložkovaný na objem 750 ccm. Ten má parametry série, ovšem zda celý čtyřkolový motocykl v této podobě odpovídá reglementu, to už záleží
na subjektivním pohledu komisařů.
Představitelé sedlčanské stáje jsou z celé situace pochopitelně rozčarováni.
„Naše stanovisko je jasné. Je požadována národní registrace stroje a použití sériového motoru. Registraci máme a sérii nikdo nedefinuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Výklad je nejasný, a tudíž závislý na subjektivním posouzení. Podali jsme protest, který bude posouzen v den první etapy. Pořadatelé nabídli, že by evropští favorité mohli startovat mimo pořadí jako zvláštní podtřída čtyřkolek, což ale není pro Josefa zajímavé. Konečné rozhodnutí o startu necháme na něm a vyčkáme rozhodnutí o protestu,“ řekl
šéf týmu KM Racing Martin Macík.
Podle
spolumajitele stáje Martina Pabišky je podivným zásahem
celá kategorie čtyřkolek znehodnocená. „Namísto špičkově obsazené třídy a velkolepého souboje se stane jen fraškou vytvořenou pro několik domácích a pár dalších jihoamerických závodníků, založenou na nejistých pravidlech se subjektivním výkladem. Závodníci tu jsou od toho, aby bojovali o umístění, nic jiného pro ně nemá smysl. Vývojem událostí jsme rozhořčeni. Nečekáme, že se pořadatelé k našemu protestu postaví kladně – to by ztratili tvář a závod čtyřkolek jim za takovou ostudu nestojí,“ dodal zklamaně. Celá záležitost z pohledu odstavených jezdců vypadá tak, že nyní mají slavní argentinští bratři Marcos a Alejandro Patronelliové, jejich krajané, či další Jihoameričané usnadněnou cestu k vítězství," domnívá se Pabiška.