Slovensko začal svírat mrazivý krunýř. Teploty na mnoha místech klesaly pod
-20 stupňů Celsia a meteorologové přitom hlásali, že bude hůř. Na Quadmanii se živě debatovalo o možném zrušení závodu. To pro většinu teamů jedoucích pod CZ vlajkou bylo zcela nepřijatelné. Závody přece nemůže zrušit rekordní chladno způsobené tlakovou výší nad Ruskem. Černé myšlenky byly zažehnány a závody v Lučivné 2012 pátou hodinou dopolední byl odklepnut: „
Ano, závod se pojede v celé délce 4 hodin“. A taky se jel.
Arktická třicítka byla pokořena:
Noc před Quadtrophy byla jednou z nejmrazivějších v tomto roce. Silný mráz působil v celém Quad městečku problémy, závodníci kteří městečko okupovali od čtvrtka měli plné ruce práce s rozhýbáním techniky. 4kolky i auta podlehly bizardnímu počasí, a jen tak tak se podařilo strojárny rozhýbat. Tam kde nepomohly teplé garáže vypomáhaly fény. Toto nejsou žádné výroky z vesnické tancovačky, ale čirá pravda z
QuadTrophy v Lučivné s datem 2012. Akcie
této zimy vystoupaly na vrchol, zima ukázala své grády a s problémy, které sebou zima nese se jezdci potýkali i během závodu. Slovenský hydrometeorologický ústav varoval, že přes den bude klesat rtuť do rekordních minusových hodnot. Počasí pro magory, vždyť se při dýchání lepil nos k sobě. Při funění pod helmu zamrzalo hledí a při chvilkovém stání tuhla krev v žilách.
4hodinový závod v Lučivné se právem řadí mezi
nejextrémnější závody v širokém okolí. Hned po přejímkách nám bylo jasné, že se budeme muset vypořádat s počasím pěkně po svém. Horký čaj, káva, slivovice, nebo vyhřáté auto či přečkání závodu ve vytopeném stanu. Toto byl i můj plán, pěkně si jezděte, udělám pár fotek a pak se schovám do vyhřátého stanu. Ouvej ono to tak nechodí, jakmile se přihlásíte jako jeden z jezdců týmu, celý tým na vás spoléhá a při jakémkoli zakolísání musíte vklouznout do zimní rallye. A aby mínusové hodnoty byly podtrženy, v polovině závodu začalo nepříjemně sněžit.
Poprvé se závod v Lučivné konal teprve před pěti lety, ale dnes už je jedním z nejpopulárnějších vůbec. Stal se hlavní turistickou atrakcí Slováků/Čechů, o čemž svědčí početné obsazení diváků kolem trati, přenosy a reportáže místních televizí a množství novinářů. Areál, kde mimo horských chat, sjezdovky, kulturáku, kostelů a podobných atrakcí najdete i osmikilometrovou trať, připravenou pro oficiální
Quad/Atv závody s požehnáním samotného starosty města. Start v mrazivé kotlině rozburácelo na cca
37 teamů, jednotlivé kategorie odstartovaly místo plánované dvanácté hodiny v půl jedné. Nejlepší quadeři z širokého okolí se vydávají na 8 km dlouhou trasu v několika vlnách rozdělených do kubatur. Startuje se po intervalech během ke strojům, což je pro diváky velmi atraktivní. Vidět najednou desítky závodníků běžících ke strojům s následným výstřelem do
horských plání a průsmyků, je opravdu nezapomenutelný zážitek. Náročnost QuadTrophy spočívá nejen v délce tratě, ale i ve velké zkázonosné zimě, kde se profil trati mění každým kolem k nepoznání.
Lyžařský areál v Lučivné se stal dějištěm QuadTrophy závodů Slovenského Quad poháru:
Navzdory absolutně nejkrutějšímu počasí tohoto roku se závody odvíjely ve svižném tempu. Trať v celé své délce byla prvotřídně připravena, sami pořadatelé na trati pracovali dnem i nocí, aby si jezdci závod mohli vychutnat plnými doušky. Po startovním výstřelu třicet minut po poledni se dal do pohybu peloton vlnobití jednotlivých kubatur.
V nejsilnější kubatuře si se soupeři hravě poradili jezdci z Moravy,
Martin Švanda s
Kodim, kteří během 4hodin nakroužili 21 kol. Team poskládaný ze zvučných jmen si prvenství vybojoval i za cenu ztráty jednoho závodního stroje. Hned za nimi jim na záda funěl taktéž český team
Lomnice, kterého od prvního místa dělily dvě tři minuty. Trojlístek uzamkl
Jamaika team SVK, rovněž s 21 nakrouženými koly. V této kategorii se pohybovaly teamy složené z absolutních nováčků, ve kterých nikdo nikdy nezávodil natož se účastnil jakýchkoliv extrémních závodů. Jedním z teamů byl team
Bahňáci G4B, ve kterém jezdci předváděli strhující souboje, dech beroucí manévry a lámající figury do zmrzlých vinglů. Nováčci si vedli prvotřídně, až na osudové zakolísání dvou svlečených gum a následné penalty od pořadatelů. Tím se Bahňáci propadli na bramborovou příčku, která je mezi tak našlapaným závodním polem velmi oceňovanou.
Rozdováděnou pětistovkovou kategorii ovládli kluci z Tišnova.
Radek Šikula jako leader teamu narazil na tvrdou zem tak nešťastně, že si přetrhal úpony na pravé noze. Jeho zranění si vyžádalo lékařskou pomoc, po opichách a stažení svalu se vrátil do závodu, nyní už jen a pouze jako divák a podpora druhého jezdce v teamu. Podporoval, hecoval a řval tak, až synátora vyburcoval k absolutně nejlepšímu místu v půllitrové kategorii. Druhým
Hudakovcům nadělili dvě kola a třetímu týmu
Abeco2 hned 4kola.
- 2x2 bez rozdílu kubatury:
Sportovních 4kolek se k mému údivu dostavilo mnoho. Počasí, ve kterém si každý připadal jako eskymák křížený s rampouchem, přilákalo na 11 závodních teamů sedlajících sportky. Mezi hejnem Can-amů se objevila i nějaká ta Honda, V-Tec, Yamaha, Suzárna…Sportovní 4kolky měly povoleny hřeby, ale ani ty jezdcům nezaručily hladký průběh závodu. Vyleštěné zákruty, překopané sjezdy a rozrajtované závěje sportovním 4kolkám zamotaly kyvny. Team
Štvorkolky Březno s 21 nakrouženými koly se stal šampionem své kubatury, ale i absolutním vítězem celkového pořadí. Sportky vládly Lučivné i za cenu roztlačování, zahřívání a rozbíhávání zatuhlých brzd. Jako druhý do cíle proklouzl
CZ team Stavebniny Stupka a třetí se zvláštním názvem teamu
Retard Quad team.
Z mého pohledu anebo co se vrylo pod kůži:
Tyto závody jsou opravdu jednou z nejextrémnějších prověrek. Tento brutální závod je ušit pro magory s posunutým prahem zimy, vždyť já málem umrzla jen co jsem vystrčila nos z chaty. I přes veškerou snahu a úsilí se na tyto závody nedá jakkoli připravit, pakliže jste tyto závody
neabsolvovali, vždy najdete něco co vás překvapí a vyrazí vám dech. Trať se pořadatelům
vyvedla - nejen, že byla upravena po celé své délce, ale i její provedení vyústilo ke smazání výkonnostních rozdílů. Během závodu bylo o jezdce postaráno po stránce vyhřátého stanu tak i po stránce občerstvení. Ve
30 eurech startovného bylo zahrnuto občerstvení na trati – čaj, klobása a následně v kulturním domě při večerním vyhlášení – řízek se salátem a šálek teplého čaje. Dlouhá trať skýtala záludná místa i rovinky k rozmotání, klouzalo se, padalo, skákalo i vyprošťovalo. Nic nebylo tabu, ten kdo chtěl, mohl se proletět peřinou sněhu, ten
kdo chtěl hodit 4kolku na řídítka, učinil tak hned na startovní rovince ještě ped startem, a ten kdo chtěl zvítězit si šel tvrdě za svým cílem. Vyhřívané rukojeti s vyhřívanou helmou byly přínosem - v tak mrazivém počasí jsme ještě dvě hodiny po závodě necítili všechny prsty natož nos, ze kterého se stal nerozmrazitelný krápník.
Velké poděkování patří pořadatelům!
1.fotogalerie
zde.
2.fotogalerie
zde.
3.fotogalerie
zde.
4.fotogalerie
zde.