Martin Fox Liška patří již dlouhodbě k našim nejlepším jezdcům. V letošní sezoně to dokazuje vynikajícími výsledky, které vyvrcholily obhajobou mistrovského titulu ve třídě 450 ccm. Zeptali jsme se na pár věcí, které by Vás mohly zajímat.
Martine už dvě sezony patříš k absolutní evropské špičce, jak jsi se ale
ke čtyřkolkám vlastně dostal?
Čtyřkolky se mi vždycky líbily, a tak mi táta jednu koupil, když se tato možnost naskytla, to mi bylo asi 11 let. Bylo to v době, kdy tady tento sport vůbec neexistoval, a tak jsem jezdil pouze po místních polních cestách. Byla to Suzuki 160 poloautomat z USA. Když mi tento stroj přestal stačit, táta pořídil Yamaha Warrior 350 a s tou jsem už absolvoval i své první závody Polaris Cup, což byly rychlostní zkoušky a trial. První motokrosový závod jsem jel na stroji Honda 400 a v té době jsem byl rád, když se nás na startovním roštu sešlo alespoň 10 z celé ČR.
Co vlastně děláš, když nesedíš na quadu?
Protože mám závody každý víkend, musí být vše připraveno a to také zabere nějaký ten čas. Mimo to mám svou vlastní živnost a pomáhám tátovi s tím, co je zrovna potřeba.
Jak vypadá tvoje příprava na závody?
Snažím se věnovat tréninku, ale s časem jsem na štíru. Když tedy čas je, tak si dávám kolo, squash, plavání nebo posilovnu a samozřejmě také samotné ježdění na 4kolce.
Na čem teď vlastně jezdíš? Uprostřed sezony jsi měnil stroj, co tě k
tomu vedlo?
Vyměnil jsem stroj z KTM na Yamahu a vedly mě k tomu především dlouhé dodací lhůty objednaných náhradních dílů. Mimo to je na Yamahu také k sehnání více racingových doplňků. Zatím ale pevně rozhodnutý nejsem a jsem ve fázi testování. S Yamahou jsem zatím spokojen.
Jaké úpravy musí mít čtyřkolka pro quadcross na evropské úrovni?
Loňskou sezónu jsem jel na sériové 4kolce bez vetších úprav. Letošní
sezónu jedu pod firmou
ASP GROUP, která mi dodala na můj stroj KTM SX
450 a Yamaha 450 r racingové doplňky:
- například zadní a přední tlumiče FOX
- řidítka FLEXX
- ráfky a gumy ITP - holeshot
- veškeré ochranné doplňky PRO ARMOR
- zadní osu RPM DOMINÁTOR
-tyč řízení a ramena HOUSER Racing
-Plasty - Maier
-tlumič řízení -PRECISION
-na yamaze komplet výfukový systém + power box -Two Brothers Racing
Jaké jsou plány pro zbytek sezony? V republice je rozhodnuto, takže
kde tě ještě uvidíme?
V MČR je rozhodnuto, ale tento víkend pojedu poslední závody v Březové nad Svitavou v rámci českého seriálu. Na úrovni mezinárodních závodů se ještě zúčastním posledních závodů v Itálii, kde bojuji o celkové 3.místo quadcross Italy. Po sezóně mě čeká poznávací cesta do USA a jestli vše dobře dopadne a vyjde, měl bych poměřit své síly a získat nějaké zkušenosti právě za mořem, kde možná pojedu jeden závod ITP Quadcross, a to ve třídě, kde se objevují ti nejlepší jezdci z USA.
Proč podle tebe není takový divácký zájem o MČR oproti USA, nebo západní Evropě?
Pro diváky přestávají být závody zajímavé po pár kolech, kdy se poměrně malé startovní pole roztrhá a čtyřkolky jsou rozeseté po celé trati. Podlě mě by pomohlo sloučení tříd 450 a open, popřípadě další rozdělení tříd, které by vyhovovalo všem.
Díky a přeju hodně štěstí nejen do zbytku sezony.
Díky Martin(FOX)Liška.