QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


S Honzou Jasanským o quad supermotu

Text: Ollie Roučková | Foto: Quadrace.cz | Datum: 23.03.2011 | Zobrazeno: 3820×

S Honzou Jasanským o quad supermotu Zatímco u MX, ITP a Offroad závodů přibývají stále nová jména a startovní pole se rozrůstá, v supermotu tomu je opačně, a tak supermoto pro čtyřkolky asi bohužel zajde na úbytě. Kde jsou ty časy, když jezdilo 12-18 jezdců… „Podle mě je to vše o penězích. Dost sponzorů přestalo podporovat Supermoto a jezdci si myslí že Supermoto je dražší než motorkos….,“ říká mistr quad supermota 2009 Honza Jasanský.


Ahoj Honzo, o quad supermotu vím jen z doslechu, není moc známé. Prozradíš nám, jak se liší od motokrosu?
Ahoj, tak hlavně se jezdí na asfaltu… Je to přibližně 80% asfalt a 20 % lehký terén s nějakým tím skokem. A se čtyřkolkou je to taky úplně jinak. Hlavním znakem je to, že kolka je o dost nižší, podvozek je nastaven hodně na tvrdo kvůli projíždění zatáček a jsou obuty silniční gumy. Na tuto přestavbu se používají buď zkrácené tlumiče, nebo se na ramena navaří přídavné držáky tlumičů, ty jsou pak více položeny a kolka je nižší a tvrdší. Gumy se používají převážně značky Goldspeed a jsou tři různé směsi podle povrchu a podmínek, na mokro i na sucho. Dále pak je potřeba na kolce mít expanzní nádobku, kam budou svedeny veškeré odfuky od motoru, přepady z nádrže a další. Je to kvůli tomu, aby se neudělaly na asfaltu mastné skvrny, které by mohly znepříjemnit život ostatním klukům i tobě. Jinak ve výstroji je rozdíl taky vcelku zásadní. V řádech je povinnost mít koženou kombinézu. Je to určitě dobré, hlavně kvůli bezpečnosti. Helma se používá stejná jako v motokrosu. Boty se mohou použít taktéž motokrosové, ale nosí se i běžné silniční.
Ty lítáš i quadcross, je mezi těmito závody velký rozdíl?
V organizaci ani tak ne. Rozdíl, a to docela dobrý, je v tom, že den nebo i dva dny před závody se dá na trati trénovat. Což je fajn, protože si člověk trať najede. Večer před závody bývají přejímky a v závodní den je to stejné jako v quadcrossu. Volný trénink, kvalifikační trénink, první a druhá rozjížďka. Závod pak trvá 10 minut + 2kola. Jinak na Supermotu mi připadá atmosféra, co se týče organizace, přejímek a vlastních závodů, daleko uvolněnější než v quadcrossu, vše tu probíhá v klidu a v pohodě.

Kde se u nás dá trénovat na quad supermoto? Moc míst asi není, viď?
Já jsem jezdil občas jen do Písku. Ostatní tratě byly docela daleko a ani nevím, jestli se tam dá dobře trénovat.
V minulosti bylo Supermoto velmi prestižní, v čem vidíš ten zásadní problém, že jeho obliba opadá?
Podle mě je to vše o penězích. Dost sponzorů přestalo podporovat Supermoto a jezdci si myslí že Supermoto je dražší než motorkos. Ale já myslím, že to tak není. Všechno se dá koupit starší a pak už stačí jen kupovat benzín a občas nějaké ty gumy. Myslím taky, že velký problém je rovněž v propagaci. O Supermotu se moc v mediích nemluví, ať už v televizi, v časopisech nebo na internetu.

Mistr ČR Supermota za rok 2009 byl tvůj první kolkový titul?
Ano, a doufám, že se mi podobný výsledek jednou povede i v motokrosu.
S kým jsi nejvíc soupeřil v supermotu a koho tipuješ na letošní prvenství?
Hodně dobře jezdí Jindra Petlach, ten ale nejel celý seriál. Láďa Bouška má hodně dobře najetý Písek, tam je hodně těžké být před ním. Na další celkové prvenství je horkým kandidátem určitě Jirka Matějec, který celkově vyhrál už v roce 2010.

Když se koukám na závody supermota, přijde mi to takové „neunavující“, ale asi jen přijde, viď? Co je nejhorší při Supermotu?
Na fyzičku to tak moc není, jedete pořád po rovině, skoro žádný záhul na ruce, jen vysedat se musí hodně, to kvůli rychlosti v zatáčce... Když člověk jezdi motorkos a má na to fyzičku, tak supermoto je podle mě hračka. V supermotu hraje velkou roli výkon mašiny, na výsledku to je znát tak ze 70%, zatímco u quadcrossu je tomu naopak.
Kolik závodů přinese letošní supermoto sezona?
Co jsem četl, letos je naplánováno 6 závodů, není to moc, ale tratí na supermoto je holt málo.

Toť vše o quad supermotu, prozraď i něco o sobě!
Jezdím už čtvrtým rokem, začínal jsem na čtyřkolce čínské provenience, ale po půl roce jsme koupili Yamahu YFZ 450. Od té doby se naplno věnuji závodění. Začátky byly hodně krušné a po prvních závodech jsem hned věděl, že je potřeba obrovská fyzička, protože bez ní to prostě nejde. Už od začátku jsem začal jezdit Mistrovství ČR side a quad a zároveň i supermoto. To jsme ještě měli jen jednu mašinu, kterou jsme přestavovali podle potřeby. Další rok jsme už ale pořídili druhou čtyřkolku, speciálně upravenou na supermoto. Vlastně od začátku jezdím značku Yamaha a jsem s ní spokojený. Myslím, že pro začínající jezdce je dobré jezdit jak motokros, tak supermoto, ale když člověk chce být v jednom nejlepší, musí jezdit jen to jedno. Nyní už jezdím nový model Yamahy 450R. Má elektronické vstřikování, je jinak vyvážená a tak podobně. Docela dlouho jsem si zvykal, ale myslím, že už je to v pohodě.

Jak máš čtyřkolku upravenou pro letošek?
Dá se říct že na 4kolce není skoro nic sériového. Pneumatiky jezdíme Goldspeed, disky ITP, ramena jsou od firmy Houser, tyč řízení také od firmy Houser, tlumič řízení Precision, odpružené řídítka Fasst, tlumiče Fox, výfuk RP, zadní osa RPM, nášlapy Pro Armor, od této značky je tam toho asi nejvíc (spodní kryt, přední nárazník, chrániče rukou.) Dále pak v motoru máme vysokokompresní píst a ostré vačky a Power Commander V kvůli zajištění nejideálnější mapy k průběhu motoru. Na druhé čtyřkolce mám Juice Box od Two Brothers Racing - to samé jako Power Commander. Teď na nové čtyřkolce mám ještě závodní hlavu Gytr od Yamahy.

Kdo se ti o kolku stará?
Hlavně táta, nebo údržbu děláme spolu. Ale financuje to on. O zázemí na závodech se stará moje starostlivá máma, a když nejede ona, tak má přítelkyně. Motor vozíme k Jirkovi Matějcovi. Je to sice z ruky, ale víme, že to udělá víc než dobře. Díly pak odebíráme z firmy ASP Group, která vychází kluků vstříc formou sponzorského programu na stránkách quadrace.cz
Prioritou sou mistráky, ale pojedeš ještě něco?
Quadcross - český mistrák, občas i slovenský, dále Crossracing cup, Vizingera a další hobby závody, které beru jako formu tréninku, podle toho, jak je volno. Rozhodně to ale nehrotíme jako v roce 2009, kdy jsem párkrát jel i dvojáky, tedy sobota cross, neděle supermoto…

Děkuji za rozhovor, a ať to lítá!


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 5x

Články šampionátu Ostatní

Záchranáři v akci

18.10.2017, Rozhovory
Největší rizikovou skupinou jsou zavodníci na motorkách a čtyřkolkách. Pády při vysokých rychlostech mají na svědomí mno...

Sezona u Juniorů

16.10.2017, Rozhovory
Naposledy jsme se bavili s jezdcem o X generací starším než li je Juniorská třída, nyní tu stojíme u Ričího, který pravi...

Aligátor - slovenský mistr

21.12.2015, Rozhovory
Aligátor je novopečený slovenský mistr po absolvování série závodů ve Starém Tekově. Odkud si Aleš Vajďák (Aliátor) vyje...


Nepřehlédněte



English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.47s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce