K české značce
Blata neodmyslitelně patří vývoj v oblasti malých motocyklů: minibiků, motorových koloběžek a nyní i mini4kolek. Motocyklový závodník
Lukáš Pešek ve svých začátcích taktéž vsadil na tuto značku, se kterou vybojoval v roce 1999 titul Mistra Evropy. Sportovní úspěchy jdou s vývojem ruku v ruce - každá rada je drahá, a jak jinak jí získat, než ve stoprocentním nasazení. Blata klade na své výrobky vysoké nároky, a tím se snaží drtit i trh častých napodobenin z Číny.
Celá mašinérie se rozběhla, když byl v garáži
Pavla Blaty roku 1991 vyroben první minibike. O rok později Blata vyvíjí skútry a za další rok už exportuje svoje první výrobky do USA a zemí EU. Toť ve zkratce o historii, kompletní přehled o vývoji firmy Blata vám nabízíme na
další stránce. Nyní se pojďme podívat k našemu testovanému "odstrkávadlu" pro dospělé.
Design:
Má to 4 kola, řídítka, plynovou rukojeť, ale první pohled nenapovídá tomu, že by tento stroj uvezl i dospělého jedince. Dobře, v mém případě přerostlé dítě. Okem znalce rychle hodnotím sportovní linii, vzdušné pojetí s kompletní vizáží sportovní 4kolky. Nechybí tu trojice bílých tabulek připravených na polepení racingovými čísly.
Řídítka jsou osazena plynovým heftem, agresivní brzdou, chcípákem a hrazdou zabalenou do kousátka. Zezadu i zboku se jedná o silniční 4kolku. Barevná prokombinovanost modré a červené je z trojice nabízených barev nejpovedenější. Pidi midi řetězovka bere dech - Blata nešetřila, pouze zmenšovala.
Motor:
MidiQuadard pohání dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec 40 ccm o výkonu 2,5 kW / 8 700 ot./min. S mojí dětskou váhou lítal pěkně, ale samozřejmě až od vyšších otáček, tam se motor chová jako rozjančená vibrující pračka. Na silnici se dal ochotně točit až do maxima, poté jsem snadno z Midi Quadardu dostala plný výkon. Automatická odstředivá spojka se postarala o plynulé rozjezdy, ale když jsem se rozjížděla na písečném podkladu, musela jsem 4kolce pomoct - tři čtyři odstrčení jako na odstrkávadle, pak se chytla. Výrobce sice udává nosnost 95 kg, ale popravdě s takto těžkým jezdcem se MidiQuadard plíží, a ne a ne se rozmotat alespoň do středních otáček.
Podvozek, brzdy, sedadlo:
Rám svařený z vysokopevnostních ocelových trubek nemá tlumení, jedná se o plnokrevnou silniční verzi mini 4kolky. Jenže i na silnicích dochází ke kontaktu s nerovnostmi. Už jen špatně zaspárované díry mi ukázaly, jak je miniquad tvrdý, a tvrdé pojetí sedla se hlásilo na každém sebemenším hrbolku. Troufla jsem si i do mírného terénu, což jsem rychle vzdala, 4kolku vzala pod křídlo a odnesla si jí zpět na silnici. Dlouhé, velmi úzké sedlo je změkčené v prostřední části a směrem k výfuku je čím dál tvrdší.
Snažila jsem i o pár frajeřinek jako je jízda po dvou nebo vysednutí pod plným plynem a driftování co výkon dovolí, jízda po zadních taky nebyla tabu. MidiQuadard sedí na silnici jako přišitý, i při katapultáži do vzduchu se hned po dopadu přilepí zpět. Na Quadweekendu jsem mimino používala jako přibližovadlo mezi depem, registrací a občerstvovací zónou, a mohu vám říct, že jsem byla naklepaná jako řízek, ale za tu srandu to stálo.
Jen ta brzda, to je horor. Chyběl mi citlivý průběh brzdného účinku. Stačilo se jen dotknout páčky a zadní kotouček mě poslal do smyků, ze kterých jsem zprvu vybruslovala stylem od krajnice ke krajnici. Teprve po čase jsem si zvykla a snažila se s brzdou skamarádit, abych se nezabila. Brzdy jsou opravdu jedovaté, zde buďte ostražití.
Nádrž:
Nádrž je koncipována na jeden litr benálu, kéž by jen to nalévací hrdlo bylo o pár milimetrů širší. Z klasického kanystru je nalévání tragédie, pomalounku polehounku přicmrndávám, ale víc než do nádrže rozlévám benzín všude okolo. Blata je také hodně citlivá na nesprávný poměr benzínu a oleje, jakmile nalejete více oleje než si motor žádá, cuká a stávkuje.
Můj pohled:
Jedná se o parádní hračku, pro děti od cca osmi let a pro dospělé do 95 kg. I na mini Quadu se člověk zapotí; přenášení váhy, pohyb a tlumení v kolenou je standardem. Uvítala bych širší a měkčí sedlo, a citlivější brzdy. Jinak se jedná o opravdu zábavný stroj, který nacpete na zadní sedačky auta a vytáhnete jej kdekoli, třeba i ve SK8 parku. Hned po nastartování se stanete středem pozornosti - ječící prcek se nedá přeslechnout - ale na silnici vás nikdo neuvidí. Tam ostatně ale nemá MiniQuadard bez homologace co dělat. Startovací lano utáhne i osmiletý závodník, v klidu si nastartuje a může blbnout. Jenom pozor na "přechlastání", stroj se při nesprávném startování raz dva zahltí, a následuje nezbytná rozborka a sušení. To, že jsou řetěz i ozubená kolečka decentnějších rozměrů nijak neubírá na gradující křivce zábavy. Při wapování si člověk ale musí dávat pozor - voda se dostane všude a to Blatě opravdu nechutná.
Závěrem:
Pokud znáte pár stejně postižených jedinců, určitě je vyzvěte na souboj, ve kterém zažijete absolutně nepopsatelné zážitky. Odřeniny i pády k blbnutí patří, takže se řádně oblékněte - v rychlostech, které MiniQuadard vyvíjí, to opravdu bolí.
Technická specifikace
- Motor vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec
- Zdvihový objem 40 ccm
- Výkon 2,5 kW / 8000 ot./min.
- Kroutící moment 3,5 Nm / 6400 ot./min.
- Hmotnost 29 kg
- Cena 15 499,- Kč