Menší poprašek sněhu je lepší zamést co nejdřív, a nečekat až se zašlape a uklouže – pak už s ním nehne ani radlice. Když se jedná o pár metrů chodníku před domem, stačí vzít koště a za chvíli je hotovo. Ale zametat ručně desítky, nebo dokonce stovky metrů? To aby si člověk objednal úklidovou firmu. Nebo pořídil zametací kartáč na čtyřkolku.
Mezi největší výhody kartáče patří
manévrovatelnost na špatně dostupných místech a v úzkých prostorech. Na českém trhu najdete zametací kartáč (někdy pod označením nesený zametač) v nabídce několika firem, ale konstrukcí se prakticky neliší, přestože pochází od různých výrobců. Všechny mají pohon smetáku řešený vlastním
benzínovým motorem o výkonu 5,5 koní. Šířka záběru se pohybuje mezi 110-130 cm a průměr kartáče kolem 40 cm. Pokud už máte na čtyřkolce
montážní adaptér na radlici, pravděpodobně sáhnete po kartáči se shodným systémem upínání. Zdvihání zametače obstarává, stejně jako u radlice, naviják čtyřkolky, náklon do strany si musíte nastavit ručně. Otáčky motoru se regulují z místa řidiče pomocí dálkového ovladače. Některé zametače mají ve výbavě
sběrnou nádobu a kropící systém, takže jestli uvažujete o celoročním využití, dejte si na misku vah, zda si připlatíte za tento nadstandard. V jednom z přiložených videoklipů se předtím můžete podívat, jak v praxi vypadá zametání štěrku nasucho.
Na mrznoucí déšť, uježděný sníh a podobné uklouzané povrchy nepomůže ani radlice, ani kartáč. A právě teď přichází chvilka pro
posypový vozík! Jeho pořízení si zdůvodníte možná ještě snadněji - kromě zimního využití na posyp pískem, štěrkem nebo solí se bude hodit také v ostatních
ročních obdobích. Můžete s ním pohodlně rozhazovat osivo i hnojivo, a zejména na větších plochách vám ušetří spoustu času i práce. Při výběru hraje roli opět několik parametrů. V systémech připojení převažuje standardní závěs, který snadno nasadíte na 50mm kouli. Výjimkou jsou vozíky s připojováním pomocí U-závěsu s čepem.
Podstatnou vlastností posypového vozíku je možnost
odpojit náhon sypacího mechanismu od rozvodovky. Pohon rozmetacích lopatek i vrtulky v násypce je totiž u některých modelů
zapojen nastálo k ose kol, takže kdykoli vozík uvedete do pohybu, začnou současně pracovat všechna soukolí. Možná si teď pomyslíte; v pořádku, k tomu přeci vozík má sloužit. Ale pokud se chystáte začít sypat až v určité
vzdálenosti od skladiště soli, bude se cestou na místo určení celý mechanismus točit a opotřebovávat zbytečně. Lepší posypový vozík se pozná také podle toho, že
náhon sypače zajišťují obě kola vozíku. Jedna pneumatika, přestože je vybavena terénním vzorkem, nedokáže vytvořit na kluzkém povrchu dostatečnou adhezi, ani když máte v násypce dva metráky materiálu.
Vlastní rozmetací mechanismus umožňuje nastavit jak
množství sypaného materiálu, tak i požadovanou
šířku rozmetání. Nad ústím násypky se během sypání otáčí vrtule a drtí vzniklé hrudky. Zkoušeli jsme nandat do vozíku sněhové hroudy, ale sníh se jako testovací médium příliš neosvědčil pro svou nízkou hmotnost. Intenzitu sypání řídí
otočný uzávěr, který se ovládá pákou se stupnicí a při přesunu bez sypání se dá úplně zavřít. Šířku rozmetání ovlivňuje jednak sklon lopatek, nastavitelný v pěti polohách, ale z velké části také rychlost jízdy. Jak již bylo řečeno,
převod pohonu sypače je pevný a otáčky lopatek se mění v závislosti na chychlosti otáčení kol vozíku, takže optimální rozmet nejlépe dosáhnete plynulou jízdou ve správném tempu. K posypání celé šířky silnice na jeden zátah stačí při nejširším nastavení jet zhruba třicetikilometrovou rychlostí.
V zájmu objektivity je třeba zmínit také zápory. Nevýhodu v tomto případě představuje fakt, že žádný z posypových vozíků
nemá homologaci, takže při přesunech po silnici a vlastně i během jejího případného sypání v podstatě porušujete vyhlášku. Legální alternativou může být
závěsný sypač, určený k montáži na zadní nosič a napájený z elektrického systému čtyřkolky. Kapacita jeho násypky se ale nedá se silem posypového vozíku vůbec srovnávat, takže na větší plochu se příliš nehodí.
Do příště sestavíme přehled vhodných doplňků, které práci v chladném počasí zpříjemní.