Už i SMC zabředlo do designových vod a vzalo to rovnou od špičky ledovce. Špičkovým designem totiž obdařilo svoji vlajkovou loď – model Jumbo 720R 4x4. A jaký je výsledek? Výprodej modelu 2012 za peckovou cenu
159.990,- Kč. Skladem a v nabídce modernizované Jumbo 720R 4x4, model 2013. Designově se mašina liší hned na první pohled, nejviditelnější změnou je zcela nový moderní
velkoplošný polep. Na bílém Jumbu 720R 4x4 modré pojetí opravdu vyniká, a není pochyb z jaké dílny tyhle polepy vzešly.
Na bílém Jumbu 720R 4x4 modré pojetí opravdu vyniká, design vyrobilo grafické studio přímo na míru zastoupení Journeyman. Atraktivní polep se líbil i na
Taiwanu a fabrika si ho od zastoupení vyžádala i pro své případné potřeby a úpravy. Polepy nejsou jen grafickým pozlátkem, byly navrženy i z hlediska možného škrábání plastů na exponovaných místech. Hlavně velký polep na boku pěkně a šikovně vyplnil velkou plochu. Jumbo 720 je mimořádně stylová čtyřkolka, za kterou se řidiči otáčejí, jako za dlouhonohou blondýnou. Jumbo se nachází někde mezi pracantem a volnočasovým společníkem s majestátními rozměry. Právě ty mu dodávají jedinečnou auru nezaměnitelnosti. U námi testovaného provedení s bílými plasty to platí dvojnásob. Designéři věnovali velkou péči také detailům a neváhali pracovat i s ochrannými prvky, což tomuto modelu ještě přidalo na jeho reprezentativnosti. Druhou designovou odlišností jsou
bástry na řidítkách. Model 2013 dostal do základní výbavy šikovné bástry na řidítka s duralovými koncovkami. Šikovný a bezpečnostní doplněk, zákazníci určitě také ocení. Již u posledních modelů 2012 byla dostupná černá 14" kola, která Jumbu opravdu sluší. Od modelu
2013 by toto mělo být již pravidlem.
Technické vylepšení:
Jak jsme již zmiňovali Jumbo 720R 4x4 je SMC „
stylovkou“ a vylepšené technologie se k němu mimořádně hodí. Navíc je právě ve spojení s osvědčeností modelu v podstatě plnohodnotnou čtyřkolkou, což rozšiřuje i jeho užitné vlastnosti. Čeho se tedy celá technologická vylepšení skládají?
- nový, silnější regulátor
- nové tlumiče s progresivnějšími pružinami
- vylepšený karburátor Mikuni
- zpevnění uchycení výfuku
- vylepšené uchycení airboxu
- parkovací ruční brzda na pravé straně nad páčkou plynu
Drobná i zásadnější vylepšení přispívají k maximálnímu požitku z jízdy na Jumbu. Už jen to pověstné střílení z výfuku je díky vylepšenému karburátoru
Mikuni minulostí. Všechny změny navazují na dynamiku sedmistovkového agregátu, kterou zdůraznila celková výhra extrémních závodů série Offroad maratonů 2012 v sedle s Martinem Malátem, kde si jednoběhové Jumbo 720R 4x4 vyjelo mistrovský titul v
nejnáročnější kategorii mezi dvouválcovými vlčáky.
Jízdní dojmy:
Jumbo působí harmonicky a vyváženě a to i přes jeho velkou dávku 4x4 předurčení.A to platí i u jízdních vlastností, v porovnání s modely 2011/12 inovovanější modelové řadě 2013 chybí již zmíněné občasné střílení z výfuku. Povedený základ 700 a
agilní podvozek. Motor pod plasty Jumba reprezentuje vývoj taiwanské vlády hi-tech institutem ITRI. Vodou chlazený motor s 51 koňmi a 57 Nm kroutícího momentu
znamená velmi příjemné oživení. Svůj výkon Jumbo umí zúročit a zároveň mě neukopává zběsilou kompresí, která by mi po celodenním výletu urvala ruce z pantů. Modelová novinka
roku 2013 neztrácí šarm dva tisíce dvanáctek, krátké provedení se do vinglů vodí samo, otáčení na místě je hrou a i při poletování do kopců se mašina jen tak nepřevrací. Při jízdě z kopců stroj mám stále pod kontrolou, hrnu si jej kam chci a niž bych musela šíleně hamtat po brzdách, které mají stále tvrdší charakter. Nápory větru jsou odraženy plnými blástry, což při delším cestování oceňuji. Podvozek jsem v minusových hodnotách neměla tu šanci otestovat, tady si budu muset počkat na jarní počasí, kde mašinu plnohodnotně zapřáhneme do práce, ale hlavně do prvotřídních bahenních koupelí.
Ve zkratce:
Asi není žádným tajemstvím, že pohonná jednotka vychází z předešlých modelových řad. V kombinaci s povedenými úpravami se jedná o zajímavou volbu, která vyhoví požadavkům většiny quaderů. Navíc je motor i poměrně úsporný, v kombinaci s nadstandardní 24litrovou nádrží tak dostáváte do ruky i hodně zajímavý stroj na dlouhé cesty.
Na závody?
A proč by ne, do
vytrvalostních závodů se mašina po drobných odlehčujících zásazích hodí. V
Mistrovství Cross Coutnry, kde jsou dravci už opravdu o krapátek rychlejší je mašina né až tak vyhovující.
Trial zvládá na jedničku a do
MX závodů to opravdu né, tam jen se super sportovním náčiním.
Zimní Rallye nepochybně také ano, Jumbo nemá sebemenší problémy se zimou.
Mud závody, tady se musí s Jumbem zapracovat na sání a
speciální Mud výbavě, ale také se tam s Jumbem neztratíte. A Offroadmaratony? Tam už Jumbo jasně ukázalo, že i nejtěžší seriál závodů v ČR je pro něj jak dělaný.
Tuto čtyřkolku bych určitě nezaškatulkovala mezi čistě pracovní kolky, protože má od každého něco. Po těžké práci s Jumbem můžete klidně vyrazit ještě na výlet, a to i ve dvou, na spolujezdce se totiž myslelo vyvýšenou stupačkou a zadní rám jeho pohyb nijak neomezuje. Výkonné Jumbo s nezávislým zavěšením kol je zkrátka vhodné do terénu i na silnici. Elektronicky ovládaná uzávěrka předního diferenciálu je opravdu účinnou zbraní, vytáhne vás z jakékoli bryndy, do které se dostanete. A brždění motoru jsem ocenila v nejedné prekérní situaci…“ Více k testu z roku
2010 naleznete zde.
- Cena Jumba 720R 2013 startuje na 169.990,- vč. DPH