Ro
zhodli jsme se zjistit, jak složité je vyrobit vlastní polepy a aplikovat je na stroj. Jako vzor nám posloužila KTM XC 525 teamu
K.O. Racing připravená na
MČR. Pro výrobu polepů jsme vybrali firmu
Samolepy.com. Z té nám byly zaslány šablony polepů, do kterých nebyl problém v Corelu, nebo jiném programu
zakreslit vlastní grafiku. Na internetu se dají najít různé motivy, jako jsou repliky originálních polepů, motivy závodních teamů (Monster Kawasaki, Suzuki Makita, atd…), nebo zkrátka jiné zajímavé vzory jako plameny, nebo loga motofirem. Vzhledem k tomu, že jsme potřebovali dostat na polepy především loga našich partnerů, sáhli jsme po
vlastním vzoru, který doplňovala čísla.
Protože polepy často měníme, zvolili jsme
levnější variantu polepu, který je z tenčí laminované folie a má menší životnost. Jeho cena je pak
zhruba poloviční oproti plnohodnotné tlusté folii. Cena kompletu na čtyřkolku se pohybuje okolo
1500 Kč, v případě silnější fólie je to
zhruba dvojnásobek. U levnější fólie je pouze třeba počítat s kvalitním lepením, aby se pod polep nedostal proud při mytí wapkou. Po zaslání grafického návrhu jsme obdrželi finální grafický návrh k odsouhlasení a po třech dnech zazvonila PPL s hotovou sadou polepů. Při jejich aplikaci je třeba dodržet několik základních pravidel. Polepy je dobré lepit nejlépe na nové plasty, pokud polepujete starší čtyřkolku, je potřeba plochy
odmastit nejlépe toluenem, který plasty neleptá. Před nalepením polepu je dobré
plast prohřát fénem. Fólie pak lépe přilne k povrchu a vyhladí se.
Po samotném nalepení většinou pod polepem zůstane nějaká ta
bublinka. Většina jich jde vyhladit, ty co zůstanou pak můžete přimět k odchodu opět
zahřátím polepu fénem. Pokud i přesto nesedí polep na celé ploše nezoufejte, stačí den ježdění na sluníčku a fólie se vytáhne tak, že zůstane kompletně hladká. Pro případný prodej čtyřkolky není špatné
zachovat originální polepy (pokud nejsou zničené) nalepením zpět na podkladový papír od nových polepů. Při prodeji pak čtyřkolka vypadá lépe.
Náš tip
Při jízdě v motokrosových botech dochází k
odírání rámu v prostoru stupaček. Při prodeji pak rám vypadá hodně „použitě“. Není od věci tento rám chránit
plastovými kryty, popřípadě levnější alternativou v podobě tlusté folie, kterou je možné pořídit v několika barvách včetně průhledné a imitace karbonu. Tyto fólie se hodí k polepu nejen rámu, ale také všech ostatních míst, které jsou "na ráně" jednak při samotné jízdě, ale i při
kurtování na vleku či v dodávce. Tím myslím třeba víka motoru, brýle nebo přední vidle. Krom praktické stránky věci působí polepené partie daleko lépe, což platí především o imitaci karbonu. Výbornou zkušenost máme s fólií dodanou od jihočeského
Mefo sportu sídlícího v Jiníně.