Konstrukce pneumatik
Na 99% čtyřkolek se používají
bezdušové pneumatiky, stejně jako u auta. Tím ale všechna podobnost s auty končí. Pro některé extrémní závody se ještě používají
Moossy, nebo vzduchové polštážky umožňující dojezd na proražené pneumatice. Směsy, ze kterých se dělají pneumatiky na čtyřkolky jsou měkčí (čtyřkolka je lehčí a nedochází k takovému namáhání), zároveň ale mají
podstatně kratší životnost.
U pneumatik na čtyřkolky se také zpravidla používá
plátno. Pouze několik málo modelů pneumatik s velkým průměrem například pro
UTV, nebo velké čtyřkolky používá
radiální konstrukci s dráty. Počet vrstev plátna ale samozřejmě nutně neurčuje kvalitu pneumatiky. Dvouplátnové krosové pneumatiky nejsou zatíženy na proražení tak, jako gumy na velkou ATV, kde se používá třeba i
5 vrstev plátna. Pneumatiky na čtyřkolkách se zpravidla nevyvažují, rychlosti, ve kterých se pohybují to nevyžadují. Výjimkou jsou samozřejmě silniční stroje jako Can-am spyder, nebo CECTEK Quadrift. V souvislosti se silničním použitím pneumatiky je tu omezení v homologaci. Tu
zdaleka nemá každá pneumatika, kterou na svou čtyřkolku můžete obout.
Životnost a tlak v pneumatikách
Životnost pneumatiky záleží samozřejmě na mnoha aspektech. Základem je správné použití a
dodržení výrobcem stanovených podmínek. Nejdříve je třeba vybrat pneumatiku pro terén, ve kterém se hodláte pohybovat. Například pneumatiku s hrubým bahenním vzorekm při ježdění po silnici odepíšete podstatně rychleji než pneumatiku s jemnějším vzorkem pro lehčí terén a univrzální použití, důsledkem je samozřejmě i to, že čtyřko
lka bude mít v lepším případě zoufalou ovladatelnost. Druhou věcí je tlak,
každá desetina atmosféry může udělat s životností pneumatiky a chováním čtyřkolky zázraky. Kolik foukat pak záleží na terénu, pneumatice, stroji a především jezdci. Rozhodně ale platí, že je nezbytné dodržovat podmínky stanovené výrobcem pneumatik. Historek o pneumatikách nafouknutých na
2.0 je mnoho. Obecně platí, že ATV pneumatiky se nafukují na tlak
0,3 – 0,7. Při správném používání pneumatiky se správným tlakem a na správném terénu může sada pneumatik vydržet až
5 000 Km. Záleží samozřejmě i na konkrétním stroji a způsobu použití.