A nový Journeyman
Gladiator X5 se líbit určitě bude! S tímhle designem sice možná tolik neuspějete při offroadmaratonech, ale rozhodně budete mít nejhezčí čtyřkolku v dalekém okolí - i když vlastně ještě mám v zásobě testík třístovky Sym Quad Lander, ten by snad mohl jako jediný po stránce designu „ikspětce“ konkurovat. Gladiator X5 chytře zareagoval na požadavky trhu, který chce líbivé modely, a na základu předchozí úspěšné řady završené modelem Gladiator 530 přišel s designovou lahůdkou a celkově vylepšeným strojem.
Gladiator X5 i přes uhlazený zevnějšek patří do kategorie pracovních atévéček
s nezávislým zavěšením všech kol. Na pohled okamžitě zaujme líbivou přední maskou s protaženými reflektory plynule zasazenými do bočních kapotáží. S těmi opticky skvěle korespondují mohutné
zadní směrovky v lemech blatníků a zadní světlo. Výměnné plastové lemy blatníků vypadají také pěkně a přijdou vhod - až si po pár sezónách vyměníte omlácené lemy, rázem zase budete mít v garáži zbrusu nový quad.
Moderní dojem doplňují
pěkná kola , která by se neztratila ani na luxusním teréňáku, navíc obutá do pneumatik s pořádným šípovým vzorem. Když k tomu přičteme dobře zpracované ovladače a
LCD přístrojovku, dostáváme v souhrnu stroj, který po stránce designu zaslouží sto bodů ze sta, přestože zastánci čistého hardcore funkcionalizmu bez příkras mohou samozřejmě mít jiný názor.
Po usazení do širokého sedla je jasné, že ani po stránce pohodlí si řidič nebude na nic stěžovat - a jelikož je X5
homologovaný pro dva, zvládne s trochou opatrnost jízdu i se spolujezdcem, jen na nohy není pro dva moc místa. Ale kdo chce jezdit ve dvou může sáhnout po delší verzi
X5-A.
Jinak čtyřkolka celkovými rozměry odpovídá kategorii středně velkých pětistovek, ve srovnání s Grizzlíky má možná o něco vyšší pozici jezdce a pocitově užší rozvor. Robustní trubková konstrukce se bohužel odrazila také v pořádné hmotnosti 330 kg, což s náplněmi dává zhruba
350 kilo rozvášněné váhy a v terénu je to dost znát. Čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec 493 ccm napájený karburátorem si libuje ve vyšších otáčkách a pocitově mi přišel dokonce zábavnější než sedmistovka Dinli, kterou jsme společně s ním u Říčan testovali.
S vyšší hmotností stroje motor nemá problém a dobře nastavený variátor vám zajistí vždy tu správnou porci síly do každé situace a při běžné jízdě tento quad působí čilým a svižným dojmem. Horší je to s odpružením, které i přes nezávislé
odpružení nestíhá v extrémnějších situacích tlumit vyšší hmotnost tohoto bojovníka. Nicméně v nabídce Journeymanu jsou doplňkkové nastavitelné tlumiče. Na silnici, loukách a polňačkách si stroj vede perfektně, jakmile ale vyletíte do
enduro terénu, přeplavíte se adrenalinem a začnete stroj hnát do terénních vln a nutit jej do skákání, brzy vám kopance do řídítek a obtížná ovladatelnost naznačí, že pro závodní choutky to bude chtít stroj trochu odlehčit a investovat do nadstandardních
plynokapalinových tlumičů, které má prodejce také v nabídce. To samé platí pro výkon motoru, který ve standardu dosahuje 20 koní, které bohatě stačí pro běžné využití většiny jezdců, ale v tzv. offroad verzi ze sebe dokáže vymáčknout až 35 koní a slušný točivý moment 40 Nm.
Jak jsem již zmínil, podvozek s nezávisle zavěšenými koly pomocí A-ramen dobře zvládá běžný způsob vyžití a kardanem poháněné nápravy s elektronickým připojováním přední nápravy a navíc s možností
uzamčení diferenciálu dovolují slušnou průjezdnost trialových pasáží, kdy se díky pneumatikám s pořádným vzorkem vydrápete naprosto všude. Drapácké pneumatiky, užší a vyšší stavba a vyšší hmotnost ale také možná byly příčinou toho, že Journeyman bylo trochu obtížnější utrhnout do driftu než u obdobných strojů. Jde to, ale chce to víc opatrnosti, protože pneumatiky měly tendenci se chytnout a poslat X5 v zatáčce na dvě kola.
Na Gladiátoru mi při testu trochu vadily dvě věci - nutnost podržet brzdu při změně rychlosti a příliš subtilní přední plastový nárazník. Zástupce značky mi ale vysvětlil, že u testovaného prvního stroje je přední nárazník ještě jiný, u prodávaných strojů už bude chráněný trubkou. To samé platí pro aretaci převodové páky - komu nutnost podržení brzdy vadí, tomu aretaci na prodejně snadno odpojí. Kotoučové brzdy na předních kolech a jedna kotoučovka na zadním kardanu svoji funkci plní na jedničku a jsou dobře nastavené na asfalt i to terénu.
Gladiator X5 je zajímavým oživením trhu cenově dostupnějších strojů a za
150 tis toho nabízí docela dost. Design, který si zamilujete, robustní konstrukci s tříletou zárukou (a dokonce celoživotní zárukou na rám), dobré výkony a jízdní vlastnosti při běžném použití, a pokud se nechystáte na enduro trať či závody, tak i dobrou prostupnost terénem a dostatek adrenalinu a zábavy.