V zámoří patří slovní spojení Polaris Ranger k uznávaným pojmům a již dlouho se prodává jako větší a výkonnější osmistovka. Potkáte je v národních parcích, v lese, na pláži, ale třeba i v koloně armádních vozidel. Zkrátka všude, kde se cení odolná konstrukce a stoprocentní spolehlivost i po několika letech provozu.
Letos se rodina Rangerů rozšířila i o čtyřstovku, která tak nabízí protipól k ryze sportovní verzi
Polaris RZR. Po stránce designu ovšem i „malý“ Ranger převzal sportovní výraz svých větších bratříčků, takže i u tohoto pracanta si užijete sympaticky agresivního výrazu přední masky. Při výletu na nějakou terénní čtyřkolkářskou akci tak můžete sbírat potěšené pohledy okolních jezdců, kteří vaše vozítko budou zepředu jen těžko rozeznávat od nabušeného RZR.
Pohled na
kabinu a zadní část samozřejmě prozradí, že nejde o závodní bugginu RZR. Vzpřímená poloha jezdce a spolujezdce, jednoduchá sedačka se snadným nastupováním, kabina opatřená ochranným rámem, tažné zařízení a hlavně praktická výklopná
korbička s povolenou nosností 230 kg, to jsou charakteristické znaky praktického UTV konstruovaného primárně na práci.
V kabině tvořené rámem s certifikací proti převrácení a „kutálení“ - ROPS (Certified Roll-Over Protective Structure) na posádku čekají jednoduché sedačky lavicového typu doplněné tříbodovými bezpečnostními pásy, které nám v terénu nejednou přišly vhod. Na
přístrojové desce najdete jen zkladní údaje, na digitální hračky zapomeňte, zde je vše podřízeno odolnosti a dlouholetému spolehlivému provozu, takže třeba i palivoměr je umístěn pouze na víčku nádrže vedle sedačky. Jediným náznakem komfortu je schránka a menší odkládací prostor v palubní desce a držáky na láhev s pitím.
Po probuzení motoru se ozve střídmý zvuk vodou chlazeného čtyřventilového jednoválce krmeného
karburátorem. Jednoduchý motor je vyladěn na spodní a střední otáčky, přesto dokáže nabídnout maximální výkon 29 koní, takže ani na silnici se s ním v provozu neztratíte. Převodovka s variátorem disponuje dvěma převody dopředu a zpátečkou. Právě odezva
variátoru ve spolupráci s přesným ovládáním motoru mě docela nadchla. Dovoluje přesné ovládání v každé rychlosti i třeba pomalé pojíždění na rovině i v terénu. Nemusíte se bát, že to při couvání k přívěsu přeženete s plynem a stroj cukne, vše je díky dlouholetým zkušenostem Polarisu v této oblasti vyladěné na jedničku.
Na přístrojovce můžete pomocí tlačítka přepnout pohon na dvě či všechna
čtyři kola. I v režimu pohonu všech kol Ranger 400 jezdí za příznivých podmínek pouze na náhon dvou kol, což usnadňuje řízení - na poháněnou čtyřkolku se změní až při začínajícím prokluzu kol (On-Demand True All-Wheel Drive). Pokud najedete na trávník, je navíc k dispozici speciální režim VersaTrac Turf, který pomocí plného odemčení zadního diferenciálu zamezuje prokluzu a ničení trávníku, což uvítají třeba údržbáři golfových hřišť či koupališť.
V našem testu jsme neměli moc prostoru a času na vyzkoušení pracovní stránky téhle mašiny, o to víc jsme jí dali zabrat na
čtyřkolkářské trati a blízkém terénu. A s překvapením jsme zjistili, že Ranger 400 rozhodně není nudný náklaďáček, jak některé hlasy před začátkem testu mylně prorokovaly. Díky konstrukci zděděné od větších verzí Rangerů a dlouholetým zkušenostem Polarisu se čtyřstovka v terénu projevila jako hodně schopný stroj s docela slušným fun-factorem. S akcelerací je to sice slabší, ale razantní zrychlení zhruba do 40 km/h v terénu či v lese bohatě stačí, pak už ručička tachometru leze nahoru pomaleji a zastaví se mezi sedmdesáti. V nižších otáčkách ale motor vytáhne Rangera z každé díry a není problém si třeba zastavit v prudkém stoupání a znovu se rozjet.
Při svižné jízdě v terénu se plně projeví kvalitní
odpružení a na tuto třídu velkorysé zdvihy odpružení zadních kol 22,9 cm s nezávislým uložením pomocí dvojitých A-ramen a přední zdvih 20,3 cm realizovaný pomocí vzpěr McPherson. Tam, kde jsme se se srovnatelnou konkurencí stěží drželi volantu, Ranger 400 v pohodě plul nad terénem a filtroval díry. Také reakce vozítka na povely volantu byly o poznání lepší než u podobných strojů.
Ve výsledku tak Polaris Ranger 400 nabízí nejen hodně užitné hodnoty, ale svého majitele určitě čas od času vyláká i do trialových pasáží či bahna. Primárními zájemci ale budou především lidé, kteří chtějí do firmy robustní a přitom lehký dopravní prostředek, u kterého i po letech náročného provozu budete mít jistotu, že každé ráno nastartujete a na cestě vás nenechá na holičkách. Tomu odpovídá i cena, která je o čtvrtinu nižší než obdobné sedmi či osmistovky renomovaných značek, ovšem podstatně vyšší než side-by-side konkurence z Číny.