QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Slunce vychází nad CF Motem

Zdroj: Dan Pejzl | Datum: 08.12.2011 | Zobrazeno: 11212×

Kapitoly článku

  1. CF Moto
  2. Journeyman Gladiator X8
  3. Kompletní fotogalerie

Podívat se do fabriky, kde vznikají jedny z nejpopulárnějších čtyřkolek našeho trhu, znamená obletět půl světa. Vlastně se spíš dostat do úplně jiného světa. O tom, jak to chodí ve fabrice CF Moto, si ale přečtete jinde. Teď má sólo jejich osmikilo.
Ještě žádný čínský výrobce neposlal do světa tak výkonnou čtyřkolku. Ano, osmikilo má třeba i Hisun, jenže v případě Gladiatora se bavíme o úplně jiném zpracování a navíc i výkonově je jinde. CF Moto si tak připsalo primát nejen mezi výrobci z Číny, což zase tak extra zajímavé není, ale zároveň nic výkonnějšího nemají ani Tchajwanci, kde je zatím největší kolkou osmikilo Dinli. Ovšem ani Japonci se do většího motoru zatím nepustili a třeba letošní BruteForce zůstal na svém, takže CF Moto přímo vyzývá Ameriku. Když se objevily první fotky Gladiatora X8, objevily se vzápětí i narážky na to, že jde v podstatě o převlečeného Outlandera a těm nahrával i vnější vzhled dvouválce, který se po různých výstavách po světě toulá už sakra dlouho. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled může zdát, a to, co se vám zdálo na slunce jasnější, při podrobnějším pohledu začíná lehce blednout… Zodpovědně vás můžu ujistit, že toto není kopie Can-Amu ani náhodou – soudruzi si šli svou cestou a vytvořili, alespoň z prvních letmých dojmů, mašinu, která slibuje docela solidní zážitky.
Samotný design osmičky je kapitola sama pro sebe a znáte mě, že o takových věcech je škoda popisovat papír, protože prostě máte oči. Jenom upozorním, že ksicht vychází z útévéčka Z6 a kdo ví, jestli tak CF Moto nenaznačuje celkový budoucí vývoj jejich designu. Ostatní už vychází z potřeb stroje, konstrukce a funkčnosti, takže aspiranta na zlatou medaili nejkrásnějších tvarů tu asi nehledejte… Nové tvary největšího z Gladiátorů schovávají ale kopu technických inovací. Prostě pod plastem je všechno jinak – od začátku do konce.

Véčko jako řemen

Asi nejvíc zvědaví jste na motor. My byli taky, a tak vedení CF Mota připravilo pro zástupce svých importérství, kteří se do Hangzhou sletěli z celého světa, detailní technické školení o novém véčku, kdy ho před námi rozebrali do posledního šroubku a ukázali i detaily konstrukce, o kterých bychom my (no teda spíš vy, odkojení internetovými fóry…) mohli jinak jenom dlouze spekulovat. Véčkový dvouválec nepřekvapí svou konstrukcí – na takovém motoru moc nového asi nevymyslíte. Konstrukce je daná, pokud chcete mít véčko a tak není divu, že se CF Moto podobá jiným. To byste asi museli udělat boxera, aby to bylo úplně jinak.

Co může zavánět inspirací:

to jsou hlavy válců. Ty skrývají rozvod OHC, který tu ovládá čtyři ventily nad každým pístem, a dostaly plastová ventilová víka. Válce mají vrtání 91 mm a na klice je zdvih 61,5 mm. To dohromady dává poměrně vysokou kompresi 10,3 a slibuje ochotu k vytáčení. Stříkačkové modely X5 i X6 používají bezproblémové vstřikovací jednotky od značky Bosch, pro dvouválec si konstruktéři vybrali systém od Delphi. Inženýři z CF Mota naladili dvouválec na 63 koni a 72 Newtonmetry. To je dost na to, aby s mašinou byla sakra velká sranda a každopádně je to víc než umí Japonci. Poměrně dlouho a nakonec vybrali kompromisní variantu výkonnosti s výhledem na dlouhodobou životnost.
To ostatní o patro níž je klasika a vychází z konstrukce menších Gladiátorů, znamená to, že variátor má rozběhovou spojku (to opravdu Can-Am nedělá) a jde o zesílenou a jinak přepracovanou techniku z jednoválců. To samé se dá říci o převodovce, kde má Gladiator X8 tradiční pozice. Z osvědčené konstrukce potom vychází i další převody – kardany ženou sílu permanentně dopředu i dozadu a přední náhon se tu aktivuje servem v předním diferáku, zase jako na menších gladech. Klasika jsou i obě nápravy – trojúhelníková ocelová ramena vpředu i vzadu a všechno z ocelových trubek (X6 má vpředu vršky z hliníku). O odpružení se u předvedených prototypů staraly jednotky se seřiditelným útlumem a samozřejmě tuhostí pružiny.
  • Tím to nekončí, rozdílů je tu samozřejmě víc a jsou ponejvíc dané konstrukcí motoru, který pochopitelně v X8 zabírá víc místa než v jednoválcích. Ústupkem lepšímu dýchání motoru a zcela novému airboxu je přesun nádrže pod sedlo, kde ji většinou najdete i u všech vyšších objemů nebo u dvouválců. S sebou to nese i výhodu nižšího těžiště.
  • Tankovat se tu bude netradičně přes zamykatelný uzávěr schovaný pod víkem mezi zadními světly. Zpod sedačky se naopak přesunul akumulátor do relativního bezpečí za chladičem v přídi. S ním tam putovala i sestava všech relátek, které dostanou v sériové produkci vodotěsné pouzdro. K těmto komponentům, stejně jako k hrdlu chladiče, se pohodlně dostanete přes odklopné víčko v předním rámu.
  • Úplně horkou novinkou byla instalace posilovače řízení na zkoušené mašině. Ten se sice nebude dodávat hned ze začátku produkce, ale CF Moto už má tento systém podle všeho vyvinutý a bude se ještě testovat. Podle prvních dojmů funguje hodně dobře (jezdili jsme s ním na suchém asfaltu na 4x4), ale pro bezproblémovou geometrii Gladiatora X8 to rozhodně nebude nezbytnost.

Kapitoly článku

  1. CF Moto
  2. Journeyman Gladiator X8
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.62 Známkováno: 8x

Další články časopisu QUAD magazín

Dvě pětiletky QUADU!

30.09.2015, Aktuálně v tisku
Nechce se tomu věřit, ovšem je to pravda. Quad tímhle číslem slaví desetileté výročí! Dvě pětiletky, dekádu, desítku, ať...

Quad 04/2015

10.08.2015, Aktuálně v tisku
Horké léto přineslo horké novinky pro sezonu 2016. Polaris nás všechny znovu ujistil, že nejsilnější UTV prostě dělá on,...

Quad 03/2015

15.06.2015, Aktuálně v tisku
Těsně před nástupem léta tu je další Quad, aby vám přinesl to nejaktuálnější ze čtyřkolek, co se odehrává v české kotlin...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.32s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce