Podívat se do fabriky, kde vznikají jedny z nejpopulárnějších čtyřkolek našeho trhu, znamená obletět půl světa. Vlastně se spíš dostat do úplně jiného světa. O tom, jak to chodí ve fabrice
CF Moto, si ale přečtete jinde. Teď má sólo jejich osmikilo.
Ještě žádný čínský výrobce neposlal do světa tak výkonnou čtyřkolku. Ano, osmikilo má třeba i Hisun, jenže v případě Gladiatora se bavíme o úplně jiném zpracování a navíc i výkonově je jinde. CF Moto si tak připsalo primát nejen mezi výrobci z Číny, což zase tak extra zajímavé není, ale zároveň nic výkonnějšího nemají ani
Tchajwanci, kde je zatím největší kolkou osmikilo Dinli. Ovšem ani Japonci se do většího motoru zatím nepustili a třeba letošní BruteForce zůstal na svém, takže CF Moto přímo vyzývá Ameriku. Když se objevily první fotky
Gladiatora X8, objevily se vzápětí i narážky na to, že jde v podstatě o převlečeného Outlandera a těm nahrával i vnější vzhled dvouválce, který se po různých výstavách po světě toulá už sakra dlouho. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled může zdát, a to, co se vám zdálo na slunce jasnější, při podrobnějším pohledu začíná lehce blednout… Zodpovědně vás můžu ujistit, že toto není kopie Can-Amu ani náhodou – soudruzi si šli svou cestou a vytvořili, alespoň z prvních letmých dojmů, mašinu, která slibuje docela solidní zážitky.
Samotný design osmičky je kapitola sama pro sebe a znáte mě, že o takových věcech je škoda popisovat papír, protože prostě máte oči. Jenom upozorním, že ksicht vychází z útévéčka Z6 a kdo ví, jestli tak
CF Moto nenaznačuje celkový budoucí vývoj jejich designu. Ostatní už vychází z potřeb stroje, konstrukce a funkčnosti, takže aspiranta na zlatou medaili nejkrásnějších tvarů tu asi nehledejte… Nové tvary největšího z Gladiátorů schovávají ale kopu technických inovací. Prostě pod plastem je všechno jinak – od začátku do konce.
Véčko jako řemen
Asi nejvíc zvědaví jste na motor. My byli taky, a tak vedení CF Mota připravilo pro zástupce svých importérství, kteří se do Hangzhou sletěli z celého světa, detailní technické školení o novém véčku, kdy ho před námi rozebrali do posledního šroubku a ukázali i detaily konstrukce, o kterých bychom my (
no teda spíš vy, odkojení internetovými fóry…) mohli jinak jenom dlouze spekulovat. Véčkový dvouválec nepřekvapí svou konstrukcí – na takovém motoru moc nového asi nevymyslíte. Konstrukce je daná, pokud chcete mít véčko a tak není divu, že se CF Moto podobá jiným. To byste asi museli udělat boxera, aby to bylo úplně jinak.
Co může zavánět inspirací:
to jsou hlavy válců. Ty skrývají
rozvod OHC, který tu ovládá čtyři ventily nad každým pístem, a dostaly plastová ventilová víka. Válce mají vrtání 91 mm a na klice je zdvih 61,5 mm. To dohromady dává poměrně vysokou kompresi 10,3 a slibuje ochotu k vytáčení. Stříkačkové modely
X5 i
X6 používají bezproblémové vstřikovací jednotky od značky
Bosch, pro dvouválec si konstruktéři vybrali systém od Delphi. Inženýři z CF Mota naladili dvouválec na
63 koni a 72 Newtonmetry. To je dost na to, aby s mašinou byla sakra velká sranda a každopádně je to víc než umí Japonci. Poměrně dlouho a nakonec vybrali kompromisní variantu výkonnosti s výhledem na dlouhodobou životnost.
To ostatní o patro níž je klasika a vychází z konstrukce menších Gladiátorů, znamená to, že variátor má rozběhovou spojku (
to opravdu Can-Am nedělá) a jde o zesílenou a jinak přepracovanou techniku z jednoválců. To samé se dá říci o převodovce, kde má Gladiator X8 tradiční pozice. Z osvědčené konstrukce potom vychází i další převody – kardany ženou sílu permanentně dopředu i dozadu a přední náhon se tu aktivuje servem v předním diferáku, zase jako na menších gladech. Klasika jsou i obě nápravy – trojúhelníková ocelová ramena vpředu i vzadu a všechno z ocelových trubek (
X6 má vpředu vršky z hliníku). O odpružení se u předvedených prototypů staraly jednotky se seřiditelným útlumem a samozřejmě tuhostí pružiny.
- Tím to nekončí, rozdílů je tu samozřejmě víc a jsou ponejvíc dané konstrukcí motoru, který pochopitelně v X8 zabírá víc místa než v jednoválcích. Ústupkem lepšímu dýchání motoru a zcela novému airboxu je přesun nádrže pod sedlo, kde ji většinou najdete i u všech vyšších objemů nebo u dvouválců. S sebou to nese i výhodu nižšího těžiště.
- Tankovat se tu bude netradičně přes zamykatelný uzávěr schovaný pod víkem mezi zadními světly. Zpod sedačky se naopak přesunul akumulátor do relativního bezpečí za chladičem v přídi. S ním tam putovala i sestava všech relátek, které dostanou v sériové produkci vodotěsné pouzdro. K těmto komponentům, stejně jako k hrdlu chladiče, se pohodlně dostanete přes odklopné víčko v předním rámu.
- Úplně horkou novinkou byla instalace posilovače řízení na zkoušené mašině. Ten se sice nebude dodávat hned ze začátku produkce, ale CF Moto už má tento systém podle všeho vyvinutý a bude se ještě testovat. Podle prvních dojmů funguje hodně dobře (jezdili jsme s ním na suchém asfaltu na 4x4), ale pro bezproblémovou geometrii Gladiatora X8 to rozhodně nebude nezbytnost.