Zapomeňte na to, co znáte z třístovky, tady přichází zcela
nová dimenze SMC. Horká novinka je první model od SMC s nezávislým zavěšením a vůbec prvním motorem o objemu 720 ccm. Journeyman skočil ze čtyřstovek ob několik generací-bum prásk-hned do sedmistovek. Je to jednoznačně
nejvýkonnější 4x4 ve své kategorii. SMC zbytečně neexperimentovalo se vzhledem, líbivou linii SMC si i bílé Jumbo udrželo, tento konvenční vzhled zkrátka uchvátí i zarytého odpůrce čtyřkolek.
Stránčičtí mechanici hrdě vyvážejí 4x4 ze své stáje, velký robustní stroj je nepřehlédnutelný. Bytelný rám prozrazuje, že se Jumbo nebude bát žádné
těžké práce. Jako první mě do očí udeřila vyztužená ramena. Tohle nejsou žádné úzké nudličky, které se ohnou při prvním skoku. I pod stupačkami je netypické
rámové vyztužení. Jumbo je bytelné a kvalitně zpracované, na kompletním sestavení součástek spolupracovalo mnoho taiwanských, japonských, ale i amerických firem, například R.W. (píst), Riken (pístní kroužky), Fuji clutch (spojka), Koyo a NTN (ložiska), Mikuni (karburátor), Shinlin (startér a alternátor), Morse (řetěz)…
Zima je tu, dřevo v lese, a v garáži vám ještě nestojí pořádný pracant? Sáhněte si do svědomí, kdo z vás už doma ukecával, že 4 kolku opravdu potřebuje?! Mamina kroutí hlavou a ne a ne pochopit, že i se čtyřkolkou se dá pracovat… Tím správným argumentem je právě Jumbo! Tato 4x4 je totiž sestrojena do pekelného terénu. Kam se nedostanete s běžnou technikou, s Jumbem
proniknete hravě. A když ani na tohle doma neskočí, stačí se zmínit, že třeba multikára stojí minimálně o 500 000 Kč víc (navíc je neohrabaná a jednoúčelová) a ceny traktorů se pohybují v úplně jiných dimenzích - Jumbo prostě vítězí na plné čáře!
Když už byla řeč o kvalitním zpracování, podchyceny jsou třeba v minulosti zanedbávané detaily tepelných izolací - plechové kryty výfuku, sání, elektroinstalace a plastových částí, podplastování veškerých namáhaných částí čtyřkolky... A další z vychytávek: Jumbo má
motorovou brzdu, což je skvělá věc, která pomáhá čtyřkolce při sjezdech brzdit motorem. Brzda funguje vždy se zařazenou rychlostí a při sjezdu z kopce tak často ani není třeba používat brzdy. Motor zbrzdí čtyřkolku fantasticky a z hlediska bezpečnosti je to velký bonus. V přední části, aniž by zasahoval mimo konstrukci stroje, je uschován naviják, který se elektronicky ovládá na řidítkách. Jakmile se nakloním pod kapotáž, zírám na
masivní chladič, který se v žádném bahně neztratí. Bytelný rám Jumba, na kterém se extrémně tuhým materiálem opravdu nešetřilo, nese
nezávislé zavěšení všech kol. 14 palcové pneumatiky Maxxis Bighorn s extravagantně střiženými ráfky jsou skvostem. Pro brodivé hračičky je velkým plusem sání vyvedené proklatě vysoko, až pod přední plasty čumáku. Bořič limitů Jumbo nás nadchnul natolik, že se těšíme, až bude jaro, které nám umožní testík brodivosti téhle kolky.
Od přední masky čtyřkolky se dostáváme k
inovovanému displeji - uprostřed je umístěn otáčkoměr s dostatečně velikým vyobrazením dané rychlosti. Na levé straně displeje si můžete nastavit funkce trip, druhý trip, celkovou ujetou vzdálenost, maximální otáčky/rychlost/ teplotu motoru, které jste dosáhli...
Pravá strana bombastického displeje patří vyobrazení
půdorysu čtyřkolky, který prozrazuje, jestli máme zapnuté 4x4 nebo jen zadek, a dokonce informuje o zapnuté uzávěrce předního diferenciálu. Pod podsvíceným displejem jsou kontrolky neutrálu, zpátečky, vodního chlazení, novinkou je
signalizace dobíjení baterie – všechny tyto kontrolky hlídají Jumbo ostřížím zrakem. Jako ženu, co elektronice opravdu nerozumí, mě zajímá obsluha displeje, a už po minutové instruktáži jsem nastavení procházela, aniž bych pociťovala nějakou nesrozumitelnost. Při našem testu bylo - 11, toto počasí mi neumožňovalo sundání rukavic, ale to vůbec nevadilo - ovládání displeje je řešeno tak, abyste jej mohli
ovládat i v rukavicích. Ovládací panel Jumba je jeden z nejlepších multifunkčních displejů, který jsem zatím na čtyřkolkách viděla. Cvaká dobře i v rukavicích, ovladatelnost lehká, funkcí jsem napočítala 12 (a to ještě nebyly zdaleka všechny), co dodat…?.
Jumbo nezná limity, na bílého sršáně neplatí snad
žádné fyzikální zákony! Při přejíždění sněhových hromad nemělo Jumbo sebemenší tendenci se převracet, závěje jsou pro něj vítanou hrou. Je až neuvěřitelné, jak elasticky se tak nadupaný motor chová už
od nízkých otáček. Měla jsem možnost na Jumbu strávit celý zasněžený den, totální dopravní kolaps po celé republice mi nahrával k rallye testu zimní Prahou. Jumbo má v základní
homologaci pro dvě osoby čtyři prostorné úložné kastlíky, které jsou pro delší cestování jako dělané. Takže lékárničku, nářadí, telefony, kabelku, náhradní rukavice, svačinu, všechno šup do kastlíků a jede se testovat!
Praha je totálně zasekaná, sníh překvapil všechny, a jak to tak každoročně bývá, i silničáře. Jumbo s nezávislým zavěšením
dvojitých A-ramen ale všem ukázalo agresivní zadní světla. Bála jsme se, že motor bude předimenzovaný, unaví mě a pak se budu otráveně vracet do Stránčic. Předsudky jsem však odhodila hned, ovládání tak obrovského stroje bez posilovače řízení bylo
překvapivě lehké. Jumbo se prostě vodilo samo, při parkování mi navíc pomohl benevolentní rejd čtyřkolky.
Po návratu ze zimní pražské rallye mě nenapadlo nic jiného, než jít řádit do závějí. Světlá výška Jumba 294 mm je ohromující, průchodnost konstruktéři navrhli tak, aby se Jumbo opravdu dostalo i do
nejextrémnějšího terénu. Jediné, co mi moc nevyhovovalo, bylo nepříjemné houpání při jízdě. Prodejci mi k tomu sdělili, že se Jumbo bude prodávat ve dvou provedeních, a to buď na čtrnáctkových kolech, nebo na dvanáctipalcích. Docela mě
překvapila spotřeba - i když jsem řádila ve sněhu závěj nezávěj, jednoválec toho moc nespapal, a nemyslete si, že sem se s novinkou mazlila, dávala sem jí totiž pořádně za uši! Pružný motor poslouchal na každý povel, který jsem přes páčku plynu předávala motoru, a to zcela
bez vydechnutí! K motoru prostě nemám výhrady.
V porovnání s Gladiatorem je Jumbo
hravější, rychlejší a k práci se bude stavět o něco lépe. A nejen to, výhody motoru (ale i komfortu podvozku) nahrávají k výběru právě Jumba. Přechod zpět z Jumba na Gladiatora je devastující - z nadupaného sršáně sednete na línějšího bratrance. Jumbo je prostě lehčí, ovladatelnější,
silnější!
A celkové dojmy z celodenního řádění na SMC novince? Motorově je to špička, kotoučové brzdy brzdily, řazení se zadupnutou zadní brzdou řadilo vcelku lehce, rejd předních kol neskutečný,
jízdní komfort jako v peřince. Designově se Jumbo vyvedlo a
robustní ramena na mě působí důvěryhodně, jen mi vadilo to houpání při jízdě (ale to je jen můj osobní problém, neboť jsem zvyklá spíše na sportky). Ráfky čtrnáctkových kol jsou chytlavé, jen se bojím, že se jim nebude líbit bahno a kameny. Příjemný pocit z jízdy doladila i symfonie
basového zvuku motoru. Tuto čtyřkolku bych určitě nezaškatulkovala mezi čistě pracovní kolky, protože má od každého něco. Po těžké práci s Jumbem můžete klidně vyrazit ještě
na výlet, a to i ve dvou, na spolujezdce se totiž myslelo vyvýšenou stupačkou a zadní rám jeho pohyb nijak neomezuje. Výkonné Jumbo s nezávislým zavěšením kol je zkrátka vhodné do terénu i na silnici. Elektronicky ovládaná
uzávěrka předního diferenciálu je opravdu účinnou zbraní, vytáhne vás z jakékoli bryndy, do které se dostanete. A brždění motoru jsem ocenila v nejedné prekérní situaci…
Když jsme přišli do prodejny Journeyman, na Jumbu byla
zavěšená radlice. Test jsme chtěli začít nejdřív bez jakéhokoliv navěšení pracovního nářadí. Do půl minuty tak byla radlice dole, instalace i odinstalace je brnkačka.
Světlá výška čtyřkolky navíc dovoluje konstrukci, která nevyčuhuje před nárazník, ponechat na svém místě i bez radlice, a přitom se vám nemůže stát, že byste se zabodli do země. Prostě a jasně mi závěs na radlici nevadil a nebýt toho, že jsem viděla Jumbo i s nainstalovanou radlicí, ani by mi nebylo divné, že vpředu přebývá pár trubek.
Zimní výbava kterou Journeymann dodává:
Elektricky ovládaná radlice, kartáčové zametače, vysavače profesionální, komunální vysavač SPIROTTO, vyvážecí vleky, posypový vozík RAV300, homologovaný vozík ATV 4x4, pásy univerzální TATU, nosič lyží/snowboardů...
Cena Jumba 720r:
165 000 Kč - na dvanáctkových gumách, homologovaná pro dvě osoby, tažné zařízení
175 000 Kč - na čtrnáctkových gumách s vylepšenou výbavou - naviják, boxík, homologovaná pro dvě osoby, tažné zařízení.