Celým dnem nás provázeli Scott Tailor a Manu Pean- marketingoví manažeři společnosti. Ti nás nejdříve zavedli do útrob historické části místního komplexu, kde nám novinku pyšně představili. Vybroušená žiletka RZR 900 XP má oproti svému předchůdci mnoho
nových a nadstandardních funkcí, s nimiž převyšuje všechny ostatní o několik hlav. Dá se proto říct, že se RZR 900 XP řadí
do samostatné kategorie vozítek Side by Side.
Motor 900 Twin EFI
Dvouválec DOHC o objemu 875 ccm má
výkon 88 koní. 180 stupňové zalomení klikového hřídele přináší lepší vyvážení výkonu a okamžitou odezvu při akceleraci, na čemž se podílí i elektronické vstřikování. U starší verze chodily oba písty současně, nyní jdou na střídačku. O přenos výkonu na kola se stará
variátor, který prošel změnami a lze jej nyní označit za
racingový. Změn v uložení se dočkal i stabilizátor, který je usazen nad zadní vlečná ramena. Zatímco u staršího modelu RZR byla výměna svíček téměř artistický výkon, přístup k motoru včetně chladiče a vzduchového filtru je nyní mnohem luxusnější. Čeho si nejde povšimnout hned po prvním prohlédnutí RZR 900 XP, to je
zavěšení výfuku, který je nyní umístěn pěkně napříč. Nově je u RZR XP 900 chlazení variátoru. Kam že to ti kluci Polarisácký chlazení umístili? Hezky dozadu k motoru, kam je velmi dobrý přístup.
Tyto atributy činí z Rangera RZR XP 900 Side-by-Side absolutně nejostřejšího zabijáka na trhu. A jelikož jej nelze nikam zaškatulkovat, vytváří si RZR XP 900 novou kategorii SideXSide.
Výkonný motor není ale skvělý jen sám o sobě, napomáhá mu i nová koncepce jeho umístění. Motor je totiž za sedadly položen napříč, nikoliv podélně jako dosud. Díky tomu má nový Ranger lepší polohu těžiště a tedy i lepší jízdní vlastnosti. Ve spojení se světlou výškou 33 cm vás jen tak něco nerozhází.
Zavěšení kol:
O plynulou a komfortní jízdu ve všech terénech se postará také jedinečná kombinace zadního zavěšení dvojitých A-ramen na dlouhých vlečných ramenech. Toto zavěšení zadních kol je ve třídě Side by Side unikátní. Podobnou technologii již několik let vídáme u písečné buginy, ale i u některých typů automobilů. Přední A-ramena jsou dvojitá a poskytují komfortní jízdní vlastnosti- ať najedete do jakéhokoli marastu, stále si sedíte v klidu a pohodlíčku. Aby se požitek z jízdy zdokonalil ještě lépe, Polaris vybavil RZR 900 XP nastavitelnými tlumiči Fox Podium X 2. Pracovní pásmo předních tlumičů je 32 cm, na zadních tlumičích je k dispozici 36 cm. Celý systém podvozku je skvělou záplatou na rozdrncané enduro cesty.
Brzdy:
Pro maximální brzdnou sílu nasadil Polaris chlazené kotoučové brzdy na všechna čtyři kola. Testování RZR bylo vystaveno těm nejhorším podmínkám, které si jezdec dokáže představit - ukrutné kamenité sjezdy ze hřebenů hor, táhlé prašné zatáčky, přejezdy koryt plných balvanů… Tady všude jsem na brzdy šlapala o sto šest. RZR zastaví na fleku, všechny 4 brzdy sepnou po lehkém sešlápnutí. Když jsem jela kochačku po hřebenech hor, využívala jsem spíš brždění motorem. A že to fungovalo taky dobře!
Světla:
Přední LED světlomety lehkým kouzlem přemění tmu v den. V noci se s RZR rozhodně neztratíte, nová diodová světla vás noční krajinou vedou jako ve dne. Výhoda LED diodek je samozřejmě v tom, že nemají žádná vlákna, tudíž v extrémním terénu nehrozí popraskání, jako se stávalo u staršího modelu, který má žárovky H4. Diody také méně zatěžují elektroinstalaci.
Tříbodové pásy:
Tříbodový pás lze nastavit
do výšky i do šířky, dle proporcí jezdce. O nastavení výšky se starají tři body uchycení šroubů v horní části ochranné konstrukce. Nastavení šířky je podobné automobilovému nastavení. Při testování jsem se proto s terénem nemazlila, vletěla jsem skoro
do všeho po hlavě a čekala jsem, co se bude dít. Tříbodové pásy mě po celou dobu držely v klidu. Ale nemohu jen chválit, prostě na rovinu se přiznám, že by ke standardu této libovky lépe seděly čtyřbodové pásy!
Multifunkční displej:
Polaris RZR 900 má pro rok 2011 multifunkční displej totožný s modelem XP 850. Nově jsou integrovány do displeje kontrolky blinkru, dálkových světel a i samo ovládací tlačítko je umístěno přímo do těla displeje (u staršího modelu bylo toto tlačítko umístěné mimo displej). Další vychytávkou je nová ikonka „připoutání se“. Dokud se řidič nepřipoutá, světýlko tenhle nedostatek nemilosrdně signalizuje.
Hned po nastartování se na multifunkčním displeji vyobrazí všechny ikonky, ty probliknou a bez jakéhokoli zdržování zkontrolují stav Side by Side. Při jízdě je displej přehledný, viditelnost stavu paliva, aktuální rychlosti, aktuálních otáček, zařazené rychlosti i 4x4 uzávěrky je dobrá. V rychlostní zkoušce, kterou na nás náš průvodce nastražil, se mi ručička rychlosti zastavila až nad 100 km/h! Nutno dodat, že i v této rychlosti byl displej dobře čitelný.
Odezva plynu:
Jak už bylo řečeno, o rychlou odezvu plynu se krom skvělého motoru stará také elektronické vstřikování. Ve spojení se suchou váhou něco okolo půl tuny nemá vozidlo žádný problém bleskově zrychlit. Na první zasednutí za volant RZR nezapomenu; otočení klíčku bylo doslova magické a hned se ozval ještě syrový zvuk dvouválce, který se nedá zapřít. A to si ještě představte, když se nastartuje 6 kusů RZR vedle sebe! Burácení motorů uvedlo všechny kolemjdoucí do pozoru. Jakmile nám průvodce pokynul, ať jej následujeme, neváhám se připojit hned mezi první. Zlehka prošlapávám plyn - RZR vystřelí jako blesk. Nechávám si lehký odstup od jezdce přede mnou, nejen kvůli prachu, ale kvůli zkoušce, jak umí RZR vystartovat. Na tvrdé prašné cestě se RZR rozběsní opravdu v mžiku, a tak už už musím brzdit, abych neskončila kolegovi na zádech. Bouřlivé variátorové RZR má prostě okamžitou akceleraci!
Ovladatelnost:
Jak si asi s touhle „rozcapeninou“ porozumím? Je RZR vhodný i pro ženu pro nebo začátečníka? Tohle byly mé první obavy… Obavy na sobě ale nenechávám znát, načež mi při první seznamovací etapě spadl kámen ze srdce. Uff! Ovladatelnost RZR 900 XP je fantastická, až ve mně vyvolával pocit, že RZR má posilovač řízení, ale ne, není tam.
A jak testovací jízda probíhala? Náš průvodce je jeden z nejzkušenějších testovacích jezdců Polarisu ve Španělsku, byl si proto dobře vědom, že nás nejdříve musí s RZR pořádně seznámit. Prvních patnáct minut jsme se tedy sžívali se strojem na lehčích lučních pojezdech, zde jsem zkoušela správné dávkování plynu, průjezdy mezi překážkami a první driftíky. Seznamovací část máme za sebou, není na co čekat, jde se vířit prach do extrémnějších podmínek! Než se rozkoukám, už stojím u překážky z klád. S volantem se opravdu neperu, na překážku najíždím hravě. Zavěšení kol napomáhá exkluzivnímu kopírování povrchu, i když na této překážce bylo velmi těžké udržet všechna čtyři kola v záběru. Náklony budily respekt, ale konstruktéři vyladili zbrusu nové zavěšení zadních kol dost dobře na to, aby mu takový terén nedělal velké problémy.
Po technické pasáži nás průvodce nahnal do vzrušujícího strmého výjezdu. S mým RZR vystřelím ze zatáčky před výjezdem tak, že si ani neuvědomuji, že kroutím volantem ze strany na stranu. Ze smyku jsem RZR ladně dostala do rovné pozice, kterou jsem si udržela po celou dobu výjezdu. Ani kamzík neumí tak hopkat po kopcích jako RZR! První skok s RZR byl naprosto cool, tohle sem od tak velkého stroje opravdu nečekala! Teď už mi bylo jasné, že stroj dostanu kamkoli si usmyslím, aniž by mě unavil nebo mi odrovnal všechny svaly na rukou. Po výjezdech následovaly úzké sjezdy z hřebenů hor - kotoučové brzdy zde luxusně dobržďovaly všechny mé prohřešky a s volantem sem si porozuměla moc dobře, takže jsem každou zatáčku projížděla driftem na pomezí převrácení se. Ve většině úseků nebylo nutné připojit 4x4, ale stejně mě zajímalo, jak se změní jízdní vlastnosti po sepnutí 4x4. Tento přepínač se nachází na přední palubové desce v dostatečné blízkosti vašeho dosahu. Šup a tlačítko 4x4 je zapnuto… a už už si to valím do kaňonu posetého balvany. Popravdě, nepocítila jsem žádný rozdíl, řízení bylo stále lehké.
A moje dojmy z projížďky? Ve zkratce: RZR je velmi mrštný, hravě ovladatelný a po driftu lačnící Side by Side.
Odkládací plochy:
11litrová schránka je umístěna před místem pasažéra. Otvírání schránky je pod madlem pasažéra. Žádný zámek, ani jiné zabarikádování otvíracího zařízení. Po zasednutí za volant RZR odkládám do prostorné schránky fotoaparát. Docela sem se bála, že fotoaparát bude ve schránce lítat jako nudle v bandě. RZR skákalo, otřásalo se, ale fotoaparát ve schránce nelítal. Nevím, jak je to možné, ale můj kompakt přežil bez úhony. Přístup ke schránce není obtížný, stačí zatáhnout a schránka se otevře. V rychlém tempu, ve kterém nás náš průvodce udržoval, byl tento způsob otvírání velkým přínosem. Raz dva a foťák byl venku z kastlíku, cvak-cvak pár fotek a zase šup zpátky do kastlíku.
Vedle řadicí páky najdeme navíc dvě odkládací plochy na PET lahve. Lahev zde držela, aniž by měla tendenci vyskočit. Statické RZR bylo vybaveno odkládacím textilním batůžkem, který byl umístěn nad hlavami řidičů. Tato textilní schránka je uchycena skrz rychloupínací zipové úchyty k horní konstrukci.
Sedadla a ergonomie, spolujezdec:
Silná devítistovka má pro řidiče i spolujezdce prostoru dost. Ve dvou se cestuje příjemně, v pozici spolujezdce jsem se cítila bezpečně a bezstarostně. Připínám si pás, zacvakávám síťové dveře, chápu se držadla a už si jen vychutnávám jízdu. Po dlouhé době je příjemné sedět na místě spolujezdce. Polaris má certifikovanou ochrannou konstrukci ROPS, takže aťsi dělo cokoli, byla sem si jistá, že jsem v bezpečí. A že se můj řidič, speciálně instruovaný pro vyděšení všech novinářů, opravdu snažil! Nemazli se se mnou, jel jako by mě ukradl, ale každý drift jsem si užívala a skoky do neznáma nebo výjezdy mimo vyznačenou stezku neměly chybu. Místo focení statických fotografií jsme s řidičem lítali po okolí. Sedadlo spolujezdce je nejen nastavitelné, ale i omyvatelné a dostatečně veliké i pro vzrostlejšího závodníka. Pro závodní účely bych do RZR posadila spíše závodní sedadla, která umožní ještě lepší usazení.
Lemy kol:
I tenhle detail prošel velkou změnou. Na první pohled je to nepatrná změna, ale po bližším ohledání zjistíte, že Polaris umístil k lemům SideXSide pružné zástěrky, které odchytávají veškeré nečistoty tak, abyste po celou dobu extrémního blbnutí byli v čistotě a suchu. Ve slunném Španělsku jsme bahenních pojezdů moc neužili, ale i ten vířící prach, který se od kol hrnul, byl částečně pochytán.
Jak shrnout celý den za volantem?
Především vás ohromí
skvělý motor. Ať jsem vletěla do kamenitých pasáží, šotolinových cest nebo sjezdů, kde se mi skoro zastavila srdeční pumpa – RZR jsem držela pořád pod plným plynem a zdálo se mi, jakoby samo vyhledávalo ty největší ukrutnosti. Kdo nezažil, nepochopí. Místo odmítání poslušnosti jsem od motoru cítila
perfektní odezvu, nikde jsem nepociťovala nedostatek koníků nebo pocit, že se někam nevejdu. Drifty jsou odsouzeny na průjezdy pod plným plynem, dobře
promyšlený podvozek vás nevychýlí ani o píď. A to, že panorama okolí nabízelo úžasný výhled, jsem se dozvěděla až z fotografií. Oproti
RZR 800, které jsem testovala v minulém roce, tenhle motor opravdu jede a zadní zavěšení kol funguje!
Na RZR jsem hledala stopy po nedodělávkách, ale ať jsem chtěla nebo ne, nikde nebyly. Je vidět, že Polaris má velké zkušenosti s třídou side by side, do které se každým rokem zapíše jeden jeho novic s vylepšením a vychytáním minulých nedostatků. Je fakt, že by se mi vcelku zamlouval čtyřbodový pás místo tříbodového, ale je to opravdu tak potřeba? Vždyť RZR 900 nespadá jen čistě do kategorie pro závodníky.
Po testovací jízdě jsem živým důkazem toho, že i začátečník, který nemá s RZR moc zkušeností, si se strojem porozumí. Mezi novináři jsme byly dvě ženy, které se pustily do testování, a obě jsme se shodly, že nám manipulace s monstrózní side by side nedělala žádné problémy.
Pak už jen dodám: uzpůsobte si svůj RZR svým potřebám a valte do terénu.