Technika
Pásy nasazené na čtyřkolku tvoří jako celek opravdu
monstrózní záležitost a TGB Target 525 na nich vypadal opravdu hustě. Pásy každému ATV oproti kolům přidají zhruba čtvrt metru výšky, což se hodí především kvůli jejich určení do opravdu hlubokého sněhu.
Pásy se skládají z pohonného kola a soustavy podpěrných koleček na
pružné rampě. Celá sestava na každém kole má poměrně velký valivý odpor a motor quadu musí pořádně
máknout, aby se „pásák“ vůbec rozjel. Každý rozjezd tak doprovází pořádné zavytí variátoru a za řídítky máte pocit, jako by byl stroj uvázaný lanem, než se kola utrhnou a čtyřkolka se rozjede. Hlavní pohonné kolo uvnitř pásů má také
podstatně menší průměr než pneumatika pracovní čtyřkolky, takže celková rychlost je při shodných otáčkách zhruba poloviční než u čtyřkolky na kolech. Díky tomu má stroj i přes odpor pásů dost síly na zdolávání i těch nejšílenějších výjezdů bez nutnosti například úprav variátoru při nasazení pásů. Námi testované pásy měly pružné uložení nosných koleček, takže pásy perfektně kopírovaly terén a fungovaly jako podstatný prvek odpružení. V tom je také největší výhoda pásů TJD -
dokáží simulovat pružící efekt pneumatiky a jízda je tak mnohem plynulejší a pohodlnější.
Jízda
Jak už jsem zmínil, čtyřkolka na pásech
vyjede VŠECHNO. Pásy drží jako přibité a díky tomu, že vyčnívají daleko dopředu a dozadu, zvládne čtyřkolka i výjezdy, u kterých by se na kolech už převracela na záda. Na boku je to ale něco jiného, pásy jsou pružné, takže do boků není stroj tolik rozšířený a vzhledem ke zvýšenému těžišti je třeba dát větší pozor při boční jízdě svahem. Jinak stroj drží stopu a utrhnout zadek při náhonu 4x4 se nám podařilo opravdu jen na ledu. Po přepnutí na 2x2 a odpojení náhonu na předek to je něco jiného. Protože předek dává dost odpor, zadek se v zatáčkách na sypkém nebo namrzlém povrchu utrhne poměrně snadno. Ovšem udržet v takové situaci předek a držet zvolený směr je docela makačka na ruce a přední náhon jsme vypínali v podstatě jen řádění na rovině.
Ovšem i se zapnutým náhonem na všechna čtyři pásová kola
není boj s řízením v těžším terénu úplně snadný. Když přijedete našikmo s nějaké terénní vlně, dostanete pořádnou herdu do řídítek a občas nás řízení prostě přepralo a zatočilo kola do rejdu. Tady by se určitě skvěle hodila čtyřkolka s posilovačem řízení. Na nějaké zatáčení na místě můžete rovnou zapomenout, plochou pásů na předních kolech při stání prostě nepohnete, což občas trochu ztěžovalo třeba otáčení na úzké cestě. Na zabrždění předku a otočení pomocí plynu taky zapomeňte, pásy do zatáčky nedostanete a jen se prohrnete dopředu.
Po pomalém osmělování a zjištění, že moc zábavy se s tím na trati užít nedá jsme se pustili
do výjezdů a to
rovnou na písku. Co je třeba vyzdvihnout je, že pásy jsou
Four seasons, tedy pro použití na každém povrchu. V písečné výjezdu se pásy ukázaly jako skvělá volba, tam, kde by se čtyřkolka na kolech už
dávno zahrabala jely pásy s ledovým klidem. Zajímavé také bylo, že čtyřkolka nepotřebovala žádnou počáteční rychlost. Stačilo se rozjet až na úpatí výjezdu. Při troše odvahy si můžete dovolit
zastavit v prudkém kopci, rozhlédnout se po okolí a opět se rozjet. Přvod L je tady navíc naprosto zbytečný, vše se dá vyjet na H. To samé, co při výjezdu platí i při sjezdu až neuvěřitelně krkolomných kopců. Pásy brzdí naprosto dokonale a nějaké sesunutí nehrozí.
Závěr
Při pořizovací ceně okolo sta tisíc korun se rozhodně nejedná o doplněk, který by si každý
pořídil na čtyřkolku na odhrabování sněhu. Na zábavu to konec konců taky moc není. Pro majitele horských chat, je to každopádně více než dobrá alternativa ke sněžnému skútru. Oproti němu má ATV
podstatně vyšší nosnost a prostor pro náklad a menší náklady na údržbu. Navíc pokud s pásy nebudete jezdit po silnici, hned tak se vám nesjedou. Další výhodou je možnost jejich použití i v jarním a podzimním bahně.