QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Vývoj a výroba sportovních tlumičů HP Sporting

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 19.12.2011 | Zobrazeno: 20512×

Vývoj a výroba sportovních tlumičů HP Sporting Vidina gurmánského zážitku nás nalákala do kulinářského doupěte HP Sporting nedaleko Jablonce nad Nisou.Výběrem tlumičů to tady začíná a štelováním to končí. Evropským zástupcem je česká firma HP sporting se zelenou žabičkou ve znaku. Výroba i vývoj sahá do dob předrevolučních, v současnosti se HP sporting věnuje výrobě tlumičů 4kolkových, automobilových, offroad speciálů, buggynových... Nezáleží na typu ani značce 4kolky, HP umí vyrobit na zakázku takřka cokoli.


Kapitoly článku

  1. HP sporting
  2. Kompletní fotogalerie

Majitel ing. Ota Hušek, nás pozval přímo do továrny v Maršovicích nedaleko Jablonce nad Nisou. Kde nás zasvětil do tajů výroby tlumičů. Firma se od prvních krůčků zabývá vývojem a výrobou sportovních tlumičů. Jeden z prvních impulzů pro vznik 4kolkových závodních jednoplášťových tlumičů, nastartovala žádost Martina Maláta, který o České továrně věděl a věřil, že mu vyjdou vstříc. Vzhledem k tomu, že se továrna zaměřovala od roku 1990 na sportovně závodní tlumení pro soutěžní, rallyecrossová, autocrossová, okruhová a off-road speciálová vozidla, nebylo co řešit, prosba se setkala s kladným ohlasem a do měsíce byly první závodní tlumiče na světě. Úplně prapůvodně tlumiče vycházely z autařských, jenže bylo logické, že toto řešení nebude tak úplně ono, hned se zabrousilo k bugginovým tlumičům, z čehož pomalu vznikly jedny z nejlepších závodních tlumičů. Na kterých Martin Malát vybojoval mistrovský titul pro rok 2009 v kategorii 4kolky TR.
Osobně jsem závodní sezonu 2011 sedlala právě podvozek se žábou ve znaku. Tyto tlumiče jsem zdědila po minulém stájovém jezdci, který měl tlumení postavené dle svých požadavků. Tvrdší charakteristikou i váhovými předpoklady mi tlumení nesedělo. Aniž by jsme museli sahat po nových tlumičích, hned jsme tlumiče poslali do HP Sporting, na překalibrování. Když jsem stála v útrobách továrny, pan Hušek mne provedl celým procesem, kterým si prošly i mé tlumiče. Mimochodem pan Hušek je majitelem firmy, který si nehraje na kravaťáka. O víkendu rajtuje s krosárnou v bahně a v týdnu v montérkách maká od šesti do šesti.
Prvním bodem procesu je kreslírna, do které jsme jen nahlédly, obří displej s nabušeným počítačem ovládá inženýrským okem návrhář. Kterému na stole ležel závodní tlumič z veterána Lancie. Tady se kreslí všechny tlumiče od atypických po veteránské. Hned po zabouchnutí dveří kreslírny se ocitáme ve zpracovací dílně, kde se tlumiče kompletují, nebo jak to bylo i v mém případě, procházejí hlavní repasí. V tomto prostoru i mé tlumiče prošly stavem výroby, kde se provádí například výpočet a dodávka pružin, uložení tlumičů (typu unibal), ladění útlumu…
Propojkou mezi zpracovací dílnou je sklad napěchovaný součástkami po okraj. Jednoduchý systém skladování napomáhá všem jedenácti zaměstnancům k hladkému průběhu hledání potřebných komponentů. Poslední námi prozkoumanou dílnou byla dílna s CNC stroji, kde výroba běžela na plno. Na každém stanovišti se odborníci věnovali své práci s milimetrovými jednotkami. Právě se tu pracovalo na zakázce pro armádu, se kterou HP sporting spolupracuje už léta. I armádní speciály potřebují tlumiče se speciálními požadavky, což HP splňuje.
Kam jsme nahlédli jen bleskově byl zkušební sklad. Jedná se o zásadně důležitou dílnu, která pomáhá při vývoji, ale je pravda, že nejvíce se pozná v praxi. A právě s touto praxí napomáhají stájoví jezdci od rallyecrossu po autocross. Můžeme jmenovat známá jména špiček ve svém oboru, jako jsou Koutný a Kalvoda.

Dvě otázky na téma tlumiče:

  • A) Jakou konstrukci tlumiče zvolit?
  • B) Jak tlumič nastavit?
Známou pravdou ze života je setkání s kamarádem, který právě shání tlumiče. Vy jedny máte, sedí vám, ale už už saháte po jiných. Kamarád do vás vrtá tak dlouho, až mu je prodáte, ale kamarádovi nesedí tak jako vám. Zmítá se v nevědomí nebo v laxnosti. Neví co si s nimi počít. A právě správné nastavení tlumičů tu hraje prim. Ač jsem laik, který nezná jakékoli nastavovací prvky, mám tu možnost zvednout telefon, vyťukat telefonní číslo daného prodejce, u nás je to HP sporting a pak už jen pokládám otázky. Když telefon neporadí, není nic lehčího než tlumiče odvézt do továrny. Pružiny se měří v ose tlumiče, která se dá změřit přímo na 4kolce. Vše se vypočítává tak aby nejen útlum seděl přímo danému jezdci.
Motocykly mají velkou výhodu hned od základní koupě, kde si koupíte mašinu, která má relativně dobré tlumiče, ale u 4kolek je tomu jinak. Při koupi sériové 4kolky samozřejmě až na některé speciálové vyjímky, se setkáváme s nedostačujícími tlumiči.  V HP sporting jsou schopni vyrobit tlumiče na zakázku, ač se jedná třeba jen o jeden jediný tlumič, který se už nikdy jindy nebude vyrábět. Délka výroby tlumičů se pohybuje u speciálů dva tři týdny, pokud se něco vyrábí vyloženě sériově lze tlumiče dostat do týdne. U tlumičů si zákazníci mohou zadat od barevných kombinací po speciality nastavení takřka cokoli co je v možnostech firmy.

Novinka pro rok 2012:

  • Komplex tlumičů obdrží nový design
  • Celý díl je frézovaný z jednoho kusu s natáčivým okem
  • Připravuje se levnější verze tlumičů, které stále budou vycházet z jednoplášťových závodních tlumičů, ale bude chybět regulace útlumu. Tyto tlumiče jsou zaměřeny na pracovní stroje, které nejsou vyloženě závodní, ale jsou typověji spíše na touring.

Údržba po sezoně:

Při této otázce mi pan Hušek sdělil krátkou odpověď :

Poslat k nám do HP sporting, kde tlumiče projdou důkladnou kontrolou. Po kompletní generálce dostanete zpět nové tlumiče.

Co tlumiče nemají rády:

Jako každé tlumiče, tak i tyto podléhají škodlivým vlivům, po bahenní lázni se žádným tlumičům nelíbí zaschlá špína. Neumytá solná krusta či špatné mechanické zacházení.
  • Sůl
  • Bláto
  • Sváření
  • Mechanické poničení

Na které stroje se tlumiče vyrábějí:

Uzavřeme li kruh 4kolkovéhho trhu, HP sporting vyrábí tlumiče na jakoukoli značku 4kolky, bez omezení typu a zaměření. Momentálně se nejvíce dodávají na: Can Am , Polaris, SMC, Journeyman, Yamaha, Suzuki… Tlumiče HP sporting jsou vsazeny i na Side x Side speciály.

Kapitoly článku

  1. HP sporting
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 9x

Další články

Jak se vyrábí čtyřkolky CFMOTO? Zjišťovali jsme přímo v čínské továrně

28.11.2023, Reportáže
Asi se shodneme, že CFMOTO ve čtyřkolkách dnes už patří mezi špičku, mezi čínskými výrobci určitě. Vrtalo vám ...

Otestovali jsme novinky od Yamahy

29.08.2022, Reportáže
Není nad to, než si svou vysněnou čtyřkolku pořádně proklepnout a na živo se přesvědčit, že právě ona je tou pravou. Pře...

Polaris Camp 2022 naživo za řídítky i volanty

13.04.2022, Reportáže
Letošní testovací dny Polarisu v Milovicích nabídly několik pěkně postavených tratí, ale hlavně možnost přímého porovnán...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.62s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce