Majitel
ing. Ota Hušek, nás pozval přímo do továrny v Maršovicích nedaleko Jablonce nad Nisou. Kde nás zasvětil do tajů výroby tlumičů. Firma se od prvních krůčků zabývá vývojem a výrobou sportovních tlumičů. Jeden z prvních impulzů pro vznik 4kolkových závodních
jednoplášťových tlumičů, nastartovala žádost
Martina Maláta, který o České továrně věděl a věřil, že mu vyjdou vstříc. Vzhledem k tomu, že se továrna zaměřovala od roku
1990 na sportovně závodní tlumení pro soutěžní, r
allyecrossová,
autocrossová,
okruhová a
off-road speciálová vozidla, nebylo co řešit, prosba se setkala s kladným ohlasem a do měsíce byly první závodní tlumiče na světě. Úplně prapůvodně tlumiče vycházely z autařských, jenže bylo logické, že toto řešení nebude tak úplně ono, hned se zabrousilo k
bugginovým tlumičům, z čehož pomalu vznikly jedny z nejlepších závodních tlumičů. Na kterých Martin Malát vybojoval
mistrovský titul pro rok 2009 v kategorii 4kolky TR.
Osobně jsem závodní sezonu 2011 sedlala právě podvozek se
žábou ve znaku. Tyto tlumiče jsem zdědila po minulém stájovém jezdci, který měl tlumení postavené dle svých požadavků. Tvrdší charakteristikou i váhovými předpoklady mi tlumení nesedělo. Aniž by jsme museli sahat po nových tlumičích, hned jsme tlumiče poslali do
HP Sporting, na překalibrování. Když jsem stála v útrobách továrny, pan Hušek mne provedl celým procesem, kterým si prošly i mé tlumiče. Mimochodem pan Hušek je majitelem firmy, který si nehraje na kravaťáka. O víkendu rajtuje s krosárnou v bahně a v týdnu v montérkách maká od šesti do šesti.
Prvním bodem procesu je
kreslírna, do které jsme jen nahlédly, obří displej s nabušeným počítačem ovládá inženýrským okem návrhář. Kterému na stole ležel závodní tlumič z veterána
Lancie. Tady se kreslí všechny tlumiče od atypických po veteránské. Hned po zabouchnutí dveří kreslírny se ocitáme ve
zpracovací dílně, kde se tlumiče kompletují, nebo jak to bylo i v mém případě, procházejí hlavní repasí. V tomto prostoru i mé tlumiče prošly stavem výroby, kde se provádí například výpočet a dodávka pružin, uložení tlumičů (
typu unibal), ladění útlumu…
Propojkou mezi zpracovací dílnou je
sklad napěchovaný součástkami po okraj. Jednoduchý systém skladování napomáhá všem jedenácti zaměstnancům k hladkému průběhu hledání potřebných komponentů. Poslední námi prozkoumanou dílnou byla dílna s
CNC stroji, kde výroba běžela na plno. Na každém stanovišti se odborníci věnovali své práci s milimetrovými jednotkami. Právě se tu pracovalo na zakázce pro
armádu, se kterou HP sporting spolupracuje už léta. I armádní speciály potřebují tlumiče se speciálními požadavky, což HP splňuje.
Kam jsme nahlédli jen bleskově byl
zkušební sklad. Jedná se o zásadně důležitou dílnu, která pomáhá při vývoji, ale je pravda, že nejvíce se pozná v
praxi. A právě s touto praxí napomáhají stájoví jezdci od rallyecrossu po autocross. Můžeme jmenovat známá jména špiček ve svém oboru, jako jsou
Koutný a
Kalvoda.
Dvě otázky na téma tlumiče:
- A) Jakou konstrukci tlumiče zvolit?
- B) Jak tlumič nastavit?
Známou pravdou ze života je setkání s kamarádem, který právě shání tlumiče. Vy jedny máte, sedí vám, ale už už saháte po jiných. Kamarád do vás vrtá tak dlouho, až mu je prodáte, ale kamarádovi nesedí tak jako vám. Zmítá se v nevědomí nebo v laxnosti. Neví co si s nimi počít. A právě správné nastavení tlumičů tu
hraje prim. Ač jsem laik, který nezná jakékoli nastavovací prvky, mám tu možnost zvednout telefon, vyťukat telefonní číslo daného prodejce, u nás je to
HP sporting a pak už jen pokládám otázky. Když telefon neporadí, není nic lehčího než tlumiče odvézt do továrny. Pružiny se měří v
ose tlumiče, která se dá změřit přímo na 4kolce. Vše se vypočítává tak aby nejen útlum seděl přímo danému jezdci.
Motocykly mají velkou výhodu hned od základní koupě, kde si koupíte mašinu, která má relativně dobré tlumiče, ale u
4kolek je tomu jinak. Při koupi sériové 4kolky samozřejmě až na některé speciálové vyjímky, se setkáváme s nedostačujícími tlumiči. V
HP sporting jsou schopni vyrobit tlumiče na zakázku, ač se jedná třeba jen o jeden jediný tlumič, který se už nikdy jindy nebude vyrábět.
Délka výroby tlumičů se pohybuje u speciálů dva tři týdny, pokud se něco vyrábí vyloženě sériově lze tlumiče dostat do týdne. U tlumičů si zákazníci mohou
zadat od barevných kombinací po speciality nastavení takřka cokoli co je v možnostech firmy.
Novinka pro rok 2012:
- Komplex tlumičů obdrží nový design
- Celý díl je frézovaný z jednoho kusu s natáčivým okem
- Připravuje se levnější verze tlumičů, které stále budou vycházet z jednoplášťových závodních tlumičů, ale bude chybět regulace útlumu. Tyto tlumiče jsou zaměřeny na pracovní stroje, které nejsou vyloženě závodní, ale jsou typověji spíše na touring.
Údržba po sezoně:
Při této otázce mi pan Hušek sdělil krátkou odpověď :
Poslat k nám do HP sporting, kde tlumiče projdou důkladnou kontrolou. Po kompletní generálce dostanete zpět nové tlumiče.
Co tlumiče nemají rády:
Jako každé tlumiče, tak i tyto podléhají škodlivým vlivům, po bahenní lázni se žádným tlumičům nelíbí zaschlá špína. Neumytá solná krusta či špatné mechanické zacházení.
- Sůl
- Bláto
- Sváření
- Mechanické poničení
Na které stroje se tlumiče vyrábějí:
Uzavřeme li kruh 4kolkovéhho trhu, HP sporting vyrábí tlumiče na
jakoukoli značku 4kolky, bez omezení typu a zaměření. Momentálně se nejvíce dodávají na:
Can Am ,
Polaris,
SMC,
Journeyman,
Yamaha,
Suzuki… Tlumiče HP sporting jsou vsazeny i na
Side x Side speciály.