Když se řekne Can-Am, dobrodruhům se vybaví nepochybně nejlepší motory od Rotaxu. Dvouvál svůj točivý moment nechá vyniknout při prvním razantnějším otevření klapek.
85 koní pod kapotou s inteligentním
throttle control systémem nabízí kontrolu reakce plynu dávkující stroji rozmotání se i v nižším otáčkovém pásmu. Podotýkám, že i když litrová síla ohromí, tak mě motor ve vrchu až tak pružný nepřipadal. Plynový elektronický pedál je vybaven dvěma režimy - sport a normal.
Převodovka CVT se systémem HSS koriguje otáčky motoru vůči rychlosti kol při dopadu nebo pojezdech po roletách. Jedná se o dobře využitou technologii, která potěší příznivce driftování a určitě nebudu lhát, když napíši, že
limitovaná novinka nabídne hladší chod celkového projevu. Pod kapotou je litrový dvouválec, který jsme vám přiblížili v
této reportáži. Nyní se zaměříme na limitovanou edici, která nabízí pohodlí, extravagantnost i špetku té rozmarnosti.
Podvozek:
Podvozek vychází z vrcholné verze
vzduchových tlumičů FOX (ACS), které ovládám pomocí integrovaného tlačítka na palubní desce.
Ovladač je rozdělen do dvou poloh (plus a mínus), kde si mohu vybrat ze šestice nastavení. Stav mnou zvoleného stupně tlumení se mi zobrazuje na palubní desce, ale i zvukový doprovod, který následuje po zmáčknutí je dostatečně slyšitelný. V nejvyšší pozici se tlumiče posunou
o cca 3 centimetry, což je viditelné i pouhým okem.
V praxi je to s tlumiči trošku složitější, v
pomalých rychlostech odezva podvozku není adekvátní, i když jsme jeli na co nejměkčí stupeň, tak se podvozku nechtělo pracovat. Klidně bych si odpustila nepříjemné otřásání v kabině, tlumiče pomalejší jízdě opravdu nekorespondují. Při razantnějším sešlápnutí plynu si podvozek chrochtá
- tam už pracuje, a s porovnáním ze základní verzí UTV je o hodně jinde. Nejtvrdší režim sedí hlavně silničním přejezdům, v tomto režimu je stroj na silnici stabilní.
Do zatáček s náklaďáčkem jedu rozvážněji, žádné bezhlavé upalovačky. Sem tam se mi povedly pojezdy po bočních a v mrákotách jak stroj stavím zpátky na čtyři kola jsem ubírala plyn. K podvozku patří také
kompresor, který se dodává k limitované edici, je umístěn pod sedadlem řidiče. Po odejmutí sedadla, na pravé straně nacházím ventil, na který se umístí hadice a zvesela se dofukují kola. Hadice je dodávána v základu a její délka je dostačující pro dofuk všech kol, maličkost přináší zjednodušení oprav zejména v terénu.
Navigace s integrovaným fotoaparátem:
Nová generace outdoorových GPS navigací s označením Garmin Montana je dodávána k modelové řadě
LTD. Outdoorová navigace je odolná s širokou škálou navigačních funkcí, dotykový displej, rychlé přepínání mezi profily outdoor/auto/moto/moře a samozřejmě se dodává s plnou verzí map Evropy.
Navigace je vyjímatelná, při zaparkování UTV na neznámém území si ji můžete vzít sebou. Velikostně je tak akorát do kapsy.
Dotykový displej nabízí přehledné zobrazení map, až do osudného sluníčka, který lesklý displej zasklil natolik, že jsem si při jízdě musela zastínit rukou nad navigací, tak abych byla schopná pochopit kam, že se to šipka naklání. Napájení má
GPS dobře vyřešené, tu si můžete nabít doma či přímo uvnitř UTV. Z pohledu navigačních map je Montana kompatibilní s turistickými, automobilovými, leteckými a také námořními mapami, co si jí naučíte to bude umět. Výhodou je integrovaný
fotoaparát, pomocí navigace pořizuji snímek, ke kterému automaticky přiřadila zeměpisná poloha jeho pořízení.
Půlené plexi:
Dalším limitovaným doplňkem je půlené sklo, které jezdce chrání proti náporům větru. Při jízdě jsem přišla na to, že s mými 173 cm při zasednutí za volant v krossové helmě, mám problémy s vířícím větrem, který se odrážel od půleného plexi a tím pádem se mi snažil nadzvedávat helmu prostřednictvím kšiltu. Toto se dělo jen při rychlých přesunech po silničních komunikacích. V terénu plexi plnilo svůj účel adekvátně.
Voděvzdorná audio soustava:
Rádio hned po zasednutí za volant mám v zorném úhlu strohé, účelné a ovladatelné s malým podsvíceným displejem. To se snadno ovládá i v rukavicích, celkově se jedná o povedený kus
LTD výbavy. Do rádia navíc můžete připojit
iPod, který bude uložen v bezpečí hlavní odkládací přihrádky u kolen spolujezdce. Co mě zarazilo byla škála zvukového rozpětí, i v helmě a za jízdy jsem rádio slyšela dostatečně.
Čtyři repráky, dva jsou pod palubní deskou, dva za jezdci. Romantika u řeky s hudbou, už jen chyběl košík s občerstvením a deka. Rádio je flexibilní, hladké ovládání zvuku i hledání stanic se v mnohém podobá automobilovému ovládání.
Odkládací plochy:
V Comanderu sedím po delší době, odkládací plochy se nezměnily až na dvojici kapes
umístěných pod střechou. Ty pojmou doklady, peněženku, telefon, fotoaparát. Jejich umístění pod střešní částí přináší komfort sucha za jakýchkoli podmínek. U spolujezdce se nachází velká
uzavíratelná přihrádka, ve které jsou umístěny dvě přípojky, jedna patří iPodu, druhá prodlouženému ovladači k navijáku. Mezi sedadly je tunel, který v letní sezoně může sloužit jako kávovar a v zimní jako sušička mokrých rukavic.
Pod korbou se nachází vodotěsná schránka, do které zabalíte minimálně půl bytu.
Shrnutí:
Can-Am se pyšní kreditem
vyšší exkluzivity tak se stává, že za jeho značku zákazník zaplatí víc než je v daném segmentu obvyklé. Pány konstruktéry tak zpravidla nic
nebrzdí v řádném rozletu, do napumpování všelijakými vymoženostmi. V tomto případě tomu je rádio, GPS, dveře, střecha, kapsičky na doklady, FOX tlumiče… Konfekčnější konkurence se tak z pravidla drží více při zdi.
Can-Am opravdu nesáhl vedle, on dost dobře věděl jaký segment kupujících chce zasáhnout a až na nějaké ty nedořešené malichernosti za tu cenu i snad stojí. Stále dbejme na to, že se nejedná o závodní techniku, technicky má jeden z nejsilnějších agregátů, ale Cadillac mezi UTV je stále určen do jiného segmentu, nežli závodění. Velká škoda je, že se tak drahý stroj nedodává s
posilovačem řízení, slušel by mu a jezdci by přinesl tížený komfort. Tříbodový pás s tím už se snad budeme muset smířit, ať se jedná o jakkoli drahé UTV od jakékoli značky Přikurtování jezdců je sice dostačující, ale cena lomeno komfort v tomto směru nekoresponduje. Jízdně i pocitově je UTV
povedené.