Další odkaz na stávající modelové řady je pak v zadních partiích, kde nalezneme totožná světla s “buggy”
Gladiator Z8. CF Moto zjednodušuje své modelové řady a nová 550ka tento trend v podstatě startuje. Novým, velmi živým motorem a ostatně celým novým modelem, dokáže X550 do budoucna nahradit vlastně všechny “staré” EFI verze jednoválcových Gladiatorů, tedy modely X5-A EFI a X6-A EFI. Srdcem nového
Gladiatora X550 je
EFI motor se zdvihovým objemem 495 ccm (
vrtání vs. zdvih 91 x 76,2 mm), komprese (
10,5:1). Otevřená verze disponuje výkonem 39 koní, tzn., že nový 500ccm motor je silnější i než současná šestistovka
Gladiator X6. K testu jsme přistupovali ve velmi ranních hodinách, na strojích ještě ležela jinovatka, a tak mně zajímalo jak bude tenhle zmrzlej Gladiátor odpovídat na nastartování v tak chladných podmínkách.
Střikna na první naškrtnutí bez obav naskočila. Než jsme se oblékli do zimní výbavy, novinka se zahřála a šlo se testovat. Páčka plynu neklade odpor, motor na povely odpovídá docela živým odpalem (
v porovnání se staršími modely CF moto), variátor zabírá s menší prodlevou, než-li tomu je u stávajících modelů CF moto. Novinka disponuje silným spektrem otáček, v silových partiích se cítí sebejistě, i tak zapomeňte na závody, na ty tu máme jiné adepty.
V praxi:
Jízdní vlastnosti se dají přirovnat k osmistovce, dlouhá stavba sebou nese stabilitu, zejména ve výjezdech. Vzorné chování od pětistovky můžete
očekávat v celé škále terénních nerovností, ten kdo je zvyklý na surovější odezvu od řízení bude zklamaný, naše novinka je osazena posilovačem řízení (
možno dodání i bez), který by v některých situacích mohl být méně citlivý. Novinka je velmi dobře osazena podvozkovou částí (
což u strojů z Asie rozhodně nebývalo pravidlem). Podvozek je měkký a velmi pohodlný.
I když letím po polních cestách o nerovnostech takřka nevím, jediné co by se dalo podvozku vytknout je, že je trochu houpavější, zejména při rychlejší jízdě. V trialových pasážích počítejte s tím, že se jedná o dlouhou variantu čtyřkolky, posilovač vás podrží všude, i při sepnutí 4x4 můžete novinku
ovládat takřka dvěma prsty. Na zadní novinku nedostanu, na bočních už si jezdím s velkou lehkostí a co se týče zešikmených ploch, stačí si jen zvyknout na naváhnutí.
Driftování na zmrzlé půdě během mrazivého testu bylo příjemné zpestření, otáčení na místě s pomocí brzdy opravdu šlo. Motorová brzda se hlásí do práce hned po puštění plynu, což je velmi příjemné zjištění, a tuto vlastnost zajisté ocení hlavně notoričtí tahači, přeci jen se jedná o
pracovní stroj a motorová brzda je v tomto případě vždy vítaným pomocníkem. Rychlosti zapadají jak mají. Plocha v oblasti displeje je velmi přehledná, tak jak už jsme u
CF mota zvyklí, všechny procesy jsou dostatečně viditelné v šeru, mlze i za slunného počasí. Ovladače na řídítkách jsou v dostatečné vzdálenosti, neodírám se o ně a když je potřeba na všechny snadno dosáhnu. Při průjezdu vodou vy i spolujezdec zůstanete v suchu.
Brzdy jsou standardní, opět nepřekvapí, CFko své modely posouvá dál a dál, sice se odboural problém s ovládáním zadní brzdy a levé páčky, které jde nyní napřímo (
u předešlých modelů tomu bylo přes brzdový pedál), ale i tak by si novinka zasloužila přesnější brzdný účinek.
Dřepni si a nekecej:
Dlouhé propracované
sedadlo je na první pohled velmi příjemné, nabízí dostatečné množství místa pro dva jezdce. Při odejmutí sedla ze čtyřkolky mě zarazilo vybrání střední části podsedlovky. Zaklapávám sedlo zpět a šátrám po nedostatcích, ty se jeví jako nepodstatné, nikde mě sedlo netlačilo, ale co tomu bude říkat o krapátek těžší jezdec? Jinak je celek velmi komfortní a navíc je tu pro spolujezdce
opěrka zad spolu s masivními madly. Neopomínám dostatečné místo na nohy spolujezdce, prostorné stupny jsou tak akorát aby se spolujezdec mohl zapřít tak jak potřebuje, aniž by lezl do pracovní plochy jezdce. (
Prostor v okolí stupaček je opravdu nevídaný, stupačky jsou větší než u modelu X8).
Gladiator X550 je rozhodně důstojným nástupcem dlouhých X6tek, překonává je nejen v ovladatelnosti, designu, ale hlavně i ve výkonu a komfortním podvozku.
Cenovka (bez EPS) zůstává stejná jako u Gladiatora X6-A a k plné výbavě navrch přihazuje opěrku a madla spolujezdce! K novince Gladiator X550 se určitě ještě vrátíme v roce 2015, minimálně zimní radovánky budou s touto příjemnou novinkou také zajímavé.
Plná palba:
- 12 Alu kola
- Naviják 3000
- Homologované tažné s zásuvkou
- Přední/zadní inovativní nosiče
- Blástry na řídítkách
- Zadní opěrka
- Držadla spolujezdce
- Led denní svícení