Cenový útok
Outlander L 500 je pro Can-Am tak trochu revoluční čtyřkolka; se svojí cenovkou 222 900 Kč míří mezi nejširší vrstvy zákazníků. Ve světě, kterému říkáme Západ, vidí Can-Am hlavní konkurenci nového L 500 v
Polarisu Sportsman 570 (nad kterým Can-Am mimochodem udává jako hlavní výhody v motoru /dvouválec vs. jednoválec/, v modernějším šasi, v ovladatelnosti a delší záruce). Není to samozřejmě o tom, že by Polaris se svým nápadem postavit čtyřkolku za rozumnou cenu odvedl horší práci, ale tím, že Can-Am prostě přišel s modelem L 500 později, a dobře věděl, že jen dohonit nestačí.
Tenhle konkurenční boj ale nakonec
vyhrál zákazník, protože jak Polaris tak Can-Am se cenou svých modelů dostali až k hranici cen pětistovek a osmistovek asijské provenience a nemyslím tím Hondu, Yamahu a spol. Jejich cenový rozdíl je nyní takový, že každý, kdo dosud přemýšlel o nějaké asijské značce, tak teď při cenách jen lehce převyšujících 200 000 Kč má sakra o čem přemýšlet, protože s nepatrným přimhouřením oka za v podstatě stejné peníze teď můžete mít nového Can-Ama L 500 s moderním rámem, posilovačem řízení, automatickou uzávěrkou Visco-Lok a zárukou na čtyři roky.
Sám Can-Am nazývá Outlandera L 500 ´
entry level´ modelem neboli vstupní třídou, ale s tím by šlo polemizovat. Pánové z Can-Amu jsou totiž tak trochu ´jinde´ a všechno vztahují ke svým prémiovým modelům. Outlander L 500 má ale úplně stejnou techniku, jaká funguje ve všech velkých Can-Amech, a s tím co umí a co nabízí, a i svým jízdním projevem je to prostě plnohodnotná dospělá čtyřkolka, žádný model pro začínající.
Rozpočtovka? Nikoliv.
Po stránce designu se Can-Am plánovitě rozhodl pro poněkud jiný předek, aby L 500 odlišil od svých „velkých“ modelů. Ve skutečnosti ale většinu té odlišnosti dělají pouze větší 35W přední světlomety a vypuštění dvojice vnitřních světel, místo kterých jsou tu blikače. Pokud se týče dílenského zpracování, tak podle očekávání najdete všude jen dobře odvedenou práci, jak ostatně bývá u Can-Amu zvykem. Nikde nic nechrastí, plasty jsou kvalitní, všechno sedí. Designově zdařilá je i přístrojovka, všechno je čitelné, přehledné a dobře viditelné. Multifunkční digitální displej obsahuje rychloměr, otáčkoměr, měřiče celkové i denní ujeté vzdálenosti, počítadlo motohodin, palivoměr, zařazenou polohu převodovky, indikátor pohonu 4 x 4, diagnostiku, palubní hodiny, a když ho měníte, ukazuje aktuální nastavení posilovače řízení.
Zajímavě jsou řešená litá 12palcová kola, která jsou bez středů, a kromě neotřelého designu tím Can-Am sledoval i zmenšení neodpružených hmot, což ve spojení s menšími 25“ pneumatikami Carlisle Trail Wolf přispělo k velmi dobré ovladatelnosti téhle pětikule.
Jak ušetřit
Možná by nebylo od věci projít si, jak se vlastně Can-Am dokázal dostat na takhle příznivou cenu. Kromě větších předpokládaných prodejů (= větších výrobních sérií a tím levnější výroby), vypustil Can-Am u elka pár fičur, ale budiž Kanaďanům přičteno k dobru, že to udělali poměrně citlivě, protože nic z podstatného tu nechybí. Když porovnáme Outlandera L 500 s Outlanderem 650 („neelkovou“ pětikuli nemá český dovozce v nabídce, celkem logicky), zjistíme, že za prvé elko (na rozdíl od informací, které se dočtete na různých webech)
nemá imobilizér DESS. Klíček je úplně normální jako například u DS 450 (a také levnější na pořízení, když ten původní ztratíte).
Dále zadní pérování TTI s masivními vlečenými rameny má o 16 mm menší zdvih (rozdíl v praxi prakticky nezjistitelný), ovšem výhoda přímého pohybu zadních kol po přímce, bez zavírání polonáprav v zatáčce a jejich rozevírání při propružení samozřejmě zůstává.
Pneumatiky jsou 25palcové (26“ u 650), což také vyústilo ve zhruba o 16 mm
nižší světlou výšku. O vypuštění vnitřních předních světlometů a předního příčného stabilizátoru již byla řeč, další, co je vidět na první pohled, jsou ocelové nosiče namísto plastových. Ale i ty ocelové mají beznářaďový rychloupínací systém LinQ (stačí dokoupit jen drobnou montážní sadu) a uvezou až 163 kilo (54 + 109 kg - dokonce ještě víc než u dražších modelů). V zadním nosiči je navíc uzavíratelná plastová schránka o objemu 11 litrů. Jedinou věcí, která je ve standardu vypuštěná, a která by asi chtěla dokoupit, je
elektrický naviják (vpředu je
pouze příprava). Je to investice navíc v hodnotě 6 500 Kč.
Platforma G2
Outlander L 500 je postavený na stejném rámu G2 SST (Surrounding Spar Technology), jako všechny Can-Amy. Díky tomuto rámu (což je mimochodem poměrně moderní technologie, Can-Am přišel s rámem G2 v roce 2012), má L 500 dobrou příčnou tuhost a nízké těžiště, a jeho řízení je příjemné. Při jízdě se nemusíte s ničím prát, což oceníte při výletech, při profesionální práci, v těžkém terénu nebo v hustém lese, kde vám také přijde vhod velký rejd. Vlastně, když nad tím teď tak přemýšlím, tak mi L 500 přišel jako jedna z nejlíp ovladatelných čtyřkolek poslední doby. K dobré ovladatelnosti Outlanderu L 500 přispívá také třípolohový
posilovač řízení DPS.
Použití rámu G2 přineslo ještě další bonusy v podobě vysoko umístěného sání, které je výš než sedlo, a kdo někdy na starém Outlanderu měnil baterku, tak jistě ocení, že baterka je i tady skvěle přístupná hned po sundání sedla.
Posilovač řízení DPS nabízí tří různé úrovně nastavení podle vašich preferencí a způsobu jízdy. Jako u většiny posilovačů se jeho účinek mění v závislosti na rychlosti jízdy, senzory kromě toho měří i sílu v řídítkách a velikost sil působících na kola, a podle nich nastavuje počítač sílu, jakou servo při řízení pomáhá. Já měl při testu posilovač nastavený na střední úroveň a naprosto mi vyhovoval při rychlé i pomalé jízdě, včetně těžkých pasáží, kde už jsem potřeboval i pohon 4x4, a kde se také probudila k životu rychle pracující automatická uzávěrka předního diferenciálu Visco-Lok QE, která automaticky uzamyká přední diferenciál, jakmile se některé z předních kol začne protáčet.
Pérování
Podvozek bere všechno, je příjemně a měkce nastavený. Pérování spolehlivě filtruje všechny šutry pod vámi, a tak snad jediným limitem podvozku je rychlá jízda. Vlastně ne, rychlá jízda je celkem v pořádku, já měl na mysli sportovní agresivní jízdu. Tady má podvozek L 500 svoje limity. Outlander L 500 je prostě užitková čtyřkolka, která zvládá všechno, co se od užitkové čtyřkolky může chtít, od výjezdů v těžkém terénu přes dlouhé výlety až po profesionální práci, ale pokud je sportovní jízda na vašem žebříčku priorit někde hodně vysoko, tak možná zkuste zvážit alternativy.
Pokud by vás to zajímalo, tak prostě při agresivním průjezdu zatáčkou má čtyřkolka tendenci se naklánět, předek se potápí a vy jedete po třech. Naklánění se zlepší, když pětipolohové štelování předpětí pružin na všech kolech přitvrdíte na maximum, ale zase si tím zvednete výšku těžiště a čtyřkolce se pak chce víc jezdit zatáčky po dvou. Nejsportovnější nastavení, zdá se, je přitvrdit jen předek a zadek nechat ve standardu, popřípadě zadek paradoxně ještě trochu změkčit. Protože pak si čtyřkolka při akceleraci přikecne víc k zemi, těžiště se sníží a vy můžete ze zatáček tvrději po plynu.
Motor
Velmi dobrou práci odvedl Can-Am na motoru. V Rakousku vyráběný, kapalinou chlazený osmiventilový vstřikovaný
dvouválec Rotax má výkonu tolik, že mě při testování ani jedinkrát nenapadla myšlenka: tady bych potřeboval víc výkonu. Motor jde ochotně do otáček, akceleruje rychle a živě, na osmdesátku se dostanete, než řeknete „Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz”. I v kile se motor tváří vyloženě spokojeně, bez nepříjemných vibrací a ještě se mu chce jet víc. Jízda s Outlanderem L 500 je příjemná také proto, že motor není žádný brutální hrubián. Na jednu stranu má dostatek síly pro všechno, co od užitkové čtyřkolky můžete chtít, ale přitom se nemusíte bát, že když omylem drbnete o páčku plynu o trochu víc, tak že vám čtyřkolka hned rozbije hubu. Motor ve vás zkrátka hned vzbudí pocit pohody a důvěry. A že má síly na rozdávání, o tom svědčí i na pětistovku poměrně vysoká tažná síla 590 kg (v terénu).
Automatická převodovka s rychlostmi Hi, Lo, Neutral, zpátečkou a parkovací polohou dělá to, co dělat má, snad jen vzhledem k tomu, že je to pětistovka, tak s hodně velkým nákladem nebo v hodně prudkých kopcích budete používat polohu „Lo“ častěji, než na velkých Can-Amech.
Integrované dvoupístkové hydraulické kotoučové brzdy, vpředu se dvěma kotouči o průměru 214 mm, vzadu s jedním kotoučem stejného průměru, mají dobrý brzdný účinek s dostatečnou progresivitou, a navíc i výbornou citlivost jak v pedálu, tak v páčce. Ruční páčka je jenom vlevo, a při opravdu ostrém brzdění ji musíte
mačkat trochu víc. Motorová brzda je zcela bez připomínek.
Prostě funguje
Outlander L 500 je k mání ve dvou variantách. Jednomístný Outlander má plasty v ušlechtilé barvě myšího kožíšku, dvoumístná verze MAX je pro Can-Am v typické kanárkově žluté, a za příplatek necelých 17 000,- nabízí prodloužený podvozek se samostatnou vyjímatelnou sedačkou spolujezdce, s opěrkami rukou a oddělenými stupačkami pro nohy spolujezdce.
Outlander L 500 je čtyřkolka bez výraznějších slabin. S nejsilnějším motorem ve třídě dělá vše, co dělat má, a dělá to dobře. Kromě všech těch technických fičur, o kterých tu byla řeč, s ní zároveň dostanete i technologie a spolehlivost velké značky, a plnou čtyřletou záruku. A to vše za cenu, která naprosto mění dosavadní pravidla hry.
Výbava v ceně:
posilovač řízení DPS, litá kola, homologované tažné zařízení vč. elektrické zásuvky, SPZ s homologací pro jednu (L 500), resp. pro 2 osoby (L 500 MAX)