QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


ALBÁNIE, rady a zkušenosti

Text: Ollie Roučková | Zdroj: Leos2 | Datum: 14.06.2012 | Zobrazeno: 31745×

ALBÁNIE, rady a zkušenosti Do Albánie jsme se vydali začátkem května, mělo nás jet 6 ale kvůli pracovnímu vytížení jsme jeli jen tři: já Leoš2 na Suzuki KingQuad 750, Červík na Arctic Catu 700 a Véna na Polarisu X2 800 ccm.


Kapitoly článku

  1. Cestopis
  2. Kompletní fotogalerie


Albánie je hornatý stát na západě Balkánského poloostrova, u pobřeží Jaderského a Jónského moře. Díky své výhodné polozeu krásného pobřeží a v oblasti příznivého podnebí by se očekávalo masové využití turistiky. Ale ono tomu tak není. Od zbytku Evropy ji dlouhá léta dělil totalitní komunistický režim, který byl izolován od všech států západní i východní Evropy. Tato absolutní izolace přivedla Albánii mezi nejchudší země Evropy.Tato izolace má s odtupem doby i své klady a to krásy nedotčené horské přírody s místními lidmy s jejich stylem života, takovým stylem života na jaký jsou zvyklí a jaký mi ostatní obdivujeme.



Třetina území Albánie leží ve výšce nad 1000 m n. m. a to je to pravé co mě tam tak táhlo nekonečné nedotčené hory s hrstkou místních lidí pastevců a horalů kteří si tam žijí svůj pro nás nepochopitelný život. Projezdili jsme pohoří Albánských Alp (Prokletje) s nejvyšším vrcholem Korab (2 764 m n. m.) leží na hranicích s Makedonií.  Albánie, albánsky: Shqipëri (čti Šiperi) není nebezpečná jak jsem slyšel a jak mě od cesty odrazovali, je pravda že na hranicích je to takové komunistické čekání 1-2 hodiny, ale není to buzerace jak si někdo představí s kompletním rozebráním 4kolky a kontrolou veškerých věcí. Datlují do počítače úplně všechno z pasu, techničáku včetně VIN kód, zelené karty a nakonec si pěkněofotí i Váš pas. Dělají to strejdové s velkými pupíky, kteří očividně nikam nespěchají.V Albánii jsem udělal asi 1000 fotek , ale hraniční přechod je jen na dvou a to hodně tajně, prostě ta atmosféra tam byla taková … zvláštní. Ale proběhlo to v pohoděna rozdíl od hraničního přechodu mezi Bosnou a Černou Horou tam si celníci vymínili 2 expediční trička!


Hned za hranicemi na první benzínce jsem rozměnili Eura za Albánské Leky ( ALL ) kurz zde i všude jinde byl hodně podobný a byl velice solidní při porovnání s ofiko kurzem.Ceny jsou k mému překvapení celkem vysoké, pivo cca 25-30 Kč, benzín do 30 Kč, ryba s přílohou 180Kč, ubytování v hotelu hrůzy 270Kč bez vody a světla. Samozřejmě že jsme spali ve stanu, ale po třech nocích jsem vyhledali ubytování abychom se mohli osprchovat, tedy pokud tekla voda.V horá bylo míst na stanování poskromnu, hodně kamení a příkrých srázů, ale vždy se našlo příhodné místo, z domova jsem si přivezl ujištění, že zde žádní medvědi nejsou .Za týden jsem se v Černé Hoře od místních dozvěděl, že je tam medvědů hodně a že jsme blázní spát tam ve stanech, plácali se do čela a odcházeli snad volat Chocholouška. Při sjezdu z hor jsme našli nástěnku s fotografiemi tzv.fotopastí, no a byli tam samí medvědi, ale my jsme žádné neviděli, takže tam prostě nejsou a hotovo :-)


Noci v horách byly super, nádherná panoramata jak z filmu, škoda těch špuntů co jsem musel mít v uších jinak bych si užíval i zvuků hor. Ale poslouchat řev žab u horského jezírka, nebo štěkot pasteveckých psů celou noc by se fakt nedalo. Možná jsem přeslechl i ty mědvědy co se motali kolem, takže špunty rozhodně nezapomenout. Nejchladněji bylo v cca 1600 metrech a to 3°C ale dobrý spacák to jistil. Co mě v horách překvapilo byly želvy, každou chvíli jsme zastavovali , nebo se v poslední chvíli vyhnuli těmto tvorům, kteří nevím proč žíjí zrovna tady celkem vysoko v horách. Oproti Rumunsku jsou zdejší hory trochu jiné, nedá se jezdit po jejich vrcholech, protože zde jsou hodně ostré a skalnaté, sjízdých cest je zde méně, takže když to jednou cestou nejde, tak další alternativa znamená složitšjší hledání a velká zajížďka .V Rumunsku je cest hromadu a dá se vybírat kterou se vydám. Albánie je plná komunistických budovatelských památníků a hlavně velké množství bunkrů, takových malých půlkulatých nesmyslů kterých je na území Albánie pře 500.000 ks. Byly stavěny asi před 25 lety proti údajnému nepříteli. Jsou tam i velké pevnosti, hlavně na pobřeží. Všechny jsou volně přístupné a pro milovníky vojenských opevnění je to ráj na zemi.


V Albánii zapomeňte, že na každé křižovatce budou dopravní šipky které ukazují kam vede cesta, je jich velice málo a když jsou tak budou vždy rozstřílené většinou z brokovnice. Je to asi místní sport střílet do všech dopravních značek. Komunikace s místními je velice špatná, jazyk je uplně jíný a žádnému jazyku se nepodobá. Kývání hlavou ano -ne je přesně naopak to nás taky párkrát zmátlo, když nám místní ukazoval že tam neprojedeme, ale vlastně kýval že se tudy jet dá.Anglicky umí je několik mladších ročníků. Při jedné z vyjížděk nás zastavila Albánská televize kluci odjeli, tak rozhovor zbyl na mě, anglicko-německy jsme si popovídali, no ale ruku na srdce ještě že to nikdo v čr neuvidí. Mapové podklady vcelku souhlasily s realitou, navigace nás jednou vypekla, když Uncle Google nás poslal cestou, která nebyla, ale čekalijsme že to bude horší. Cesta označená jako zpevněné je ve zkutečnosti těžce průjezdná cesta plná kamení s velkým převýšením.Všechny výjezdy v horách nás zastavily cca v 1600 metrech kvůli sněhu. Květen není ani na Albánii moc vhodný na zdolání nejvyšších vrcholků, doporučují léto, nebo září.


Jací jsou albánci? Ve velkých městech jsem z nich nebyl moc odvázán, sice se nic nedělo, ale ta špína kolem rozpadlé domy, shluky lidíjak na nás z chodníků pořád něco pokřikovali mě moc nelákaly k zastavení. Nikdy se nic nestalo, ale jejich reakce na naši přítomnost dost prožívali. Katastrofa jsou řidiči, neustále troubí, předjíždí nás, jedou velde čtyřkolky, křičí troubí, zase předjíždí, bál jsem se že mě nabourají, no dočkal jsem se.V křižovatce byla stopka, tak jsem zastavil, no ale s tím ten za mnou nepočítal, protože na to se tady nehledí .O metr mě strčil do křižovatky, rozbil si značku, o moji kouli ještě že tam byla. V horách jsou Albánci úplně v pohodě bez vyjímky mávají zdraví, klidně by i pomohli, ale jak si o pomoc říci? Policie bez problémů, bylojich ve městě celkem dost, ale žádné stavění, nebo buzerace, naopak za Vénou jeli přes půl města, aby mu vrátili termoláhev, kterou ztratil. Ještě mu pak ukázali cestu z města protože jsme mu nechtěně ujeli. Zajímavé na vozovém parku albánců je naprostá většina aut značky mercedes! Jsou to většinou starší modely, které by na naších STK nikdy neprošly. Tady se to neřeší policie akorát měří rychlost, dopravní přestupky a zákazy přehlíží. Všichni řidiči mají zvláštní sport předjet vše co jede před nimi a to za každou cenu, samozřejmě za neustálého troubení. Motorkáři to je taky dílo, neviděl za celou dobu expedice ani jednoho v helmě. Předjíždí vás klidně i zprava a mají radost z toho že jsou o 3km rychlejší .


Cestu k moři jsme si zkrátili (asi 50km) po dálnici. Tímto se všem 4kolkářům omlouvám, ale chtěli jsme najít pěkné místo přímo u moře ještě za světla. Jestli se na dálnici platí nebo jestli tam 4kolky smí to nevím, ale jezdilo tam kde co, takže asi jo. Díky tomuto přesunu jsme našli luxusní místo na stanování na útesu přímo u moře! Toto se mi na Albánii líbí, že v jedné zemi a kousek od sebe se dá brodit sněhem vysoko v horách, a zároveň bezstarostně jezdi po pláži podél teplého moře s palmami.U moře to bylo jako někde v karibiku, teplé moře, jemný písek, dlouhé pláže. Bohužel jsme v Albánii, takže se našly v zákoutí i hromady odpadků vyvržené z moře, většinou ze směru velkého města. Teploty byly vysoké ale koupání to vše nahradilo. Další ubytování jsme našli přímo na pláži, nové chatky za 10 Euro za osobu a noc. Za celou dobu jsme v Albánii potkali z turistů 5 čechů na kolech, 2 motorkáře taky z Čech a míjeli jsme pár motorkářů z Německa toť vše. Auta s vleky jsme nechali v Černé Hoře v kempu českého majitele, asi 40 km od hranic s Albánií. Celou Albánii jsme pak jeli pouze na 4kolkách. Důležité bylo vézt navíc ještě 30L benzínu v kanystrech, protože hustota benzínek byla v odlehlých oblastech mizivá.


Na cestách je potřeba být opatrný,hlavně v nepřehledných zatáčkách, každou chvíli jsem objížděli spadlé velké kusy skal, velké výmoly v asfaltu a stržené kusy cesty takénebyly vyjímkou.Samozřejmě krávy, ovce, osli, kozy byli neustále hlavními uživateli všech silnic, velice pomalu šli stranou, což je vždy nebezpečné. V Albánii jsme byli 6 dní v Černé Hoře jsme jezdili 5 dní celkem tedy i s cestou z čr 12-ti denní expedice.Autem najeto 2600 km na 4kolce najeto 1300 km . Pro informaci moje náklady úplně se vším i s dopravou cca 35.000 kč . Doporučuji jet do Albánie  vnitrozemím né po Jadranské magistrále, ta je hodně na jihu prašná a plná zatáček. Takže:V Chorvatsku po sjetí z dálnice jet do Ljubuški, Čapljina, Stolač, Predolje, Bileča, Nikšič, Podgorica a na Shköder. Je to mimo turistický ruch, nové silnice a na hranicích klid. Při cestě domů jsem jel bez zastávky a zvládl jsem to s vlekem za 16 hodin.Na vleku jsem samolepku 80km přelepil na 100km, abych mohl letět 110 :-)


A co navštívit v Albánii? Albánské Alpy, národní park Théth, Skadarské jezero, přehrady na řece Drin,trajekt na přehradě Komanit, pevnost Rozafa ve Shköderu, poloostrov Kepi i Rodonit, zachovalé vojenské opevnění, Jónské moře, národní park Lugina e Valbonës…. Nezapomeňte, veškeré doklady, kontrolují vždy pas, zelenou kartu, spz, technický průkaz, řidičák. Dobré je udělat si pojištění, já si udělal pojistku proti krádeži a živlům. Sebe je důležité nechat se pojistit na sportovní výkon! Běžné pojištění které se používá na dovolenou nepokrývá zranění způsobené jízdou na 4kolce. V rádcích pro cestu do Albánie se doporučuje mezinárodní řidičský průkaz (Ženevský typ) ale nikdo ho po mě nechtěl, a kluci ho ani neměli. Zapomeňte na výměnu peněz v Čr na Albánské Leky, nikdo to tady v bankách ani neznal, koukali na mě jak na blázna, takže jedině tam a za Eura. Vývoz Leků ze země je zakázán, takže jsem si jich pár na památku dovezl.

  • Máte-li nějaký konkrétní dotaz, klidně mi napište zde na Quadmanii na moji SZ. Leos2

Kapitoly článku

  1. Cestopis
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.08 Známkováno: 24x

Další cestopisy z Albánie

Země orlů, hor, bunkrů a mercedesů

25.02.2014, Cestopisy
Cesta Albánií, zatím nejhezčí zážitek ze čtyřkolek. Vstřícní lidé, nádherná příroda a skvělé cesty....


Nepřehlédněte

Kalendář akcí

  Listopad 2024  
PoÚtStČtSoNe
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301


English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.72s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce