Ne, že bychom chtěli Svazarm nějak nahradit, ale snažíme se v rámci možností přivést mladé k motoristickému sportu a samozřejmě hlavně k těm s nádechem terénu. Loni zahájený projekt
Junior OffROAD Camp ukázal, že jsme vyrazili správným směrem, a tak jsme pro letošní léto připravili hned tři turnusy s téměř dvojnásobným obsazením. Ano, z původních necelých dvaceti juniorů jich letos prošlo pod našima rukama více jak stovka. Loni osvědčený denní harmonogram doznal jen lehkých změn v závislosti na počtu mladých závodníků. Jen bylo třeba zdvojnásobit počet instruktorů a objednat více závodní techniky, aby se nikdo nenudil. Tak jako všechny různé pořadatele hudebních festivalů, tuningových srazů a sportovních klání i nás zlobilo celé léto v
Bělé pod Bezdězem počasí. Naštěstí zázemí multifunkčního motoristického areálu Motorland je připraveno na všechno možné a navíc přeci jen k off-roadovému táboru nějaké to bláto patří. A jak si to teda junioři letos v létě užili? No, podle snad všech zúčastněných náramně! Standardně tento „skautský tábor s vůní benzínu“ zahajuje dnem na nedalekém koupališti při sportovních hrách tak, aby se čerstvě sestavené týmy co nejlépe poznaly a také, aby si přidělení instruktoři již vytipovali manažery týmů či naopak slabý článek řetězu. Junioři byli rozděleni do
„závodních“ týmů bez rozdílu věku, respektive právě tak, aby byli co nejvíce namixováni a rovnoměrně rozděleni. Další dny už to začalo… junioři se letos opravdu nestačili nudit.
Dopolední aktivity, ať již to byly motokáry, terénní buggy, motocykly, čtyřkolky, hummery, dakarská auta či
autokrosové speciály, vždy ukončil odchod na oběd. Po krátkém poledním klidu se týmy na svých stanovištích prohodily, helmy na hlavy a hurá do další akce. Jasně, že angličtina, první pomoc, bezpečnost silničního provozu či silové testy nebyly zrovna vyhledávanými denními aktivitami, ale projít si je musel každý a nakonec i v těch si junioři užili své. K těm nejoblíbenějším aktivitám samozřejmě patřily čtyřkolky Cectek, jízdy s vozy Hummer a expedičními
Defendery. Vysoko na žebříčku byly i skvělé závodní simulátory 301 či buggy a motokáry. Pokud se na kempu objevil některý z dakarských týmů se svou technikou, tak byl samozřejmě středem pozornosti všech juniorů. Součástí každého kempu byla před závěrem noční bojovka, pokaždé na trochu jiný styl.
Jak si junioři i týmy vedli, se dalo sledovat v denním zpravodajství na webových stránkách
www.offroadstar.com, kde se dá najít mnoho fotografií a výsledky jednotlivých disciplín. Téměř každý den také navštívil kemp zajímavý host, který vedl po večeři besedu většinou spojenou s prezentací fotografií či videa. Samozřejmě šlo nejčastěji o závodníky, ať již dakarské jezdce, autokrosové legendy či třeba nadějné mladé talenty ze soutěže Formula Star. Jmenovat všechny by asi vydalo na samostatný časopis jen o této akci, takže se soustřeďme na ty největší hvězdy: za dakaristy zde byl
Karel Loprais, Tomáš Tomeček, Josef Macháček, Jiří Žák, David Pabiška a
Dušan Randýsek. Stará garda autokrosařů byla zastoupena slavnou trojkou Landa, Kottek, Polák. Z té současné se zde objevil Petr Bartoš či Jan Bartoš, který se účastnil všech tří turnusů jako technická pomoc a pilot závodní Hondy Civic či autokrosového Trabanta, který se nakonec stal i hvězdou při závěrečných scénkách v angličtině.
Když jsme u Trabanta, tak nemůžeme zapomenout na skvělá vyprávění
Dana Přibáně, který s jedním takovým projel kus světa a o své zážitky se dělil s účastníky třetího kempu. Zajímavé povídaní a instruktáž na motorkách vedl všechny tři turnusy několikanásobný Mistr ČR v enduru a cross country
Radek Toman, který během léta získal vítězství na poslední Šestidenní ve Finsku. Další zajímavé večery vedl třeba Marek Vodrážka, Mistr republiky v Offroad trialu či
Bohouš Čáp, také Mistr republiky, ale i Evropy tentokrát v Truck trialu. Jako bonus mohli junioři třetího turnusu sledovat testování továrního týmu Škoda Motorsport před Barum Rallye Zlín. Takže ani netušili, že právě sledují budoucího vítěze této rallye, Honzu Kopeckého, jak si dolaďuje svou
Fabii Super 2000. Jak vidíte, „Mistry“ svých kategorií se to na Motorlandu v létě jen hemžilo.
Pokaždé, když jeden turnus končil a odjíždějící junioři neskrývali své nadšení a spokojenost z prožitého týdne, byla to pro nás organizátory ta správná odměna. Pokud se nám podaří získat od partnerů projektu dostatečnou sumu na pokrytí dalšího ročníku, rádi budeme v této „
bohulibé“ činnosti pokračovat i nadále. Když jsme již u partnerů tohoto projektu, tak je třeba ještě poděkovat těm letošním, bez kterých by se tyto kempy vůbec neuskutečnily. Jsou to především Cectek, který poskytl jak technické zázemí v podobě čtyřkolek, tak částečné finanční krytí, Adrenalin drink na tom byl podobně. Významně pomohla značka
7days, která poskytla na svačiny jejich báječné croissanty či TKF, které zase poskytlo střechu nad hlavou, tedy stany ve kterých junioři celý týden bydleli.
Garmin zase poskytl jejich GPSky pro výuku navigace a díky Carlsonu dostali junioři za své výkony i krásné ceny. Ty poskytl formou knih také
Digest Readers. Nejúspěšnější z juniorů, vždy vítěz turnusu v kategorii do 15 a nad 15 let, pojedou společně na testování jednoho z českých dakarských týmů. Snad více než slova, v tomto případě určitě, vypovídají obrázky, a tak jim dejme prostor.