Do letošního ročníku se zaregistrovalo 77 závodních posádek, z toho 44 motorek, 5 čtyřkolek, 3 side by side a 25 automobilů. České barvy byly zastoupeny Jirkou Vašátkem na Hondě XL 600 LM jedoucím za team
Intercontinental Rally 2014 a Peterem Jerie, rodákem z České Lípy, avšak startujícím s australskou licencí na dakarském speciálu
Isuzu D-max. Dále se Australasian Safari zůčastnilo 21 motorek a čtyřkolek v kategorii adventure.
Pro australany je tato rally skutečně prestižní záležitostí. Pořadatelé mají obrovskou podporu od západoaustralské vlády, která je doplněna prací dobrovolníků. Letos pořadatelé využívali na pět set dobrovolníků s téměř
180 offroady. K dispozici byly dvě helikoptéry, team záchranářů, velký catering, 2 kamiony s mobilními sprchami (se stále teplou vodou ohřívanou v kotli na propan-butan), vždy čistými mobilními WC, atd. Při závodě se o komunikaci mezi všemi pořadateli a závodními jezdci staraly radiostanice obousměrného digitálního systému
Mototrbo s GPS sledováním polohy od Motoroly.
Technické a administrativní přejímky i zahajovací ceremoniál se uskutečnily nedaleko Perthu, ve Wanneroo. Následoval téměř 200 km dlouhý přejezd, sedmikilometrový prolog a dalších 250 km přejezdu do Northamptonu. Následující dny byly rozděleny vždy do 2 až 3 rychlostních zkoušek, jejichž délky se pohybovaly v rozpětí
18 až 260 km. Povrch RZ byl zpravidla písčitý a prašný, ale nechyběly ani kameny. Rychlostní zkoušky byly doplněny přejezdy.
Pořadatelé kladli obrovský důraz na bezpečnost závodníků. V případě, že povětrnostní podmínky neumožňovaly vzlet vrtulníků, byl start jedné etapy o
1/2 hodiny odložen. Plánované starty a dojezdy byly, s ohledem na bezpečnost, načasovány tak, aby všichni účastníci byli zpět v bivaku před setměním. Bohužel to však bylo i trochu kontraproduktivní. Přes velký důraz na bezpečnost byly velmi krátké časové limity na doko
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14251/20131016013334-DSC_0014_3_jpg_resize_200x137__type_jpg_.jpg)
nčení jednotlivých rychlostních zkoušek. Aby byli jezdci vpuštěni do druhé resp. třetí RZ, museli se v terénu pohybovat průměrnou rychlostí mezi 80 a
90 km/hod. To bylo, i přes poměrně jednoduchou navigaci a většinou rychlé pisty, náročné zejména pro závodníky z druhé poloviny startovního pole. Přinášelo to bohužel nehody, drobná zranění a v jedné etapě dokonce i smrtelné zranění. Závodníci, kteří nestihli časový limit nebyli vpuštěni do další rychlostní zkoušky nebo byli pořadateli v průběhu etapy odvoláni do bivaku. Obdrželi penalizaci avšak nebyli ze závodu vyloučeni. I ti, kteří měli technické či zdravotní problémy, mohli s
penalizací nastoupit do dalších RZ. Výjimkou byla jen závěrečná etapa - tu museli všichni dokončit ve stanoveném časovém limitu, jinak by byli ze závodu diskvalifikováni.
Letošní Australasian Safari dokončilo 49 závodních posádek - 27 motorek, všech 5 čtyřkolek, 2 side by side a 15 automobilů. Zajímavostí byla účast sajdkáry –
KTM GPR, jejíž posádka obsadila v kategorii motorek 25. příčku i účast vozu Isuzu Vehicross, kterých se sériově vyrobilo pouze necelých 6 tis. kusů. V celkovém pořadí tento speciál obsadil skvělé 3. místo. Rovněž mě potěšila posádka vozu
Subaru Forester, která obsadila 4. příčku. Vítězem v celkovém pořadí motorek se stal Rodney Faggotter z Queenslandu (
Yamaha WR 450 F), první čtyřkolkář byl Heath Young ze Západní Austrálie
(KTM 690 Rally), v kategorii side by side se z vítězství radoval Garry Whittle ze Západní Austrálie s Michaelem Heuchanem z Nového Jižního Walesu (Polaris XP 900 E) a nejrychlejší posádkou v automobilech byl Geoff Olholm a Gordon Trigg z Queenslandu (Toyota Hilux).
Radost nám udělal
Jiří Vašátko z teamu
Intercontinental Rally 2014, který obsadil první místo jak v kategorii motorek showroom - tedy bez úprav, tak i v kategorii classic - motocyklů vyrobených před rokem 1985.
Peter Jerie v celkovém pořadí automobilů obsadil
5. místo a prvenství mu patří v dieselech.
- Kompletní fotogalerii za závodů naleznete ZDE.