Druhý podnik seriálu MČR Amatérů Quad, MX a Side Crossracing cup 2013 se uskutečnil v neděli v motokrosovém areálu v Březové nad Svitavou. Z registrovaných 86 jezdců se v tradičních kategoriích zúčastnilo celkem
46 quadistů, 24 jezdců MX a 8 posádek Side. Pokud bychom rozebrali jednotlivé třídy quad dopodrobna, napočílali bychom pouhé čtyři zástupce třídy Profi, sedm Elite, s téměř poloviční polskou účastí, osm Hobby jezdců, pět Veteránů a jednoho zástupce třídy 4x4. Neslavná účast byla také v juniorech, nejmladší jezdci Junior I byli pouze dva, třída Junior II čítala devět jezdců. Relativně početná a kvalitně zastoupená byla pouze třída Ladies, ve které se registrovalo sedm dívek a žen, do závodu ale nastoupilo jen pět. Největším hráčem, který řádně zamíchal kartami nejen jezdcům ale i organizátorům bylo rozmarné počasí. Přestože sobota slibovala ideální podmínky pro nedělní závod, nakonec bylo vše jinak. Ranní vytrvalý déšť proměnil perfektně připravenou, kopcovitou přírodní trať v Březové v jedno velké bahno. Ranní tréninky proběhly pouze za účasti těch nejodvážnějších, dopolední povinné kvalifikační tréninky se pak staly spíše než bojem s časomírou, bojem s blátem. Přesto nejrychlejší čas kvalifikace 2:08.500 zajel Marian Klíč. Jen pro srovnání, časy v ostrých závodech se pak pohybovaly kolem 1:46, absolutně nejrychlejší kolo dne však zajel Daniel Picmaus, ve „stíhací“ druhé jízdě. Stopky v posledním desátém kole rozjížďky zastavil na 1:46. V roce loňském, kdy byl povrch tratě zcela odlišný, tedy suchý, pevný a bylo možno volit ideální stopu, se časy pohybovaly kolem 1:37 v ostrých jízdách. Kvalifikace tedy byla spíše o tom, vyjet na trati alespoň jednu sjízdnou stopu, ve které však nebylo příliš místa na manévrování a každá chyba se tak trestala velkou časovou ztrátou. Bylo jisté, že o výsledcích závodu tak více než kdy jindy rozhodne start.
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14036/20130508092048-crossracingcup2013brezova0034_JPG_resize_470x313__type_jpg_.JPG)
Díky ztíženým podmínkám na trati bylo rozhodnuto o změně časového harmonogramu jednotlivých jízd, oproti tomu, který je na CRC standardně zaběhlý. Namísto juniorských kategorií nastoupily do prvních jízd nejsilnější stroje se zkušenými jezdci třídy Elite a Profi, protože obsahově slabší juniorské náčiní by mělo s bahnitou tratí problémy. Nicméně průběh jízd třídy Elite a Profi ponechme nakonec a podívejme se na dění v obou jízdách sloučených tříd Junior I, II a Ladies. Ve třídě Junior I nastoupily pouhé dva stroje se dvěma jezdci. O prvenství tedy soupeřili dva jezdci,
Matěj Kováč a
Martin Dopita, oba na strojích Yamaha 250. V první jízdě zvítězil Martin Dopita, druhý Matěj zůstal o kolo pozadu. Do jízdy druhé však Dopita nenastoupil a přenechal tak vítězství Kováčovi. Celkově tedy zvítězil Kováč před Dopitou.
Třída Junior II byla obsazena devíti jezdci. První jízda byla poznamenána kolizí na jednom ze skoků mezi Ondřejem Králem a Matějem Jendrišákem, jedoucími na špici startovního pole. Naštěstí Ondřej pád přestál bez úhony, jízdu první však nedokončil. Jendrišák v jízdě se ztrátou ještě pokračoval. Z kolize tak profitovali jezdci jedoucí za nimi. Vítězství bral
Kulka, před Crmanem (SK) a
Mieskowskim (PL). Do druhé jízdy nastoupili všichni jezdci včetně Krále i Jendrišáka. Souboj o prvenství probíhal opět mezi rivaly Jendrišákem a Králem, za nimi jeli s odstupem Kulka a Polák Mieskowski. Jendrišák svůj stroj dovezl se čtrnáctivteřinovým náskokem do cíle před Králem. I Kulka udržel polského jezdce za svými zády. Celkově zvítězil Kulka před Jendrišákem a Crmanem. Do třídy Ladies nastoupilo celkem pět dívek a žen. Obě jízdy proběhly se stejnými výsledky, vítězství brala v obou případech polská reprezentantka
Zuzanna Scibior. Za ní se s nevelkým odstupem držela dvojice Klíčová Konířová. Ze vzájemného souboje mezi těmito dívkami vyšla vítězně Konířová. Celkově tedy zvítězila
Scibior (PL) před
Konířovou a Klíčovou. Jana Hůlková a Sharon Gruberová do jízd nenastoupily.
Za startovní rošt třídy Hobby se seřadilo devět jezdců a jeden jezdec třídy 4x4. Pořadí na prvních pěti pozicích v obou jízdách bylo jako přes kopírák. Pro vítězství si dojel Patrik Vítek na stroji Yamaha 450, druhou pozici obsadil Michal Kimerling na stroji Suzuki 450 a příčku třetí Martin Malach na Yamaze 450, který svůj zlobící stroj snad již dal do pořádku. Vítězství mezi pracanty, tedy stroji s náhonem na všechna kola, vybojoval Pavel Vrána na půllitrovém Can-Amu. Třída Veterán se za startovní rošt seřadila po boku dvoumístných Side. Celkem tedy pět quadů a osm posádek Side. Mezi quadisty chyběl
Pavel Palme se svojí KTM. Naopak na startu byla opět vidět Vikova Suzuki 450, která na prvním podniku sezony chyběla. V první jízdě zvítězil stylem start – cíl
Pavel Vik, za ním s odstupem patnácti vteřin dorazil Stohr na KTM. Třetí příčku obsadil Dodok (SK) na Yamaze, v těsném závěsu za Stohrem, když z této pozice odpadl Jendrišák, kterému v posledních kolech do cíle vypověděl jeho Can-Am službu. Ve druhé jízdě opět vodil pole jezdců Vik, kterého však s každým kolem opouštěly síly. Náskok, který si perfektní jízdou po startu vydobyl mu stačil do šestého kola, než byl předjet Stohrem, který pak dovedl svoji KTM vítězně do cíle. Druhý dorazil Vik, třetí opět
Dodok. Celkové vítězství tedy patří Stohrovi, před Vikem a Dodokem (SK).
První jízda sloučené třídy Elite a Profi se, jak již bylo řečeno, konala dle harmonogramu jako první po dopoledních trénincích. Trať ještě nebyla vyházená, po kvalifikaci byla vyjeta pouze jedna sjízdná stopa a tak prakticky o výsledku jízdy mohl rozhodnout do značné míry povedený start, tedy pokud se jezdec nedopustí chyby a vyjetím mimo pevnou stopu si nepřivodí ztrátu času i pozice. Překvapivě dobře vyšel start jezdci třídy Elite,
Vítkovi Báčovi na KTM. Za něj se pověsil Klíč, který vyčkával na vhodný okamžik k předjetí, či na ztrátu nervů vedoucího jezdce. Nic takového se však nekonalo, Báča viděl šachovnicový praporek jako první a zvítězil v první jízdě jak celkově, tak i ve své třídě Elite. Za Klíče se pověsil Picmaus, kterému nezbylo než podobně vyčkávat na chybu staršího a zkušenějšího Klíče. Ten se ale nedal vyvést z míry a mladého dravce nechal těsně za svými zády. Třetí příčku obsadil Kostelecký a čtvrtou Dodok (SK). Ve třídě Elite zvítězil Báča, před Stohrem a Polákem Glowackim. Ve druhé opravné jízdě se start nejlépe vydařil Klíčovi, který po osm kol vedl startovní pole. Za jeho záda se nalepil Báča, kterému ale postupně docházely síly a propadal se v poli jezdců směrem dolů. Úkolu stíhače vedoucího jezdce se ujal Dodok (SK), který se za Klíče pověsil a neustále dorážel. Klíč jeho ataku v osmém kole podlehl a propadl se na druhou pozici, kterou udržel pod kontrolou až do cíle. Do boje o vítězství nezasáhl
Daniel Picmaus, který se po kolizi na konci startovní rovinky s některým z jezdců a se Šmerdou propadl na poslední místo. Stíhací jízdou se však postupně prokousal až na celkovou třetí příčku a cílem projel za Klíčem. Ve třídě Elite zvítězil Stohr, který ujel soupeřící dvojici polských jezdců Pawlowski – Glowacki. V cíli byla zaznamenána 414 Poláka Pawlowského o několik málo vteřin před 146kou Glowackého. Celkově tedy Klíč, Dodok, Picmaus ve třídě Profi, Stohr,
Bača a Pawlowski (PL) ve třídě Elite.
Závěrem nutno poděkovat sponzorům a organizátorům s přípravou vydařených závodů. Škoda jen rozmaru počasí, i když na druhou stranu pořád je to motokros a pravý Mistr musí zajet za všech podmínek. Po třítýdenní pauze na viděnou v jihomoravském Karlíně!
Výsledky: