První etapa
34. ročníku Rally Dakar odstartovala na Nový rok v argentinském
Mar del Plata a mířila do
Santa Rosa de la Pampa. Motorkáře a čtyřkolkáře čekalo
763 kilometrů spojovacích úseků a krátká, jen 57 kilometrů měřící rychlostní zkouška. Trasa jezdce postupně odvedla od mořského pobřeží a později startovní pole čekaly i první, ještě poměrně
malé písečné duny. Úvodní etapa tak nebyla úplně nezávodní a „mávací“ jako ty v minulých ročnících Dakaru.
Do oficiální startovní listiny závodu bylo nakonec zařazeno 178 motocyklů, 30 čtyřkolek 161 automobilů a 74 kamionů.
Deset minut po posledním motocyklu vyrazil do RZ také první čtyřkolkář a obhájce loňského vítězství,
Argentinec Alejandro Patronelli. Za ním následovaly další stroje v intervalu jedné minuty (první desítka), respektive půl minuty.
Macháček byl na prvním mezičase druhý, ale nakonec
skončil devátý se ztrátou 2:13 min. na vítězného
Sergia La Fuenteho z Uruguaye (Yamaha). Některé informace hovoří o tom, že Macháček a dalších sedm jezdců, kteří neprošli technickou, byli zařazení
do speciálně zřízené Třídy 3. Spolu s pětinásobným vítězem Dakaru Macháčkem neprošli technickými přejímkami ještě
Poláci Laskawiec, Sonik a Albinowski, dále pak Declerck, Leconte a Cangani.
Techničtí komisaři zpochybnili při přejímkách skutečnost, že
čtyřkolka Josefa Macháčka vychází ze sériového modelu. „Oběhal jsem snad všechny důležité lidi počínaje zástupcem Mezinárodní motocyklové federace FIM, přes jury a sportovním ředitelem soutěže Davidem Casterou konče. Někteří argentinští jezdci totiž podali protest, že Pepa a dalších pět jezdců nemají čtyřkolky v souladu s reglementem FIM, který vyžaduje, aby závodní speciály vycházely ze sériových modelů,“ hlásil z Mar del Plata
organizační manažer KM Racingu Martin Pabiška. Tuto změnu provedla FIM během roku, ale její výklad je nejednoznačný.
„Na druhou stranu je v pořádku ta čtyřkolka, která má homologaci na silnici, a tudíž má i techničák. A to Pepova Panda splňuje. Pokud se však podíváme na všechny quady, tak žádný není sériový,“ podotkl Pabiška.
Zatím to vypadá tak, že český veterán jede jen mimo soutěž. Před startem etapy ale Macháček prohlašoval, že pokud to tak dopadne, z Dakaru raději odstoupí.
Motocykly startovaly do měřeného úseku po dvou minutách, posléze se interval zkracoval a většina jezdců začínala ve dvojicích po půl minutě. Závodníci na motocyklech a quadech zvládli první měřený úsek na Dakaru 2012 v časech lehce nad půlhodiny a v čele se okamžitě usadili největší favorité. Erzetu nakonec vyhrál tovární jezdec Aprilie,
Chilan Francisco Contardo Lopez, o devět sekund před několikanásobným vítězem Dakaru, Španělem
Marcem Comou na KTM. Další superhvězdu
Cyrila Desprese překonali nejen celkově třetí Argentinec
Javier Pizzolito na Hondě, ale i například
Američan Quinn Alexis Cody, známý Portugalec Ruben Faria a další jezdci. Despres je klasifikován až na třináctém místě, v cíli si ale nestěžoval, že by měl na trati nějaké problémy.
“Teprve si zvykám, moc jsem se ale těšil na tu chvíli znovu nasednout na motocykl, číst mapy a jet pískem hezkou krajinou.“
Francesco Contardo Lopez, přezdívaný Chaleco, po dojezdu do cíle uvedl:
„Zpočátku jsem nemohl jet moc rychle, protože první část etapy byla dost těžká s dunami, navíc všude bylo plno fanoušků. Člověk si musí po startu najít své tempo. Posledních dvacet kilometrů bylo naštěstí velice rychlých, takže jsem mohl jet agresivněji." Coma nejprve všem popřál šťastný nový rok a pak pochválil scenérii první etapy:
„Bylo to dechberoucí. Jeli jsme dlouho po pobřeží, sem tam malá duna. Byla to fantastická rozcvička před těžkými etapami, které nás ještě čekají.“ Bohužel podle zpráv z místa konání závodu hned první etapu Dakaru postihla velká tragédie. Po těžké havárii zemřel během převozu do nemocnice osmatřicetiletý argentinský jezdec Jorge Martínez Boero. Příčinou smrti byla podle lékařů rozsáhlá zranění hlavy a hrudníku.
Podle očekávání skvěle si vedli dva zástupci našich východních sousedů -
Štefan Svitko (KTM) skončil čtyřiadvacátý se zanedbatelnou ztrátou 3:12 min., jeho slovenský krajan
Ivan Jakeš (BMW) dvaatřicátý se ztrátou 4:49 min.
Jediný Čech ve startovní listině Jan Veselý na yamaze v barvách týmu KM Racing (číslo 100) dokončil první etapu se ztrátou 13:33 minuty na 102. místě. Za něj se ještě zařadil další Slovák, na 122. místě klasifikovaný
Dušan Cipka na BMW (+15:10 min.). Prvním jezdcem, kterého potkaly velké technické problémy, byl Francouz
Charles Schneider, jehož Sherco zhaslo již po 12 kilometrech.
Dakar, 1. etapa, quady neoficiálně:
1. Sergio LA FUENTE (URU) Yamaha 40:13 min
2. Lukasz LASKAWIEC (POL) Yamaha +33 sek.
3. Marcos PATRONELLI (ARG) Yamaha +54 sek.
4. Tomas MAFFEI (ARG) Yamaha +1:07 min
5. Pablo Sebastian COPETTI (ARG) Yamaha +1:23
6. Ignacio CASALE (CHIL) Yamaha +1:24
7. Rafal SONIK (POL) Yamaha +1:35
8. Luis HENDERSON (URU) Honda +1:55
9. Josef MACHÁČEK (CZE) Yamaha +2:13
10. Alejandro PATRONELLI (ARG) Yamaha +2:26
Dakar, 1. etapa, motocykly neoficiálně:
1. Francisco Contardo LOPEZ (CHILE) Aprilia 32:37 min
2. Marc COMA (SPA) KTM +14 s
3. Javier PIZZOLITO (ARG) Honda +27 s
4. Quinn Alexis CODY (USA) Honda +30 s
5. Jakub PRZYGONSKI (POL) KTM +49 s
6. Joan BARREDA (SPA), Husqvarna +57 s
7. Sam SUNDERLAND (GBR) Honda +1:05 min
8. Ruben FARIA (POR) KTM +1:18 min
9. David CASTEU (FRA) Yamaha +1:26 min
10. Jonah STREET (USA) Yamaha +1:30 min
24. Štefan SVITKO (SVK) KTM +3:12 min
32. Ivan JAKEŠ (SVK) BMW +4:49 min
112. Jan VESELÝ (CZE) Yamaha +13:33 min
122. Dušan CIPKA (SVK) BMW +15:10 min
171. Jan Zaťko (SVK) BMW) +29:37