Jedinečnou atmosféru 24hodinových závodů jsme si užívali od pátečního odpoledne, kdy se na Dobřanské dráze rozburácely motory všech kubatur a kategorií aut. Až do poslední chvíle nebylo jasné, kdo do cíle dojede první a nebo kdo dojede jak pomuchlaný a zabahněný. Ačkoli předpověď počasí hlásila přívaláky, nevypadalo to tak až do pozdních hodin, kdy se rozpoutalo to pravé peklo. A právě tady se začaly psát jednotlivé příběhy všech závodních teamů, v depu se makalo na plné obrátky, jezdci se potýkali s nánosy bahna a s vzrůstající dešťovou nadílkou. Nejen v námi sledované kategorii se do posledních hodin závodu nevědělo, kdo nad hlavu vyzdvihne zlatý pohár. Motivace byla ohromná, v celkovém součtu nejrychlejší team s nejvíce nakrouženými koly dostal jako hlavní cenu propustku na africkou
Intercontinental Rally 2014.
Kočkování:
Kočky mezi sebe pustily jednoho pštrosa, který jim motal hlavy až do ranních hodin, kdy Emu vypovědělo službu. Jenže se nebylo čemu divit, vytrvalý noční déšť přetvořil prašnou trať k nepoznání. Počasí nikdo neovlivní, a štěstí přeje připraveným - 91 kol nakroužil
tým RTR projects, který si své vedení museli pěkně vydřít. Hned od začátku se RTR kočka vztekala, ač je tento team nováčkem Offroadmaratonů, už se stihli pěkně otrkat. Jak sami prozradili v Dobřansko/Offradmaratonské brožuře: „
Je to pro nás sice všechno úplně nové a čerstvé, protože jsme s Tomášem závodili zatím jen na okruzích, ale tohle má taky něco do sebe. Závodíme s autem, které je nám blízké. Lehké, bez střechy a bez okna, máme dobré soupeře, co umí pořádně zatopit i překvapit gentlemanským přístupem, a zatím byl každý závod úplně jiný…..“
24 hodin, 6 probodaných gum, 89 kol:
Na druhé příčce se po náročných výměnách pneumatik ukázal team Vype Racing Team s.r.o. Jenom z povzdálí depa musel všechno sledovat Jaroslav Chytil, který si pár dní před závody stihl zlomit kotník, a namísto podpory za volantem podpořil tým alespoň v pozici mechanika.Třetí místo patřilo dalšímu Wildcatu –
RallyCat by KM Racing, v sedle s Dušanem Randýskem, Richardem Špáníkem, Pavlem Kubíčkem, Martinem Macíkem. Na čtvrté příčce se po nelítostných soubojích nakonec usadil
Emu Team CZ, ti se také potýkali s oslabením závodního teamu, kdy si Marek Toul zlomil ruku. Místo Marka rozjížděl závod Marcel, který se ukázal jako nejlepší atlet, a po odmávnutí startu 24hodinovky seběhl z kopce jako srna a ještě než někteří doběhli, on už se rozjížděl. Marcel za volantem Emu vydržel 5 hodin v kuse, kdy jej poté vystřídal Jirka Batovec ml. Jako spolujezdec za madlo zasedl Dan Pejzl, který závody pojal jako námět ke článku do časopisu, ale také si na vlastní kůži otestoval atmosféru monstrózních závodů. Pátá příčka padla do teamu
Josefa Macháčka, který nakroužil pouze 35 kol.
Offroadmaraton o dění na trati dával vědět:
- KM Racing, OffROAD maraton a IR 2014 bavily Dobřany. Plné dobřanské náměstí přivítalo legendy offroadsportu Martina Macíka, Pavla Kubíčka a úspěšné účastníky Intercontinental rallye a Budapest-Bamaco rallye. Diváci si prohlédli a osahali ostré závodní stroje i doprovodný dakarský kamion. Město Dobřany slaví 770 let od svého založení, při té příležitosti se v pátek na náměstí předvedla pětice offroadových speciálů z nejrůznějších světových rallye. KM Racing team představil doprovodný kamion, který má za sebou několik ročníků jihoamerické i ruské rallye. Stroj MAN pohání třináctilitrový motor a má výkon téměř 500 koní. Intercontinental rallye zastupovala Toyota HZJ 78 Ambulance Davida Veselého, Toyota BJ 42 Jirky Vašátka a Toyota Hillux Ondy Nachtigalla, který s tímto vozem dojel v uplynulém ročníku na 4. místě. Upravený speciál Subaru Jirky Stejce a Míly Janáčka zase zvítězil v letošním ročníku závodu Budapest-Bamaco. Správné odpovědi na soutěžní kvíz přinesly nejrychlejším tipujícím hodnotné ceny a vstupenky na 16. ročník nejtěžšího závodu v Evropě, dobřanské čtyřiadvacetihodinovky.
- 16 hodin do konce, Kubi team Geneve vede s 38 koly! V Dobřanech již po 16. odstartovala legendární 24hodinovka aut. Po osmi hodinách od startu vede Kubi team Geneve o dvě kola před KB System offroad teamem a trojicí bugin. Nic ale není rozhodnuto, víc než dvě třetiny závodu zbývají...Dobřany jsou jednoznačně nejnáročnějším maratonem ze všech. Tvrdá trať dává pořádně zabrat podvozku i řízení. Nejnovější zkušenosti s tím mají i Wings team (244), kterým se utrhnul závěs motoru a museli vařit, Offroad draci/IR2014 (210) zase uklepali trubičku od posilovače. Ve speciálech závada přibrzdila mj. Josefa Macháčka (10), který měnil poloosu, RTR projects (40) zase přibrzdila výměna variátoru. Bez ohledu na závady ujela nejrychlejší posádka Kubi teamu dokromady již 240 km (38 kol) a prozatím pokračuje dál….
- KB Systém absolutním vítězem 24hodinovky v Dobřanech! Je dobojováno, hlavní závod na 24 hodin absolutně vyhrál tým KB Systém. Celkem červený speciál Audi ujel 112 kol, v přepočtu téměř 700km. Dobřanská rokle ovšem viděla jedno z nějtěsnějších vítězství v historii, rozdíl na absolutně druhý Kubi team Geneve byl necelé dvě a půl minuty! Nabitý den má za sebou 16. ročník 24hodinovky v Dobřanech. Auta projela pod cílovou šachovnicí ve čtyři hodiny, v dalších kategoriích dosáhli na nejvyšší mety Kamion servis (kategorie Auta Amatér), RTR projects (Speciál do 1000 ccm) a KB Systém offroad team (Speciál do 2000ccm). Dva brody, které auta stihla vyhrabat skoro metr hluboko nakonec čtyřkolky ani motorky nejely, přestavba trati ale přinesla hodinové zpoždění na startu. Celkem se na společnou dvouhodinovku vydalo na 175 strojů! Hudební festival a oslavy úspěchů, to je nejbliží plán většiny posádek, které zůstávají v Dobřanech. Podrobnosti o maratonu motorek a čtyřkolek přineseme, stejně jako detaily z hlavního závodu aut, v podrobné reportáži...