Do letošního ročníku Hungarian Baja se přihlásilo celkem 83 závodních posádek, z toho 20 motorek, 20 čtyřkolek, 39 automobilů a 4 kamiony. V závodním poli byly zastoupeny teamy z Itálie, Holandska, Německa, Portugalska, Polska, Maďarska, ale i z Venezuely, Brazílie a dalších zemí. Zajímavostí je jistě účast žen v tomto závodě. Andrea Mayer z Německa jede na motocyklu Yamaha WRF 450 a francouzska Stephanie Sanchez sedlá quad KTM 525 XC. Nás přirozeně nejvíce zajímalo, jak si povedou závodníci z České republiky.
V kategorii motorek jsme měli zástupce v podání Rudy Lhotského na stroji Yamaha WR 450 F z KM Racing. Stejné teamové barvy v kategorii kamionů hájil i Vlastimil Vildman s Martinem Macíkem a Jakubem Knollem jedoucí se speciálem LIAZ. Za KM Racing dále v kategorii UTV startoval Dušan Randýsek s buggy
Artic Cat Wildcat. VYPE racing team reprezentoval Ludvík Pek a Pavel Vyoral jedoucí rovněž na stoji Artic Cat Wildcat. V kategorii automobilů jsme měli tradičně zastoupení v podobě teamu Offroadsport.cz - Mirek Zapletal s polákem Maciejem Martonem a Zdeněk Pořízek s Pavlem Vaculíkem jedoucí s Hummery H3 Evo. Dalším z našich ve čtyřkolkách je Jiří Vašátko z teamu Intercontinental Rally 2014 na stroji
Can-am Renegade 800.
V pátek proběhly přejímky, následoval krátký, zhruba sedmikilometrový prolog a na večer byl připraven slavnostní zahajovací ceremoniál na náměstí v historickém centru města Pápa. Pro některé závodníky však i krátký prolog znamenal po nehodě konec jejich účasti v tomto závodě. Naštěstí všichni naši zítra pokračují. Kdo očekával, že i letos se bude v Maďarsku prášit, nemýlil se. V minulosti jsem se zúčastnil jak
Central Europe Rally, tak i předchozích ročníků Hungarian Baja. Ač byly tratě různorodé, počasí zde organizátoři objednali vždy slunečné, což s sebou přirozeně přináší i oblaka prachu. Jsme však v oblasti termálních lázní, proto závodníci i diváci mohou smýt prach a zrelaxovat v místních bazénech.
Večer jsem o krátký rozhovor poprosil
Jirku Vašátka (st. č. 74), který se účastní Hungarian Baja jako závodník, je však také organizátorem, resp. ředitelem africké dálkové rally (pozn. red. další ročník Intercontinental Rally navazující na tradici Rally Dakar z osmdesátých let se uskuteční od 20.1. do 2.2. 2014, více informací na
www.intercontinentalrally.com).
Jaké jsou Vaše ambice na letošní Hungarian Baja a o čem přemýšlíte za řidítky Vašeho stroje?
Vždy jde především o to, závod dokončit. Každý závodník se chce umístit co nejlépe, pro mne je však důležitější, že se po každé erzetě v bivaku setkávám se svými přáteli.
Můžete porovnat závod Cross country rally s Intercontinantal rally?
Je těžké porovnávat závod, kterého se účastním jako závodník se závodem, který organizuji.
V Evropě je stále těžší připravit zajímavé tratě. Pro některé závodníky je Hungarian Baja vlastně přípravka na příští Rally Dakar. Testují zde techniku a zdokonalují své navigační schopnosti. Intercontinental Rally je nízkonákladová dálková africká rally, která navazuje na původní myšlenky
Thierry Sabine a přináší možnost zúčastnit se dálkové rally i širší veřejnosti. Snažíme se připravovat zajímavé etapy, složitější na navigaci. Proto mohou být v Intercontinental Rally úspěšné i teamy s nižším rozpočtem. Zhruba 90% z celkových více než 6.000 km Intercontinental Rally se jede mimo silnice – tedy žádné dlouhé přejezdy mezi jednotlivými rychlostními zkouškami. Organizačně je samozřejmě náročné každý den stěhovat bivak stovky kilometrů a technickou podporou i zdravotníky pokrýt etapy dlouhé mezi 350 až 650 km. Největší odměnou pro nás je pochvala od samotných účastníků. Každoročně se na nám zvyšuje počet závodních teamů – také to je pro nás zpětná vazba, že se Intercontinental Rally těší stále větší oblibě.
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14179/20130823064916-DSC_0736_jpg_resize_470x344__type_jpg_.jpg)
Na sobotu je připraven okruh cca 120 km dlouhý, který závodníci projedou 2x po sobě. Tyto erzety vedou převážně po polních cestách a v porovnání s předchozím závodem seriálu Cross Country rally v Rumunsku je to trochu nuda – rovina, zatáčka doleva, rovina, zatáčka doprava, … Bohužel, ty nejhezčí tratě, které v minulosti organizátoři připravovali nedaleko, v okolí
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14179/20130823064538-DSC_0318_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
Vezsprému, již nelze využít. Ochránci přírody ani zde nejsou příliš velcí fandové motoristického sportu. I na trochu nudné trati však nikdy není nouze o akci. Bohužel tentokrát se o vzrušení postaral také Zdeněk Pořízek, když se svým vozem v závěru prvé erzety havaroval. Jejich speciál byl sice pojízdný, avšak s ohledem na rozsah škod byli nuceni ze závodu odstoupit. Adrenalin jistě měli i všechny posádky kamionů. Ani sami závodníci si nebyli jisti, zda je vůbec možné, aby některými úseky kamion projel. O další rozruch
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14179/20130823064318-DSC_0267_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
se po skončení druhé RZ postarali pořadatelé, kteří avizovali, že prakticky všechny teamy budu penalizovány za překročení nejvyšší povolené rychlosti. Bez penalizace snad měl být jen jeden z maďarských teamů. Po dlouhém nočním jednání se nakonec komisaři dohodli, že penalizace za překročení rychlostních limitů pro tentokrát plošně udělovat nebudou. Bohužel se však penalizaci někteří nevyhnuli. Dnes poměrně velkou penalizaci nabrali obě české buggy Artic Cat (
Dušan Randýsek 2:50 hod., VYPE 1:25 hod.). 13 min. penalizaci pak pořadatelé udělili Jirkovi Vašátkovi z Intercontinental Rally 2014 teamu. V nedělních erzetách pak měla penalizace o prvenství v kategorii motorek připravit Rudu Lhotského. Ale to již předbíhám.
Dvě nedělní rychlostní zkoušky pořadatelé (z původních 2 x 80 km) o cca 2 x 20 km zkrátili. Údajně s ohledem na dlouhotrvající sucha a nebezpečí vzniku požáru místní lesníci požádali o zrušení části RZ v lesních úsecích. I přesto však nedělní RZ byly, dle mého názoru, oproti
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14179/20130823065017-DSC_0834_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
sobotě zajímavější. Opět jsou tropické teploty, tak největší úspěch u diváků má průjezd brodem. Před sluncem je příjemné schovat se v lesíku a nohy si zchladit v potoce. Závodníci se rychlými průjezdy brodem odměňovali záběrům chtivým divákům častou sprchou. Zde byly ve výhodě všichni s vodotěsnou technikou. Konec čtvrté RZ byl opět na náměstí v Pápě a večer se konal závěrečný ceremoniál. V divácky nejpřitažlivější kategorii kamionů získala s velkým náskokem prvenství posádka českého
LIAZu z KM Racing - Vlastimil Vildman/Martin Macík/Jakub Knoll. Bohužel, po započtení 2 minutové
![](https://www.quadmania.cz/upload/images/cache/clanky/14179/20130823064915-DSC_0708_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
penalizace, o první příčku v motorkách přišel Ruda Lhotský (Yamaha WR 450 F) rovněž z KM Racing. Z druhého místa byl zklamán, neboť před oficiálním vyhlášením byl na první pozici. Čtvrtá příčka v kategorii automobilů náleží posádce Mirek Zapletal/Maciej Marton na voze Hummer H3 Evo. Rovněž čtvrté místo, avšak v kategorii čtyřkolek, obsadil Intercontinental Rally 2014 team, tedy Jiří Vašátko jedoucí na stroji Can-am. V kategorii UTV prvenství patřilo VYPE racing teamu, druhý dojel Randysek.
- Další závod seriálu FIA Cross Country rally se koná již od 29.8. do 1.9. v Polsku.