QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Když se řekne Yamaha Diktátor

Text: Ollie Roučková | Foto: Marian Chytka, Michal Kostka | Datum: 21.01.2013 | Zobrazeno: 4755×

Když se řekne Yamaha Diktátor Pepa Macháček je jedním z předních strůjců Diktátora, předimenzovanou mrchu má v garáži i Václav Bazika, kterého už tak trochu známe. Do podvědomí nám vešel zejména při absolvování nejrůznějších rallye, kde Diktátorovi dával pořádně napít. V neustálé spolupráci s Machajdou se Václav pro letošní ročník bude připravovat do velmi prestižních závodů s přívlastkem dálkových rallye. Přinášíme vám rozhovor o mašině, přípravách a snech jednoho mladého nadějného závodníka.


Kapitoly článku

  1. Když se řekne Yamaha Diktátor
  2. Kompletní fotogalerie

Rozhovor:


Představíš nám tvojí mašinu?

Čtyřkolka je z dílny Pepy Macháčka a je speciálně navržena na dálkové soutěže. Rám a celková koncepce čtyřkolky pochází z Yamahy Raptor 700. Motor je řadový dvouválec Yamaha TDM 900, karburátorová verze. Podvozek je upraven právě pro dálkové soutěže tak, aby čtřkolka držela dobře stopu a zároveň dobře pérovala. Co se týče tlumičů, tak používám ve předu Öhlins a vzadu sériový tlumič z Raptora. Oproti sériovému Raptoru má čtyřkolka o hodně větší kapacitu nádrží. Jsou zde použity dvě a to jedna hlavní o objemu 26 l a jedna podsedlová o objemu 14 l. To by mělo umožnit dojezd minimálně 300 km. Soutěže jsou dělány tak, že tankovací zóny jsou právě v takovémto rozsahu. Oproti sérii je čtyřkolka vybavena přístroji nutnými k navigaci. Roadbook a ICO. Bohužel s tímto strojem už nelze absolvovat jakýkoliv dálkový závod, protože organizátoři například Dakaru opět změnili pravidla a omezili motor na 1 válec a objem do 750 ccm v kategorii sportek.

Když nemůžeš na Dakar, proběhne nějaká řadová Rallye?
V letošním roce bych se rád zúčastnil vybraných závodů. A to Baja 300, který se jede tradičně v blízkosti Lipska a také Rally Albania, popřípadě Balkan Offroadmaraton v Bulharsku a Řecku, v závěru sezóny potom Rally Vsetín. Pojedu se čtyřkolkou Yamaha Raptor 900. Bohužel finanční situace není natolik dobrá abych objel všechny závody a navíc druhým rokem studuji Zemědělskou univerzitu v Praze, tak nevím jak se budu moct uvolnit.
Mašina už je pár let na závodních okruzích, bude pro letošek procházet nějakou zásadní úpravou?
Čtyřkolka je perfektní co se týče motoru a podvozku. V minulosti se ale objevily nějaké závady jak mně tak i Pepovi. To byla ta pověstná zlomená osa na Dakaru 2011, já ji zlomil jednou při tréninku, pak mi na rally ve Vsetíně zase prasknul unašeč zadního kola no a naposledy jsem zlomil osu na maratonu v Sedlčanech. Další problém je s nádrží. Laminát časem také pracuje a objevily se dvě maličké dírky a tekl benzín. Taky benzínové čerpadlo často odcházelo. Takže úpravy budou spočívat ve výměně zadní osy, úpravách v konstrukci nádrže, spíše v použitých materiálech a ve výměně benzinového čerpadla. Použiji úplně jiný typ pumpy, který se používá v automobilech. To jsou asi tak nejdůležitější body úprav. Dále chystám nový design polepů. Ale to jen že mě to baví, na funkci nemají až takový vliv.

Konzultuješ jednotlivé úpravy s Pepou?
Když jsem začínal se čtyřkolkami v roce 2010, tak jsem se spojil právě s Pepou Macháčkem, ten mi stavil mého prvního Raptora, na kterém jsem odjel celou sezonu offroadmaratonu a ITP crosscountry plus čtyři dálkové rally. To mě nadchlo a pořídili jsme právě Yamahu 900. Úpravy konzultuji s Pepou, ale on má teď plnou hlavu buginy..... :D Ne jen žertuji, úpravy řeším s Pepou a taky s mým tátou. Ten staví taky buginu.
Jak se liší tvé tréningy na Rallye od klasických CC závodů?
Původně jsem měl v plánu jet tréninkově maratony, crosscountry i quadcross. Myslím si, že na dálkových rally musí být jezdec komplexně připraven. Musí mít srdce motokrosaře, ale zároveň výdrž a vyrovnanost soutěžáka. Proto jsem jezdil poslední dvě sezóny na Suzuki LTR 450 výše zmíněné podniky. Bohužel jsem pořád opravoval, protože nejdřív mi odešlo olejové čerpadlo, takže se motor celý zadřel. To se opravilo, pak mi zas tlakoval olej přes kroužky do kliky, to se také odstranilo a poslední hřebíček byla roztržená spojka a opět přidřené olejové čerpadlo. Proto jsem se rozhodl z finačních důvodů čtyřkolku prodat a nechat si pouze "Dakarku". Na rally závody se nejlépe fyzická kondice trénuje na Maratonech. Dalším předpokladem je umět dobře navigovat to se natrénovat nedá. Nejlepší trénink je v tomto případě závod.

Vím, že jsou rallye velmi náročné jak na čas tak i na finance, jak to máš ošetřené?
Čtyřkolky jak všichni víme jsou velice náročné na finance i čas. Bohužel žádné sponzory se mi nepodařilo sehnat, a tak mě sponzorují rodiče.

Tvůj sen do budoucna?

Můj sen je jet Rallye Dakar, ale v současné době je to nemožné.

Kapitoly článku

  1. Když se řekne Yamaha Diktátor
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 2.67 Známkováno: 3x

Články šampionátu Dálkové Rally

Příští rok na Dakar!

17.01.2015, Rozhovory
Dušan Randýsek začíná být jako meta k dosažení na blížící se Intercontinental Rally ve třídě buggy, kde po loňském roční...

Andělé na IRC

08.01.2015, Rozhovory
Celý IRC tým se pustil do příprav na jubilejní start, podnik s mezinárodní účastí v rámci příprav posílá do závodu někol...

S Pabiškou o Rally

14.11.2014, Rozhovory
Liberecký závodník David Pabiška už po osmé ukázal, že umí držet krok s těmi nejrychlejšími. David Pabiška se nyní připr...


Nepřehlédněte

Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.29s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce