Na závěr sezóny jsme u obce Defurovy Lažany nachystali čistě přírodní okruh. Před tímto závodem jsme zvažovali, zda-li jej nezrušit úplně. Počty jezdců se na podzimních závodech rapidně zmenšovaly. Ale jednou jsme slíbili, že sezóna bude mít osm závodů, a sliby se mají plnit! Pouze jsme změnili závod z dvoudenního na jednodenní.
Na přípravě této tratě jsme pracovali od února a už od začátku to nebylo jednoduché. Měli jsme vymyšlenou krásnou a náročnou trať s lesními úseky. Jenže... Celá republika je rozkouskovaná na miliony malých parcel, z nichž každá má svého vlastníka. Pro uspořádání závodu samozřejmě musíte mít povolení všech majitelů. A ne každý z majitelů je k zastižení nebo souhlasí s využitím svého lesa pro závod. Takže jsme museli z našich představ slevit. Pak přišlo na řadu jednání s úřady – jednou jsme narazili na biokoridor, pak na chráněnou údolní nivu, významný krajinný prvek, nebo stromy s větvemi až k zemi, kolem kterých se jezdit nesmí. Takže jsme museli opět ustoupit. A aby toho nebylo málo, do lokality, kterou jsme měli legálně pronajatou, nastoupili pár dní před závodem lesáci a začali těžit v místě, kudy měla vést trať... V sobotu
se pro změnu vyrojili myslivci a my jsme trať dokončovali pod palbou! Nakonec se nám podařilo všechny problémy vyřešit a závod odjet. Trať byla hodně rychlá, ne každému vyhovovala, ale v současné době se čistě lesní cross country závod připravit nedá. Největším lákadlem posledního závodu bylo vyrovnané pořadí téměř ve všech kategoriích – o šampiónech pro rok 2010 se tak rozhodovalo právě v Defurových Lažanech!
V letošní sezóně prémiově bojovali o titul Mistra ČR i ti nejmenší čtyřkolkáři ve věku od 7 let, a to ve dvou kategoriích,
JUNIOR I a
JUNIOR II. Oběma juniorským kategoriím dominovali
bratři Fischerové z ASP GROUP RAC TEAMu. Tou výraznější postavou byl mladší
Marek, který na svém Accessu DRR 100 dokázal vyhrát všech 8 závodů kategorie JUNIOR I, což se nikomu jinému v letošní sezóně nepodařilo. Zaslouženě se tak stal Mistrem ČR v této nejmladší kategorii. I další dvě pozice v této kategorii patří jezdcům z ASP GROUP RAC TEAMu – Lukáši Kolpekovi a Vojtěchu Kroutilovi.
To Markův starší bratr
Michal měl cestu k titulu v kategorii JUNIOR II podstatně složitější. Před posledním závodem měl shodný počet bodů s Pavlem Gyuriczou a šanci na titul měl i třetí v průběžném pořadí Jan Preisler z Dorton - Goldspeed teamu, který na oba ztrácel pouhých 10 bodů. Ale Michal ukázal, že je zkušeným závodníkem, nenechal se touto skutečností rozhodit a vítězstvím v posledním závodě si zajistil titul Mistra ČR v kategorii JUNIOR II. Cestu za titulem mu hodně ulehčil Pavel, kterému lažanský závod vůbec nesedl. V cíli byl pátý a druhou příčku v konečném pořadí obhájil o pouhých 5 bodů před Honzou Preislerem, v Lažanech třetímu.
Ani v kategorii nejvyšší –
Mistrovství ČR – nebylo před posledním závodem o titulu rozhodnuto, byť šance Pavla Ulmana byla spíše jen teoretická. Na prvního Martina Lišku ztrácel 22 bodů, a aby se před něj dostal, musel by poslední závod vyhrát a Martin by nesměl bodovat. Tuto variantu
Martin Liška nepřipustil. Po většinu lažanského závodu vedl, těsně za ním se držel Lukáš Studený (oba ASP GROUP RAC
TEAM). Dvě kola před koncem závodu Lukáš úspěšně zaútočil a dojel si tak pro druhé vítězství v letošní sezóně. Liška dojel druhý a na třetím místě skončil Ulman (SMS motokrosu Benátky n/J). Liška tak ke dvěma mistráckým titulům z quadcrossu (2008 a 2009) přidal letošní titul Mistra ČR v cross country. Druhý v konečném pořadí je Ulman a na třetí pozici se díky vítězství v Lažanech dostal Studený.
V nejobsazenější kategorii seriálu
QUAD HOBBY bylo vyrovnané pořadí ve všech třech třídách, bojovalo se proto do posledních vteřin sezóny. A ukázalo se, že ne každý dokáže roli favorita unést. Ve třídě sportka do 400 CCM se konečné pořadí nezměnilo, i když to bylo velmi těsné.
Josef Křivka z ACCESS MOTOR RAC TEAMu měl před posledním závodem solidní náskok devíti bodů, ale v Lažanech dojel až na sedmém místě, jeho největší konkurenti Pavlas a Karl přitom stáli na stupních vítězů. Rozestupy na prvních třech místech to však jen snížilo, konečné pořadí se neměnilo.
Ve třídě sportka nad 400 CCM byla situace ještě napínavější. Mezi prvním Pavlem Dupačem a druhým
Tomášem Kamareithem (oba QUADEXTP) byl rozdíl pouhého bodu. A tady se díky poslednímu závodu konečné pořadí pořádně promíchalo. Nejvíce to postihlo do té doby vedoucího Dupače - technický problém na stroji a 17. místo v posledním závodě znamenaly propad z první příčky na třetí. Titul pro rok 2010 tak patří týmovému kolegovi Kamareithovi, který byl v Lažanech druhý. Vítězství v posledním závodě vyneslo Otakara Vávru ze čtvrté příčky na konečnou druhou pozici.
I ve třídě TR 4x4 se díky poslednímu závodu konečným pořadím míchalo. Tady prvního Kroutila a druhého Křížka dělily před posledním závodem body dva. V Lažanech vyhrál Radovan Šikula, ale ten jel jen část seriálu a jeho vítězství nemohlo do prvních pozic promluvit. Zaváhal Vašek Kroutil – v závodě nedokázal za sebou udržet svého největší konkurenta
Martina Křížka a díky tomu přišel o pouhý bod o titul Šampión ITP ESSOX CUP.
Už před posledním závodem měla své jasné Mistry kategorie QUAD PROFI a to ve třídách sportka nad 400 CCM (
Jan Kadeřábek ml. – náskok 76 bodů) a TR 4x4 nad 750 CCM (
Zdeněk Smetana – náskok 35 bodů). Teoreticky by o titul mohl přijít
David Buříval ve třídě sportka do 400 ccm, ale druhý v průběžném pořadí Radek Fošum by musel vyhrát a Buříval nebodovat. V této kategorii favoriti žádné drama nepřipustili a zaslouženě získali tituly ve svých třídách.
Tituly Mistrů ČR ITP ESSOX CUP 2010 v licenčních kategoriích získali:
Kategorie Jezdec Tým
MČR JUNIOR I Marek Fischer ASP GROUP RAC TEAM
MČR JUNIOR II Michal Fischer ASP GROUP RAC TEAM
MISTROVSTVÍ ČR Martin Liška ASP GROUP RAC TEAM
Titul Šampiónů ITP ESSOX CUP 2010 v bezlicenčních kategoriích získali:
Kategorie Jezdec Tým
HOBBY – sportka do 400 ccm Josef Křivka ACCESS MOTOR RAC TEAM
HOBBY – sportka nad 400 ccm Tomáš Kamareith QUADEXTP
HOBBY – TR 4x4 do 750 ccm Martin Křížek
PROFI – sportka do 400 ccm David Buříval ACCESS MOTOR RAC TEAM
PROFI – sportka nad 400 ccm Jan Kadeřábek ml. KÁBEK RAC TEAM
PROFI – TR 4x4 nad 750 ccm Zdeněk Smetana BÓŽA TEAM