Protest Josefa Macháčka pořadatelé Rallye Dakar definitivně zamítli a ten se rozhodl ukončit své účinkování v jihoamerických etapách. Čtyřiapadesátiletý jezdec byl stejně jako šest dalších čtyřkolkářů při přejímkách vyřazen z rallye kvůli údajné
nesériovosti svého stroje Yamaha Raptor a první dvě etapy absolvoval podmíněně. Jeho plnohodnotné účasti nepomohla ani
snaha týmu KM Racing dokázat, že čtyřkolka pětinásobného dakarského šampiona splňuje všechny homologační požadavky. „Z hlediska sportovního i z hlediska minulosti pětinásobného vítěze Dakaru nemám za těchto okolností motivaci pokračovat. Postavil jsem konkurenceschopný stroj, schopný bojovat s nejlepšími, ale moje další účast v takovém případě ztrácí smysl. Na Dakaru jsem něco dokázal a mým cílem bylo na minulé úspěchy navázat. Nebudu riskovat zdraví a rozbití vozidla, jestliže mi není umožněno soutěžit s nejlepšími v mé kategorii,“ vyjádřil se k situaci jezdec, který byl po protestu argentinských soupeřů spolu s několika soupeři přeřazen do zvláštní třídy mimo oficiální pořadí a
další pokračování v soutěži za těchto okolností odmítl. Přitom Francouzi Declerckovi, který byl postižen stejně jako český závodník, pořadatelé mezitím homologaci jeho quadu schválili a pustili ho do závodu.
„Jedna věc je sport a druhé hledisko je zdravotní – pokud bych jel mimo oficiální pořadí, pak jakýkoli zdravotní problém nebo kolize by se nesetkaly s takovou lékařskou odezvou, jako kdybych jel v čele pořadí čtyřkolek," pokračoval Macháček a dodal:
„Kdyby mi bylo třicet a jel jsem druhý Dakar, snad bych i motivaci pokračovat mimo oficiální pořadí našel. Tento Dakar jsem ale bral jako završení a korunovaci své čtyřkolkářské kariéry a z tohoto pohledu nevyšel. I tohle bohužel patří k našemu sportu.“ Celý případ se zdál od začátku podezřelý v tom, že Macháček nejdřív kompletním procesem předstartovních přejímek prošel.
„Teprve až později přišli komisaři a oznámili nám, že se vyskytl problém,“ sdělil manažer KM Racingu Martin Pabiška s tím, že sporným bodem měl být
paragraf 37P3 odstavec 2 regule pro kategorii Moto/Quad. „Ten je ale na chlup stejný jako pro loňský Dakar,“ konstatoval.
Nové pravidlo, které povoluje během soutěže měnit motory u motocyklů a čtyřkolek, se pětinásobného dakarského šampiona ani Poláků, kterým Macháček své quady dodává, netýkalo.
Naproti tomu Jihoameričané se výměně nevyhnou, za což však mají dostat penalizaci. „To by je pak v soutěži samozřejmě znevýhodnilo, ale jedná se jen o naše spekulace,“ dodal Pabiška.
Josef Macháček se na čtyřkolce poprvé zúčastnil Dakaru v roce 1999. První start mu sice kvůli poruše stroje nevyšel,
ale už o rok později zvítězil. Vítězství dokázal do roku 2009
ještě čtyřikrát zopakovat. Soutěž quadů na letošním Dakaru čím dál víc připomíná frašku. Sedmička po technické přejímce vyloučených jezdců z celkového pořadí Dakaru, mezi kterou figuroval Macháček, pokračovala ve 2. etapě závodu mimo soutěž.
Je velkým výsměchem, že etapu dokončil v suverénně nejrychlejším čase jeden z „postižených“ Polák Lukasz Laskawiec, když vedl prakticky od začátku do konce měřeného úseku.
Quady ve 2. etapě:
1 263 LA FUENTE (URY) YAMAHA 03:49:56
2 250 A PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 4:08
3 257 MAFFEI (ARG) YAMAHA + 8:35
4 252 M PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 8:54
5 282 BONETTO (ARG) HONDA + 14:23
Quady průběžně po 2. etapě:
1 263 LA FUENTE (URY) YAMAHA 4:30:09
2 250 A PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 6:34
3 257 MAFFEI (ARG) YAMAHA + 9:42
4 252 M PATRONELLI (ARG) YAMAHA + 9:48
5 282 BONETTO (ARG) HONDA + 20:27