Nejdříve si řekněme, o co vlastně jde. Pont De Vaux se jede ve stejnojmenném městě ve Francii a jedná se o jeden z mála závodů, který si vydobyl respekt i v zámoří. Trať, na které se jede, je
neskutečně rychlá bez výjezdů a přírodních pasáží pouze s několika lavicemi a hodně rozbitými zatáčkami. O to víc dokáže být
zrádná a krutá. Pokud dojde na pády, tak většinou v obrovských rychlostech. Po velké části trati drží jezdci rozmotanou pětku, a to už je docela kalup.
Do Francie se jezdci sjíždí již
od roku 1987, kdy se startovalo mnohdy ještě na tříkolkách. Dnes můžeme v depu vidět tovární týmy vybavené materiálem a technikou, nad kterou přecház
í zrak. Vše je tu maximálně profesionální. Závod se jede v mnoha jak ženských, tak mužských kategoriích vesměs na sportovních strojích. Na startu se objevila pouze jedna
Yamaha Grizzly. Kromě kategorií objemových se jede i několik různě dlouhých závodů na dvě, tři, čtyři a dvanáct hodin. Na každé čtyřkolce jedou dva, nebo tři jezdci, technika je tak extrémně namáhaná. Naše barvy po dlouhých letech hájil
Access Team se třemi stroji, které startovaly do dvouhodinovky.
Přípravy
Před startem bylo nutné především řádně připravit techniku. Všechny
tři Warriory tak byly rozebrány do šroubku a složeny, bylo potřeba zkontrolovat vše, co by se mohlo byť jen teoreticky pokazit a myslelo se samozřejmě i na
nějaký ten lak. Na závody samozřejmě bylo třeba vyrazit i s kvalitním zázemím, šestici jezdců tak doplnil mechanik, asistentka a samozřejmě někdo, kdo bude všemu šéfovat.
Směr Francie tak vyrazil konvoj dvou dodávek napěchovaných čtyřkolkami, náhradními díly a vším, co je na takovém podniku třeba.
Před startem
Po rozbalení depa je třeba se podrobit
technickým přejímkám. Ty jsou zde velice náročné a kontroluje se vše od brzd přes hlučnost (na kterou Access team nakonec doplatil) až po velikost hasícího přístroje, který musí být v depu. Všechny tři Warriory nakonec přejímkami na druhý až třetí pokus prošly. Všichni jezdci tak mohli bez problémů nastoupit do tréninků.
Celý cirkus depa je sám o sobě zajímavá podívaná. Kamiony a dodávky teamů,
předváděcí jízdy novinek, zóna pro freestyle,
dětská zmenšenina okruhu a mnoho dalšího neustále baví tisíce diváků, kteří se přicházejí podívat na celou show. V předvečer kvalifikace pak všichni jezdci vyrazí do města, kde se postupně představí všech 196 teamů na osvětlené rampě. I zde vládne
úžasná atmosféra a tisíce lidí povzbuzují jezdce. Dobrá atmosféra je i v depu, kde nakonec došlo i na mezinárodní spolupráci, když se
teamu ASP Group nepodařilo sehnat předpisový hasičák. Záchranu přinesli až italové, kteří jeli až dvanáctihodinový závod.