Dlouhé týdny čekání ohledně konečného rozhodnutí, zda se budou moci dalšího ročníku dakarské rallye zúčastnit, přinesly své ovoce. Kladná rozhodnutí o přijetí žádostí o start rozradostnila hned čtyřiadvacet českých motoristických závodníků. Velký návrat do kategorie čtyřkolek chystá pětinásobný dakarský šampion Josef Macháček. Ten opouští po čtyřech letech volant buginy a již šedesáté narozeniny bude slavit v nelítostných podmínkách písečných dun či pětitisícových vrcholů jihoamerických velikánů na čtyřkolce. Při výběru ze šedesátky jmen, pro ni vsadil na pojmenování Touha. Pro něj se
kurzové sázky na premiéru motorsportu v novém roce vyvíjejí více než pozitivně a podporu k zisku šestého titulu rozhodně má.
BARTH Racing však kromě až za hranicemi proslulého velikána, který si na čtyřkolce podmanil závodnický svět v letech 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009, osedlá bílo-oranžový povoz ještě jednomu jezdci na čtyřkolce. Premiéru na Dakaru bude mít Zdeněk Tůma, jehož povoz Daky bude hnát k cíli snad alespoň stejně úspěšně, jako stroj jeho týmového kolegy. U konkurence, nicméně stále pod českým praporem, bude závodit čtyřicetiletý Tomáš Kubiena jedoucí v modrobílých barvách týmu Moto Racing Group.
Trať více než náročná
Organizátoři si letos pro závodníky dali s porcí obtížnosti zvolené trasy více než dostatečně záležet. Kromě fyzické náročnosti, která zatlačí jezdce až na pokraj jejich sil, skrývá 7 sekcí s více než čtyřmi sty ostrými kilometry, z nichž jedna dokonce překračuje pěti set kilometrovou kótu. Závodníci začnou v teplém počasí na úrovni moře, aby následně vystoupali až do výše téměř pěti kilometrů nad mořskou hladinou a zase klesli až do přímořského cíle v Buenos Aires. Celých 6 dní budou jezdci trávit ve výšce překračující 3000 metrů nad mořem, tedy v oblasti, kde již běžným smrtelníkům selhávají kompenzační mechanismy z nedostatku kyslíku a dosahují pouze oblasti tolerance.
Náročnost trasy bude mít dva vrcholy, nejprve si jezdci sáhnou do svých rezervoárů s energií před dnem volna, aby znovu přiostřili a do druhého maxima náročnosti se dostali těsně před příjezdem na cílové pódium. Celkem účastníci během 12 etap najedou
téměř 9 tisíc kilometrů. Jak ostrou trať jim hostitelské státy Paraguay, Bolívie a Argentina připravily, se jezdci přesvědčí hned 2. ledna místního času.
Favoritů s trikolórou je více
Nejsou to však jen čtyřkolky, ve kterých mají české barvy vysoké ambice. Nelze opomenout ani šestici motocyklistů, kde například Davida Pabišku čeká desátý start na této prestižní akci. Mezi automobily se představí Martin Prokop, jehož navigátorkou bude pro změnu zástupkyně něžného pohlaví Rakušanka Ilka Minor. Vysoko míří také české kamiony, kde velice silnou sestavu poskládal tým Buggyra, jehož Tatry Phoenix budou pilotovat Aleš Loprais a Martin Kolomý, v Liazu pak pojede Martin Macík mladší. Výsledek, komu z českých barev se bude dařit nejvíce, se dozvíme v polovině ledna, kdy snad všichni jezdci ve zdraví dorazí do cíle.