Minirozhovor s Lukášem Novákem o začátcích, o uplynulé závodní sezoně a o LTR 450. Lukáš je další z našich nadějných 4kolkářských hvězd, nebál se ostrých loktů a hned na podruhé si vyjel pro absolutního šampióna PČR Country Cross.
O Lukášovi jsme mohli číst v průběhu celé minulé sezony, kde si vyšlápl pro nejeden zlatý kov. První 4kolka která přistála v garáži byla
Aie 4-cross 200, to už je řádných šest let zpátky. Zprvu Lukáš jezdil jen tak s tátou na výlety nebo do nedaleké výsypky. Po 2 letech ukecal tátu na dvě užitkové čtyřkolky
Suzuki KingQuady LT-A 700. K tomu se zcela náhodou o pár týdnů později pořádal závod v CrossCountry, na výsypce za barákem. Bohužel nebyla žádná junior kategorie, tudíž Lukáš musel potrápit jezdce v dospělé kategorii, ve které s velkým náskokem vyhrál. Výhra Lukáše i jeho taťku navnadila natolik, že se začali účastnit dalších závodů
Cross Country. Poté se přecházelo i na nějaké ty maratony. S odstupem dvou let se 4x4 závodění zvrtlo na závodění na sportce, najednou se z poklidných vyjížděk staly závody, závody a zase jen závody… Až se Lukáš dostal k seriálu
ITP, kde se mu začalo dařit, bohužel jako nováček dělal hodně chyb a své slibné umístění si vždycky zhatil zbytečnostmi. Loňskou sezónu trochu zvolnil, jel více hlavou a bylo z toho
1. místo v PČR.
Dosažené výsledky:
- 2008 - 1. Místo závody CC Bílina
- 2008 - 3. Místo Milovice (OFF)
- 2010 - 3. Místo Dobřany (OFF)
- 2011 - 1. Celkové místo v PČR CrossCountry
Rozhovor:
Zúčastníš se i letos Country Cross?
„
Letos se chci zúčastnit celého seriálu Country Cross a jelikož jsem byl loni 1. v PČR tak letos povinně pojedu kategorii MČR s Lišákem, Studnou, Ulmanem a dalšími skvělými jezdci. Občas se chci mrknout i na quadcross, ale to spíš se jen tak povozit než bojovat o přední příčky. Uvidíme co dovolí finance..."
Jak se pozměnila technika na tvé LTR během posledních dvou let?
„
Předchozí dva roky jsem jel na čtyřkolce Suzuki LT-R 450, začínal jsem téměř na sériové čtyřkolce oplácané základními doplňky jako jsou nášlapy, šusplech, nárazník. Postupně šla nahoru úroveň závodů a začalo to přibývat, zadní nárazník, delší tyč řízení + řídítka, tlumič řízení atd. Motor zůstal bez zásahu, jen se otevřel airbox, vyndala se tlumivka z výfuku a takový malý doplněk ve formě "cherybombu". Podvozek zůstal beze změny osazený sériovými tlumiči, které pro běžné "hobby" závodníky postačí."
Když už jsme nakousli LTR, má nějaké neduhy?
„
Určitě jako každý stroj má něco, tak i LT-R má své. Jedním z nejčastějších problémů je elektrika, dressl homologace je nabouraná do originálních rozvodů a není možné vyznat, už se mi stalo že z ničeho nic přestala dopoledne 3 hodiny před začátkem závodu startovat. Občas se štípne drátek a já pak strávím celý den hledáním, který to je. Další mínus z mého pohledu je barva rámu, černý vezmete a stříknete tento modrý ovšem ne, a když tak je to pořádně vidět, tzn. že rám je buď rezavý nebo flekatý :-) Jinak musím zatím zaťukat, rám jsme za 2 roky ještě nevařili. Je škoda, že Suzuki nenabídne nějakou ostřejší verzi, která by byla v sérii připravená na závody, jako třeba KTM 505."
Co je naopak dobré na LTR?
„
Začal bych tím co je pro nás všechny nejlákavější "cena" !!! Nová se dá koupit okolo 150 tisíc, k tomu nějaké drobné doplňky jako nášlapy, šusplech, nárazník a můžete razit klidně na trať. V sérii je osazena dobrými tlumiči, které poberou vše co normální uživatel potřebuje, podvozkově sedí také dobře, výhoda je že motor má záběr už od spodu a nemusíte to neustále točit jak blázni na rozdíl třeba od Yamahy."
Lukáši, ptám se všech co ty a příprava na závody?
„
Tak moje příprava probíhá hlavně ve formě samotných tréninků, loni jsem se snažil sedět na čtyřkolce 1-2 týdně. Samozřejmě to se ne vždy povedlo díky stávkující technice. Letos jsem se začal víc soustřeďovat na tu fyzickou přípravu, takže v týdnu chodím plavat, občas posilovna, fotbal atd... Příprava čtyřkolky samotné už je druhá část, jsou to hodiny strávené po večerech v garáži, je nutné čtyřkolku připravit co nejlépe to jde, na každý závod. Člověk získává zkušenosti a vychytává neduhy daného stroje, v mém případě spíše neustále odstrojuji, ať už plasty čí díly homologace :-) (DRESL vleze opravdu všude !!!)Jelikož letos musím jet MČR tak plánuji nový stroj od jiné značky, ovšem zatím není v garáži tak nebudu předhánět."
Kam chodíš trénovat?
„Během roku chodím trénovat k nám na výsypku, kde člověk nabere zkušenosti na technické pasáže, jinak na mx tratě (Bečov, Braňany, Seiffen, Krásný dvůr, Havraň, Světec). Asi nejoblíbenější trať je v Braňanech, jedná se o přírodní trať s drobnými prvky vhodnými spíše pro pitbike, ale trať je plná zajímavých pasáží. Během roku jak už jsme zmiňoval se snažím alespoň jednou týdně."
Jakou jezdíš helmu?
„Závody a tréninky jezdím v helmě značky SHOEI, volili jsme tento tip zejména kvůli bezpečnosti. Helma je karbonová a má skvělé schopnosti absorbovat náraz. Na takové to courání okolo mám samozřejmě jiné."
Děkuji za rozhovor