QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Zdeněk Tůma - titul je nadosah

Text: Ollie Roučková | Foto: Ollie Roučková | Foto: Offroad Maraton | Datum: 29.09.2015 | Zobrazeno: 4569×

Zdeněk Tůma - titul je nadosah Čtyřkolky v cíli, Tůma jednoznačně první! Tak zněl popisek po Drnovicích, Zdeněk Tůma skvěle využil absence některých favoritů, jako např. Martina Miřojovského, zajel skvěle a absolutně vyhrál, což pro Zdeňka bylo po čtyřech letech vůbec poprvé kdy dosáhl na absolutní zlato. A řekněme si po pravdě, tento úkol není vůbec lehký.


Kapitoly článku

  1. Rozhovor
  2. Kompletní fotogalerie

43letý Zdeňek bydlí ve Chvalšinách, které se nacházejí blízko Českého Krumlova. Se čtyřkolkou začal koketovat až v roce 2007, do té doby v podstatě nevěděl co je motokros a čtyřkolky. Ke čtyřkolkám se dostal přes prodejce v ČK, kde byla půjčovna čtyřkolek, kde si čtyřkolku zapůjčil na víkend. Po prvním svezení se Zdeněk moc dlouho nerozmýšlel a šel zakoupit Access Tomahawk 300. A jak to tak bývá, vždycky všechny neplechy zpunktují přátelé, tady zaúřadoval kamarád Radek, který Zdeňka přemluvil k závodům. A tak na prvním závodě stál v prosinci 2008. A jak dodává Zdeňek: „To byla první zkušenost se závodem. Byl to závod na hranici sil, který trval 60 minut. V následujících letech do roku 2011 jsem jezdil po vytrvalostních závodech Cross Country stále na Accessu. Pak už jsem cítil, že mi tato čtyřkolka nestačí a v polovině roku 2011 jsem pořídil YAMAHU YFZ450X. Na letošní sezonu jsem pořídil novou YAMAHU YFZ 450R.

Rozhovor:

Ty jezdíš pod týmem THF, rozuzluješ nám tuto zkratku?

Zkratka THF je dána dohromady z počátečních písmen příjmení tří kamarádů, kteří se rozhodli jezdit pod názvem týmu. T- Tůma Zdeněk, H-Hošek Milan, F-Fošum Radek. Všichni tři jsme jezdili společně na závody. V dnešní době přerušil Milan závodní kariéru z pracovních a rodinných důvodů.

Takže závodíš na Yamaze YFZ 450?
V dnešní době jezdím závody na YFZ450R model 2014. Po zkušenostech s předchozí čtyřkolkou YFZ450X model 2010 jsem už věděl co mám přesně udělat. S některými vychytávkami mi pomohl David Tušl.

Jak dlouho závodíš v sérii Offroad Maratonů?
Sérii Ofrroad Maratonů jsem si poprvé vyzkoušel v roce 2010 jedním dvouhodinovým závodem a od roku 2011 jezdím celý seriál. Začal jsem v kategorii MISTR Quad SP a v té kategorii jsem dodnes. Rok 2011 jsem dojel celkově 5. Rok 2012 byl zatím nejúspěšnější, tam jsem dojel celkově na 2.místě. Roky 2013 a 2014 jsem dojel celkově na 3. místě.

Kdo tě doprovází na závody?
Na závody jezdím s celou mojí rodinou. Manželka Jarka se stará o proviant a v servisní zóně o asistenci a dcera Markéta o záznam ze závodů.

Kdo se ti stará o kolku po závodech?

O čtyřkolku po závodech se starám sám. Umýt, zkontrolovat mechanické závady, výměnu oleje a chybějící šrouby taky zvládnu sám. Myslím, že YFZ450R už znám do šroubku. Jediné co nedělám je rozebírání motoru. Ten, když je třeba, tak vyndám a odvezu mechanikovi Radkovi Fošumovi.
Tobě se v Drnovicích úplně poprvé v kariéře povedlo vyjet absolutní prvenství, jaký to byl pocit když si to zjistil v cíli, a nebo jsi to tušil při té střelbě cos jel?

V Drnovicích to zpočátku tak dobře nevypadalo. Musel jsem se po půlhodině stavět v servisce na seřízení tlumičů a potom jsem byl asi na 5. nebo 6. místě. Ale v dalším průběhu jsem se dostával na vyšší pozice a po polovině závodu a druhé zastávce na dotankování jsem se držel už na prvním místě. Byl jsem si toho vědom a snažil jsem si hlídat soupeře za sebou. V cíli jsem měl samozřejmě radost , že jsem první v kategorii MISTR Quad SP a to že jsem i první celkově jsem si uvědomil až o chvíli později. Tak to byl super pocit.

Po Drnovicích jsi jel závody MMČR v Úštěku, kde jsi neměl až tak dobrou kondici. Čím to bylo? Únavou z předchozí tříhodinovky?
Ano, v neděli jsem si jel sjet na závody MMČR v Úštěku. Ráno před závodem jsem byl v pohodě do chvíle než jsem zjistil, že mám zlomenou jednu část rámu na čtyřkolce. Tak jsem v rychlosti usoudil , že závod pojedu, ale ne naplno, abych čtyřkolce ještě víc neublížil. Byl zlomený slitinový díl, takže i kdybych to věděl dříve tak bych to nemohl opravit. Proto jsem jel tím „plynulým“ tempem. Kondici jsem měl v pohodě a po dojetí závodu jsem nebyl ani unavený.

Když bys porovnal CC a OF jak bys tyto závody shrnul?
Co se týká charakteristiky tratí , tak na CC jsou tratě užší , jezdí se více mezi stromy , kde je to se čtyřkolkou jen tak tak. A je škoda, že se na CC přijede svézt o hodně méně jezdců čtyřkolek než na Ofko. Ofko závody jsou delší než CC a více rozhoduje vytrvalost.
Jaká je tvá nejoblíbenější trať?
Já asi nejoblíbenější trať nemám, protože každá trať má svoje lepší a horší úseky. A na každé trati musím nechat hodně sil, aby stál výsledek za to. To bych spíš charakterizoval trať v jakém je momentálně stavu při závodě. Myslím jestli je mokro, bláto, sucho. Tak nejraději jezdím na vlhké trati, aby se neprášilo a aby nebylo bláto a louže.

Jak často trénuješ?
Vzhledem k pracovnímu vytížení se snažím trénovat jednou týdně. Samozřejmě o víkendu. A když jsou závody tak to je nejlepší trénink.

Jak se těšíš na poslední dva závody Offroad Maratonů?
Na poslední dva závody Ofka se samozřejmě těším a jsem zvědavý, jaká bude trať v Ostravě. Tam pojedeme poprvé.

Kdo je tvůj největší konkurent a jak bys shrnul ostatní kategorie, nepletou se ti pod kola?
Největší konkurent je pro mě Martin Miřejovský. I když letošní čtyřhodinovka rozhodla jinak a pro poslední dva závody je, co se týká celkového pořadí, Dominik Škarka. Skvěle jedou i Martin Krejčík a Luboš Kuncíř. Závodníci ostatních kategorií jsou v pohodě , ale méně zkušení junioři by měli při závodě si udržovat stopu, kterou jedou a nekličkovat, když ho dojíždí rychlejší jezdec.

I letos se jede o startovné na IRC, zatím to vypadá že jej vyhraješ, zúčastníš se Africké Rally po stopách starého Dakaru?
Jestli ho vyhraju, tak to není ještě rozhodnutý. Ale rád se zúčastním.

Na jaké čtyřkolce bys tento závod absolvoval, dal by se závod absolvovat na tvé závodní 450?
Já nemám žádnou zkušenost s takovým typem závodu. Myslím ale, že vhodnější stroj je na to YAMAHA Raptor 700. Toto téma bubu řešit, až to bude aktuální.

Závěrem:
Na závěr bych rád poděkoval lidem a firmám, díky kterým mám příznivější přípravu na závody. Jsou to Antonín Kabourek – prodejce Yamahy a ND v Písku, Radkovi Fošumovi za přípravu motoru, Davidovi Tušlovi – závodní doplňky , ARA Autoservis – doplňky a hlavně mojí rodině za výbornou podporu.

THF videa:



Kapitoly článku

  1. Rozhovor
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Články šampionátu Rozhovory, profily

Motorismus mám v krvi

01.08.2016, Rozhovory
Na Legendách jsem měla tu možnost potkat super závodnici, která i přes svůj handicap neztrácí optimizmus a řídítka i vol...

Daniel Picmaus z Kaplice

09.04.2015, Rozhovory
Kaplické zlato si odvezl Daniel Picmaus, který do sezony vlítnul po zlomenině nohy, která jej vysadila minimálně na půl ...

Štěpa před čtyřhodinovkou

08.08.2014, Rozhovory
Koncem srpna se pojede jeden z nejdelších závodů, kterých se v našich končinách se čtyřkolkou můžete zúčastnit. Přichází...


Nepřehlédněte

Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.24s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce