Modelová řada výletních Accessů sahá několik let zpátky a začal jí model Access
MAX 250, který vycházel z populárního Tomahawku 250, od kterého si vypůjčil motor a zadní hliníkovou kyvku. S příchodem třístovkového motoru, který nahradil dvěstěpadesátku přišla i změna v konstrukci. Kyvnou vidlici nahradilo
nezávislé zavěšení. Řetěz ale zůstal na svém místě, jen poháněl dvě poloosy. O oblíbenosti Maxe 4 svědčí
700 prodaných kusů v Čechách a na Slovensku.
Letos byl představen další pokračovatel Maxů s motorem o objemu
360 ccm (opět vychází z modelu Tomahawk). Zbytek čtyřkolky zůstal beze změn. Rám je svařen z
ocelových trubek. Ocelová jsou i A ramena nezávislého zavěšení. Vzadu je rozeta řetězu umístěna až nad rámem a řetěz je tak velice
dobře chráněn. Z rozety vedou dvě poloosy, které pohání zadní kola. Ty jsou spojené natvrdo.
O odpružení se stará čtveřice jednotek s
nastavitelnou tuhostí. Zajímavá je rozhodně geometrie odpružení, které je zejména na zadní nápravě pod velkým úhlem. Toto řešení by mělo zajistit lepší jízdní komfort. Celý stroj má velice
slušné zpracování. Sedačka je dostatečně velká a je homologovaná pro dva. Blinkry jsou integrované v plastech a vzhledem k určení čtyřkolky i dostatečné chráněné. Čtveřice předních světlometů navíc vypadá, že by měla opravdu fungovat. Celý předek lze za rozumné peníze dovybavit
ochranným rámem, což byl případ i naší předváděčky.
To, co vás bude nejvíce zajímat, je ale motor. Ten má
zvýšený objem, s čímž samozřejmě souvisí i nárůst výkonu a točivého momentu. O přenos síly na převodovku se stará
nový variátor renomované japonské firmy F.C.C. Převodovka má klasické 4 převody, tedy rychlý, pomalý, neutrál a zpětný chod.
Po nastartování se z motoru ozývá klasický
tlumený zvuk jednoválcového agregátu plněného karburátorem. Ten reaguje na stisk plynové páčky velice živě a ochotně se vytáčí. Variátor zabírá ve středních otáčkách, a když podržíte plný plyn, Max zahrabe zadními koly a svižně vyrazí kupředu. Začátečník se ale rozhodně nemá čeho bát. Chování motoru je
nezáludné, i když svůj sportovní původ nezapře. O něm také svědčí dost vysoké pracovní otáčky motoru. Máme ale co dočinění se čtyřventilem, takže zde je vše v nejlepším pořádku.
Překvapivá je lehkost, se kterou se Access nechá vodit do zatáček. Není třeba žádné sportovní vysedání, zkrátka kam zatočíte, tam jede. I podvozek se chová
velice přívětivě. Na rozbitých cestách pohlcuje nerovnosti na výbornou a ani po delší jízdě nepřestávají tlumiče plnit svou funkci. Rovnou ale
zapomeňte na motokros a skoky. Na to Max opravdu není stavěný a kromě toho, že si to moc neužijete, ještě budete dávat zabrat zadnímu náhonu.
K pracovním
čtyřkolkám neodmyslitelně patří
trialová jízda, ať už na zahradě, staveništi, nebo prostě jen tak pro zábavu. Ta je spojena s náhonem 4x4. Access ale předvedl, že i se zadokolkou se dá projet a vyjet opravdu hodně. Vše především díky nízké váze. Jakmile se ale zadní kola začnou zahrabávat, je všem pokusům konec. Tradiční slabinou tchajwanských čtyřkolek jsou brzdy. Ty čtyřkolku vždy
spolehlivě zastaví, ale nějaký kousavý nástup nečekejte, jednopístky se zakusují do kotoučů s tupějším nástupem a rádi blokují kola, když přeženete tlak na brzdovou páčku.
Jak tedy Access zhodnotit? Je to stroj, který nemá ohromující výkon, značkové komponenty ani extravagantní design. Je to spíš takový
šedý dříč, který udělá radost především výletním jezdcům, kteří netouží po závodění a překonávání extrémů. Max je zároveň proslaven
extrémně nízkými provozními náklady. Je samozřejmě také šetrný k pneumatikám. Za slušné peníze tedy dostanete stroj výborný pro začátečníky a rekreační jezdce, který při dodržování servisu najezdí opravdu hodně kilometrů.