Jak známo, firma Access si vybudovala výbornou reputaci díky svým
sportovním čtyřkolkám. O tom žádná. Ale přiznám se, že užitkáče od Accessu, všechny ty Maxy 250, 4 a 5, mě osobně moc nebraly. Jo, fungujou, udělají, co se od nich žádá, rozkrájely by se pro vás, provozní náklady za půl darma, ale trochu mě u nich chybí šmrnc, esprit, šťáva, jsou to prostě takové užitečné myšky - odvedou hafo práce, ale nenadchnou. Pak jsem loni poprvý viděl Maxe 700, a říkám si, hmm, tak tohle vypadá zajímavě. Atraktivní
moderní design, agresivní ksicht, vypadá bytelně a už na pohled dospěle, tak uvidíme.
Přešlo pár měsíců a ASP Group s.r.o. nás pozvala na test sedmikila, už pořádný, ne jako ten loňský seznamovák. A řeknu vám to rovnou - takhle dobrou čtyřkolku jsem v pazourech už dlouho neměl! Access udělal obrovský technický skok dopředu a odvedl skvělou práci. Až jsem se cestou z testu zpátky do sídla českého dovozce Accessu v Žebráku přistihl, jak přemýšlím, jestli ho vůbec chci vrátit. Ale co, napíšu ještě nějakých 800 – 900 testů pro Quadmanii a můžu si ho jít rovnou koupit :o)
Access Max 700 už na pohled budí dojem, že je to produkt od firmy, která dělá čtyřkolky aspoň milion let. Ale přesto, když jsem na něj poprvé nasedal, působil na mě pořád trochu halo efekt z té předchozí generace Maxů. No, vyrazili jsme po silnici, tam toho se studeným motorem moc neotestujete, leda že vás hned po nastartování překvapí čisté a přesné řazení. Ale za chvíli jsme vzali dráhu
do terénu, a tady po prvních deseti metrech zjistíte, že motor jde za plynem jako zběsilý, že táhne plynule a čistě v celém rozsahu od volnoběhu až po „plnej“, po sto metrech se nestačíte divit, jak suverénně Max 700 zvládá vyjeté koleje, které prostě a jednoduše ignoruje, po prvním kilometru je Access váš
nejlepší kámoš, a než jsem dojel na místo pro fotografování, bolely mě ruce jako psa, protože tahle čtyřkolka vás furt nutí blbnout.
Stane se z vás zas ten malej šťastnej kluk a dáváte si každou zatáčku driftem, pak se chcete otočit a dát si jí ještě jednou opačně, nutí vás jezdit po dvou, po jednom, po třech, meze, které s jinými užitkáči způsobně zdoláváte, tak s Accessem je máte
chuť skákat, prostě ten mix ovladatelnosti, obratnosti, výkonu, lehkosti, funkčnosti a zábavnosti vám dává křídla, a přitom máte stále dokonalý pocit jistoty, sucha a bezpečí, cítíte se pány čtyřkolky, nikoli naopak. Je až neuvěřitelné, kolik hravosti dokázala továrna Access do téhle čtyřkolky našlapat, zvlášť třeba v porovnání s jinou taiwanskou sedmistovkou, o jejíž importérství se v českých zemích před časem sváděly hodně tuhé boje…
Maxe 700 v Accessu konstruoval úplně
nový tým konstruktérů, složený z pár zkušených bardů a spousty mladých lidí, otevřených hlav, které prosadily kromě spousty svěžích technických řešení hlavně samotný koncept – čtyřkolku zábavnou v terénu, jak mi v rozhovoru prozradil pan Oldřich Hřích z ASP Group s.r.o., který osobně testoval prototyp AX700 před dvěma roky v sídle firmy Access Motor na Taiwanu.
Čím poslouží?
Podívejme se na MAXe 700 nejdřív technicky. A začneme pohonem. O ten se stará čtyřventilový jednoválec se vstřikováním Bosch, s výkonem 50 koní a velkým točivým momentem 55 Nm. Motor má spoustu hi-tech fičur, jako keramický povrch válce, kovaný píst nebo vyvažovací hřídel. Vedle motoru je variátor s polohami L/H/N/R, odstředivou spojkou a schopností brzdit motorem, a z něj se pak koně ženou kardanama přes elektricky přepínatelný pohon 2x4/4x4 s elektrickou uzávěrkou předního difu na 12 palcová litá kola, pérující na nezávislých dvojitých áčkách, vzadu s příčným stabilizátorem. I další technika je na výši: přední světlomety se dvěma dvojicemi samostatných čoček, elegantně integrovaných do přední masky, nebo zadní brzdová LED světla kombinovaná s LED blikači. LED technika není jen moderní, ale navíc zmenšuje spotřebu proudu a tím šetří baterii, má bleskový nástup rozsvícení a velkou svítivost. To o té velké svítivosti mimochodem velmi platí i pro přední světlomety, potkávací i dálkové. Jen pro pořádek dodejme, že na testovaném stroji byly jiné přední blinkry, původní blikače s těmi velkými krajními plasty musely pryč, aby neškrtaly, když MAXe 700 v zimě testovali na pásech.
Už od pohledu je MAX 700 kompaktní, na sedmikilo hodně kompaktní, žádná strach budící obrovitost.
Rozvor je 1 260 mm, což je o 10 cm více, než například rozvor Yamahy Grizzly 700. A tenhle ani krátký ani dlouhý rozvor je pravděpodobně i jedno z tajemství úžasné obratnosti Maxe. A vlastně i tady je vidět dobře odvedená práce konstruktérů Accessu: zatímco jiné čtyřkolky musí dohánět
stabilitu při rychlé jízdě rozvorem dlouhým jak autobus, Max 700 drží stopu naprosto suverénně a drandí si jak po kolejích. Zmínil jsem rozvor blízký Yamaze, ale když se na MAXe 700 podíváte podrobněji, zjistíte, že toho má s Grizzlym 700 společného víc. Například motor je úplně stejný co do objemu, vrtání, zdvihu i kompresního poměru, oba motory používají stejné vstřikování Bosch (Access má Bosch určitě, Yamaha – nejsem si úplně jistý – ale myslím, že je to taky Bosch). A podobností by se našlo ještě víc. Teda ne že by na tom nějak záleželo, spíše je to taková zajímavost.
V akci
Při jízdě s Accessem MAX 700 získáte velmi brzo pocit, že tahle čtyřkolka je skutečně dělaná do terénu, navíc s obrovským
faktorem hravosti. Motor je prostě bez připomínek, nevibruje, táhne jak zběsilá lokomotiva na steroidech, každý pohyb páčky plynu se vám odmění svižnou akcelerací, ale to, co vás na MAXu 700 zaujme nejvíc, je pérování. Často bývá, zejména u hodně asijských čtyřkolek, že
pérování a
podvozek je pocitově nejslabším článkem stroje. Ale Access i tady odvedl skvělou práci, MAX 700 kombinuje obratnost a ovladatelnost, perfektně drží stopu, řízení v terénu je hračkou i pro méně zkušené řidiče, posilovač netřeba ani s uzamčenou přední špérou. Tlumiče jsou příjemně a pohodlně nastavené, citlivé na počátku zdvihu, nedoráží při tvrdých dopadech, rozsah pětipolohového
nastavení pružin pokrývá většinu běžných situací.
Světlá výška samotné čtyřkolky je taky na úrovni doby, 300 mm plně stačí na to, aby vás nějaké pařezy nebo velké šutry jednoduše nezajímaly. Snad jenom bacha na tažné zařízení, to je trochu níž kvůli Němcům a těm jejich plachtoidním espézetkám, aby se jim tam vešla žehlička, tak abyste nezachytili za tažný. Ale to se dá kompletně sundat, je na čtyřech šroubech.
Boční stabilita je výborná, strmé výjezdy a sjezdy taky bez problémů, jen ve stoupání a sjezdech s hodně strmým nájezdovým úhlem, nebo při průjezdu hlubokou úzkou strohou zase můžete drhnout tím tažným zařízením.
Nevím, jak to udělali, ale v každé situaci vám Access poskytuje perfektní stabilitu a přitom vám dává pocit, že ho máte plně v rukou. Za dobré chování v terénu vděčí MAX 700 určitě i pneumatikám Maxxis Zilla, které se chovají slušně a předvídavě i na asfaltu, ale jejich doménou je terén - v blátě a sněhu mají navíc skvělé samočisticí vlastnosti a protože je vzorek celkem řídký, odolnost proti proražení zvyšuje šestiplátnová konstrukce.
Všechno tu sedí i po ergonomické stránce. Ať za jízdy sedíte nebo stojíte, vždycky máte přirozený pocit, tak trochu jako na motocyklu, je to prostě taková motorka na čtyřech kolech. Relativně krátké sedlo (pod kterým je úložný prostor) poskytuje dostatek prostoru řidiči, při jízdě se spolujezdcem je to už slabší, ale co nevidět se začne prodávat originální polštářek, takový bobek, kterým půjde délka sedla elegantně prodloužit.
Další plus píšu Accessu za
brzdy. Max 700 má „okousané“ kotouče s poctivými brzdiči, a to na všech čtyřech kolech. Výsledek je skutečně znamenitý, navíc jdou brzdy výborně dávkovat. Výhodou kotoučů v zadních kolech je to, že vám při brzdění nerumpluje rozvodovka s kardanama (takový ten typický mlátivý zvuk při brzdění s tříkotoučovýma čtyřkolkama), a je přitom znát, že brzdy jsou
dimenzované i na vyšší rychlosti i větší náklady. Čtyřkolka tudíž nemá problém ani s opakovaným brzděním nebo dlouhými sjezdy, kde brzdám navíc pomáhá i brzdění motorem.
Dobré dynamické vlastnosti samozřejmě souvisejí i s
nízkou hmotností. S 305 kily je Max 700 lehčí než například SMC Jumbo 720 a dokonce i než TGB Blade 550, ale jinak je hmotnost úplně v normě (Kingquad 750: 302 kg natankovaná, Honda TRX 680 Rincon a Yamaha Grizzly: 294 kg natankovaná atd.)
Že by bez vad?
Jak to tak člověk čte, tak si říká, že Access MAX 700 snad ani nemá chybu. To samozřejmě ne, navíc každý může chtít od čtyřkolky něco jiného, ale jinak, je to fakt sranda - během testu jsme fakt
žádné zásadní nedostatky nezjistili. Opravdu nemá MAX 700 vůbec žádné vady? To víte že má. Například nášlapy nejsou z největších, a než si zvyknete, bojujete o místo mezi zvýšenými stupačkami pro spolujezdce (bohužel nejsou vyndavací). O tažném zařízení jsme už mluvili, taky zpátečka má to otravné tlačítko Override jak pro blbý, klíček zapalování, který je zboku před pravým kolenem, můžete právě tím kolenem ulomit, když se budete chvíli snažit, zámek řízení je schovaný za předním kolem a je tudíž vystavený veškerému bordelu, a displej má relativně malé ikony, jako třeba ikonu náhonu 2x4/4x4.
Jenže tohle jsou víceméně blbosti, a jde o to, že ty hlavní věci jsou naprosto v pořádku.
Víte, ono je obecně taiwanským čtyřkolkám stále těžší a těžší něco vytýkat. Jak designem, tak finišem, ergonomií, kvalitou konstrukce i dílenským zpracováním. Příkladem je právě Access MAX 700. Accessa bych osobně s čínou asi vůbec neporovnával, spíš má opravdu blíže k americkým nebo japonským značkám, oproti kterým má pak výhodu v ceně (169.990 Kč včetně DPH, cena květen 2013). Navíc je dobré vědět, že za Accessem stojí taky fungující importér, široké servisní zázemí se spoustou dealerství po celé republice, a dobrá dostupnost náhradních dílů.
Výbava v ceně: elektrický naviják, litá kola, tažné zařízení se zásuvkou, SPZ, homologace pro dvě osoby