QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Access Motor SHADE EXTREME 850i LT EPS: Pracant dvou tváří

Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Datum: 12.03.2020 | Zobrazeno: 10490×

Access Motor SHADE EXTREME 850i LT EPS: Pracant dvou tváří Do rukou se nám dostala vlajková loď značky Access, tedy model Shade Extreme 850i LT EPS 4x4 v prodloužené verzi. I navzdory tomu, že se jedná o užitkovou čtyřkolku, jsme si s ní trošku zařádili a užili kus legrace. Její praktická stránka věci je neoddiskutovatelná, ovšem když si budete chtít povyrazit, rozhodně vám nedá košem. Prostě pracant dvou tváří, který nedá košem za žádných okolností.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Značku Access na našem portálu není potřeba více představovat, protože její užitkové čtyřkolky patří mezi jedny z nejoblíbenější na trhu a to samé platí o modelech Tomahawk a Warrior z kategorie sport quadů. My jsme si tentokrát vyzkoušeli pracovního „jezevčíka“, Shade Extreme 850i LT EPS 4x4 tedy prodlouženou verzi kratšího sourozence Shade 850i. Jedná se o ryze užitkovou čtyřkolku s nejvýkonnějším motorem značky Acces, která se navíc může pochlubit sakramentsky širokou standardní výbavou.

Jak už zaznělo, čtyřtaktní jednoválec o objemu 781 ccm patří mezi nejvýkonnější ve své kategorii a jeho nejvyšší výkon je výrobcem uveden 58,4 koní. Čtyřventilová osmpade je pochopitelně chlazena kapalinou a je sympatické, že na chladiči najdeme elektrický ventilátor. Dvourychlostní převodovka s pozicemi i (L/H/N/R) je plně automatická a nemůže ji chybět zpátečka včetně mírného režimu Overdrive, přičemž koncový převod je řešen kardanem. Samozřejmostí je potom možnost volby pohonu se dvěma diferenciály 4x4 a nebo 2x4 pomocí elektrického přepínače na řidítkách.

Pérování zajišťují hydraulické tlumiče se zdvihy 254 mm a můžeme si na nich nastavit předpětí pružin do pěti poloh. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena ve dvojitých lichoběžníkových ramenech. Brzdy jsou kotoučové na všech kolech a je milé, že už v sérii dostal Shade Extreme pancéřové hadičky. Čtrnácti palcové disky z lehkých slitin nazouvají šestiplátnové pneumatiky Maxxis Bighorn. Suchá váha dlouhé osmpade je 374 kilo, což znamená o třicet kilo více, než je u základního modelu a do nádrže se vejde jednadvacet litrů benzínu. Rozvor „eltéčka“ je 1440 mm, světlá výška 310 mm a sedlo leží ve výšce 980 mm nad zemí.

Shade Extreme v prodloužené verzi jde na ruku jízdě se spolujezdcem a kromě toho nabízí řadu nadstandardních doplňků už v sérii. Jmenujme například přední i zadní nosič, homologované tažné zařízení, již zmíněné hliníkové disky, přední ochranný rám, ale i 2500lbs naviják s patnáctimetrovým lanem a ovladačem na řidítkách. Za zmínku bezesporu stojí také elektronický posilovač řízení, který hraje do karet jednak lehčí ovladatelnosti, ale zrovna tak bezpečnost. K zahození není ani menší prostor pod sedlem, kam se vejde sváča na cestu a celkem sympaticky působí jednoduchá a přehledná přístrojovka. Té dominuje analogový otáčkoměr, což je dnes vzácnost a je doplněn digitálním panelem, ze kterého vyčteme vše potřebné, tedy údaj o rychlosti, hodiny, denní i celkové počítadlo kilometrů, počítadlo motohodin, kontrolka EFI, kontrolku omezovače otáček, kontrolku zařazeného pohonu 4WD, kontrolku uzávěrky diferenciálu, ale i stav paliva nebo signalizaci směrovek.

Shade Extreme se od začátku předvádí jako příjemný a plynulý pracant, který neodradí přehnaným nebo snad výbušným výkonem. Právě výkon se mi moc hezky dávkuje, a to jak v těžších pasážích při jízdě téměř krokem, tak při kvapíku po polních cestách. Za pochvalu bezesporu stojí spodek motoru, který těží z vyššího objemu čtyřventilového jednohrnku, takže se poměrně jednoduše dají zdolat i ostřejší výjezdy na nižší otáčky. Osmpade se hrne neohroženě vpřed a s pohonem 4x4 dokáže vysmrknout až nečekaně hodně. Pokud přeci jen dojde na nějakou prekérku, o slovo se přihlásí naviják, který čtyřkolku dokáže vytáhnout z bryndy a problém je raz dva vyřešen. Když je chuť se trošku vyřádit a užít si akcelerační smyky a průjezd zatáček bokem, stačí dát povel pohonu 2WD a v tu ránu je o zábavu postaráno.

Čtyřkolka je hezky stabilní a ochotně pochoduje ze zatáčky ven, takže mám v tu ránu pusu jako rohlík. Úplně vidím farmáře, jak si po cestě z pastviny vyhodí z kopýtka a pak se u oběda šibalsky usmívá na tváři, až je to paní mámě podezřelé. Je to tak, posláním této čtyřkolky je pomáhat na statku, v lese nebo třeba na horské chatě, každopádně je fajn, že nadá košem ani dobrodružným výletům daleko za barák a dokáže být skvělým parťákem na dovolené třeba v rumunských horách. Přesně to Shade Extreme dokazuje ve chvíli, kdy mám chuť ho poslat do vzduchu a nebo zdolat příkrý výjezd. Pérování funguje velice slušně, dobře tlumí dopady a celkem zdatně si poradí také s rychlejším průjezdem rozbitých cest. Spokojen jsem s ovladatelností a poměrně jednoduchým řízením při náhonu 4x4, ale i 2x4.

Jsem přesvědčen, že díky dobrácké povaze vyjde vstříc běžným uživatelům, které neodradí výbušnou charakteristikou a to je jedině dobře. Ti ocení sériové tažné zařízení, dva rozměrné nosiče, ale i rozumný prostor pro spolujezdce. Za zmínku stojí také docela velký rejd, takže se lze pohodlně otočit i na menším plácku. Shade Extreme nabízí zpátečku ve dvou režimech, tedy mírném Overdrive, kdy se při nechtěném drbnutí do plynové páčky nesplaší jako divoká koza, ale také v plné palbě, kdy je naopak potřeba dávat na plynovou páčku bacha. Celkovému přátelskému charakteru čtyřkolky odpovídají i příjemné brzdy s velice pozvolným nástupem a přiměřeným účinkem. Každopádně s velkou čtyřkolkou nemají problém a bezpečně ji zabrzdí i z vyšších rychlostí.

Sám za sebe musím říct, že na mě nový Acces Shade Extreme 850i LT EPS 4x4 udělal velice dobrý dojem a jsem si tedy jist, že své poslaní užitkové stroje splní podle očekávání. Je uživatelsky příjemný, neagresivní a velice dobře ovladatelný. Také si dokáže poradit s členitým terénem a díky silnému motoru se nezalekne ani pořádně naložené káry. Pokud ale přijde po práci chuť se trošku vyblbnout, není problém a Shade Extreme dokáže ukázat i sportovní stránku věci. Tato dlouhá verze se prodává za 189990 Kč a je k dispozici pouze v černo oranžové kombinaci. Nyní probíhá zajímavá akce, kdy k čtyřkolce dostanete příslušenství Shark téměř za 12000 Kč a to není úplně špatné.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.25 Známkováno: 4x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Access Motor Shade 850»

Další články sekce Access Motor

Access Shade 650 LT EPS Xtreme: Extrémní poměr cena/výkon?

22.03.2021, Redakční testy
Název Xtreme nevypovídá o šílených výkonech a rychlostech, absurdním objemu nebo nepřekonatelné přepravní kapacitě či ta...

Access Max 650i Forest 4x4

12.06.2015, Redakční testy
Tentokrát jsme pod zadek dostali kapalinou chlazený jednoválec o objemu 650 ccm, celým názvem MAX 650i Forest 4x4. Hodně...

Video: Access Max 700i Long 4x4

17.10.2014, Redakční testy
Podívejte se na redakční video oblíbené taiwanské čtyřkolky Access Max 700i Long....

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.47s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce