Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Datum: 22.03.2021 | Zobrazeno: 6317×
Název Xtreme nevypovídá o šílených výkonech a rychlostech, absurdním objemu nebo nepřekonatelné přepravní kapacitě či tažné síle. Access se se svým modelem místo toho snaží nabídnout extrémně dobrý poměr cena/výkon. Dokáže si tenhle postoj obhájit?
Za „Šáde“ v tomhle provedení dáte včetně daně 189 990 korun, a to s touhle výbavou budete u konkurence hledat horko těžko. Buď mají menší motor, nebo jim chybí třeba elektronický posilovač řízení. A když už má čtyřkolka všechno, co tenhle Acces, stojí minimálně o 10 000 korun víc. A co že to všechno za své peníze dostanete? Leccos jde rozklíčovat už z celého jména Acces Shade 650 LT EPS Extreme. Acces Shade, to je jasné. Pod číslicí 650 se skrývá jednoválcový vodou chlazený čtyřtakt s objemem 608 cm3 a výkonem 35 kW, navíc s válcem opatřeným keramickou vrstvou, s vyvažovací hřídelí a celý jednobuch je v rámu uložený přužně. Dvě písmenka LT za lehce předimenzovaným označením objemu motoru prozrazují, že máme co dočinění s prodlouženou verzí s rozvorem 1440 milimetrů, takže ani s případným pasažérem by neměl být problém. Rám je klasická trubková konstrukce s dvojitými áčkovými rameny ve všech čtyřech rozích čtyřkolky. O tlumení jejich pohybů se starají hydraulické tlumiče s možností nastavit jejich předpětí, o styk s podkladem a potřebnou trakci zase pneumatiky KENDA Bear Claw na 12palcových hliníkových discích.
Pneumatiky můžou zabírat buď jenom v zadním páru, případně k nim můžete připojit i přední dvojici, ba co víc, u té můžete dokonce zapnout uzávěrku, to kdyby šlo jo do tuhého. Ve většině případů si ale poradíte se zadním náhonem, kde je diferenciál samosvorný. S koly, podvozkem a řízením čtyřkolky souvisí poslední zkratka v názvu čtyřkolky- EPS. Pod tou se neskrývá nic jiného než elektronický posilovač řízení. Pomalu se stává „povinnou“ základní výbavou všech nabízených čtyřkolek a je to jedině dobře. Stejně tak už je nějaký pátek standardem čtveřice brzdových kotoučů, u Accese doplněných o pancéřové hadice. Tuhle základní výbavu nezbytně potřebnou k jízdě doplňují ještě šikovné kompozitní nosiče zavazadel, homologované tažné, naviják a příjemná je také přítomnost bezúdržbových LED světel, krytů rukojetí a předního ochranného rámu. Prostě už takhle na první „katalogový“ pohled to je za ty peníze dost muziky.
Dobré je to i na ten druhý, když se se čtyřkolkou poprvé střetnete. Vzhled je vkusný, nic divokého, ale mnohem důležitější je, jestli mašina působí kvalitně nebo jestli máte strach ji vůbec nastartovat. Tady na ní můžete hupsnout bez obav. Většina kriticky namáhaných prvků nebo věcí, které jsou na ráně, je masivní a nemám strach, že by kolka nevydržela běžné pracovní zatížení a zábavu. Za tyhle peníze prostě s tím, jak je stroj postavený, nemám problém. Jedině mě snad mrzí odkryté podběhy, takže zejména v přední části jsou všechny komponenty na ráně. Skočíte do kaluže, voda ohodí veškerou kabeláž, a protože je náhoda blbec, určitě si dokáže k hadičkám a kabelům najít cestu nějaký klacek, který tam může nadělat paseku. Nám se to během testu nestalo, stejně tak nebyl problém s vodou po brodění, ale víte co. Jistota je jistota. Na tom by Access mohl zapracovat a při dalším updatu tam nějaké ty plasty dát. Další lehký povzdech směrem k rozpočtářům letí za jenom jednu malou schránku před řídítky, na druhou stranu si za ušetřené peníze radši koupím pořádný kufr na nosič, než abych měl dvě schránky akorát tak na drobáky.
Naopak moc pěkná je přístrojovka v kombinaci analogový otáčkoměr, digitální LCD panel s tachometrem a dalšími údaji. Je pěkně čitelný a ani mě nijak neuráží, že to je starý známý design od firmy Koso. Maximálně můžu rýpat do malého symbolu zvoleného pohonu a uzávěrek nebo vcelku násilně naroubované kontrolky elektronického posilovače. Jenže ani jedno mi nezkazí radost z jízdy nebo dobře odvedené práce. Jednoválec má síly tak akorát a jeho odezva na plyn je krásně čitelná. Není proto problém se proplétat hustým porostem v nulové rychlosti a manévrovat mezi stromy. Tady je totiž „Šáde“ jako doma. I když je to šestikilo v prodloužené variantě, pořád patří spíš k těm menším čtyřkolkám. Kdo jezdí pravidelně ve dvou, pro toho to může být mínus. Místa na nohy pro dva tu není úplně na rozdávání, ale přínos velikosti na ovladatelnost a hbitost to může hravě vyvážit. Ona navíc čtyřkolka patří k nejlehčím ve třídě, takže už z papíru může snadno vyplynout, že půjde o hbitou štiku v rybníce. Realita to jenom potvrzuje. Trefil jsem takový jeden spíš motorkový singletrack a dopracoval se na něm s „extrémem“ dost daleko. Musely přijít až dva stromy v zatáčce hodně blízko sebe v kopci, abych si to rozmyslel, a to pořád spíš z důvodu, že čtyřkolka není moje a nerad bych jí něco udělal. Kdybych se o ní nebál, určitě by si cestu našla. V těch podmínkách byl plusem i dobře dávkovatelný motor, který, když se potom cesta rozevřela, zároveň ukázal, že má dost výkonu na rychlejší přesun nebo na zdolávání prudkých výjezdů. I když je to čtyřkolka spíš hbitější, nikdy nevykazovalo nějaké náznaky nejistoty nebo nestability a ani při rychlejších přesunech nijak extrémně netrpí na vibrace, takže fajn.
Je ale znát, že má stroj maličko tužší podvozek. Respektive se v tom odráží i ta nízká váha suchých 362 kilogramů, protože je čtyřkolka taková lehce drncavější. Není to nic, co by vám vylámalo zuby jako na sporťáku, ale z tlumení a podvozku je cítit taková lehká jankovitost a drobné poskakování. Není to zkrátka takové to plavné překonávání nerovností jak na zaoceánském parníku známé z větších mašin. S tím koresponduje i posilovač, který není nijak přeposilovaný, ale ani jedno není vlastnost, která by měla kupce odradit. Pro někoho by to mohlo být naopak plus, protože je stroj čitelnější. Hlavně se ale pořád s kolkou jezdí krásně snadno, přirozeně a pohodlně. Jen je dobré si sednout na sedátku víc dozadu. Ono se totiž směrem k nádrži dost výrazně zužuje, až připomíná spíš motokrosovou lavici. Mě s mýma 183 centimetrama každopádně vyšla taková akurátní pozice na sezení do míst, kde už si obě půlky našly své pohodlné místo.
Za tyhle peníze prostě Acces nedělá nic špatně. Možná při porovnání s dražšími stroji není tak pohodlný, precizní a dokonale vychytaný do nejmenších detailů, ale dělá všechno, co od něj člověk očekává. Jestli chcete dobře vybaveného silného pracanta, který si bez remcání odmaká své, ještě vám k tomu vykouzlí úsměv na tváři, a nechcete nebo nemůžete za něj dát čtvrt milionu, může pro vás být Shade 650 LT EPS Extreme skvělou volbou.
12.03.2020, Redakční testy
Do rukou se nám dostala vlajková loď značky Access, tedy model Shade Extreme 850i LT EPS 4x4 v prodloužené verzi. I navz...
12.06.2015, Redakční testy
Tentokrát jsme pod zadek dostali kapalinou chlazený jednoválec o objemu 650 ccm, celým názvem MAX 650i Forest 4x4. Hodně...
17.10.2014, Redakční testy
Podívejte se na redakční video oblíbené taiwanské čtyřkolky Access Max 700i Long....
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.93s