Tato 4kolka s
výrobním číslem 13 má do vínku přisouzené ďábelské plány, pověrčivost šla stranou a zlomyslně vyražená 13 přinesla
Davidu Buřívalovi při prvním startu třetí místo v prestižních závodech ITP crosscountry. Redakce Quadmánie mne i fotografa vyslala na trať, která splňuje parametry pro lety mesršmitů.
V převážné většině tu jezdec lítá vzduchem a když už se jedno kolo 4kolky dotkne země zakousává se do drážky tobogánů. David s modelem Tomahawk jezdí čtvrtým rokem, všechny mezery týkající se závodního ježdění má prvotřídně vychytané.
Profesionální přístup:
Při příjezdu k trati se David Buříval zahřívá, krouží jedno kolo za druhým, jde vidět, že si s tímto modelem 4kolky rozumí. Profesionalita, se kterou se ke 4kolce chová, nás nakazila. Hned jsem se šla převléknout do dresu, abych tuto stříkačkovou novinku mohla otestovat, mimochodem momentálně se jedná o jediný kus v naší republice.
Po zasednutí za řídítka nastoupí pohodlný posez. To co se na závodní stroj nedává tu není, kila se shazovala ve všech detailech. Co mi však hodně chybělo, byla řadící páka. Ta je s celým mechanismem vyoperovaná. Přece jenom to něco váží, ale jak ten David může řadit? Při dlouhém zamyšlení se Davidovi sželelo, a prozradil mi fígl. Krátké táhlo vyvedené k pravé noze za sešlápnutí brzdy zatáhneš a jedeš tam kam chceš. David má toto řazení na háku, při závodě se málokdy couvá a když tak už je zvyklý a táhlo nahmatá botou. Poté mému zraku neunikla absence kontrolek, které jsou taktéž pryč. Pod sedlem je malá úprava ve víku k filtru, nyní tam jsou již v základu vyvrtané tři díry. Toho co tu není je nepřeberné množství, s tím vás budu seznamovat pěkně popořadě.
Designe:
Tomahawk 400 i je naprosto kompatibilní s modelem 2010, zásadní proměny se děly v motorovém jádru. Mechanikům neunikla novinka, která se ukrývá v motorové části, místo karbecu je tu stříkačka. Ohledně léty prověřeného designu si nebudeme lámat hlavu. Všechno je slícované, nikde žádný nedodělek ani odfláknuté detaily.
Mě osobně se design líbí, v této třídě se jedná o nejvyvedenější design sportkařského umu, i tak si myslím že by tato novinka mohla dostat více agresivnější profil. Už se jedná o stříkačkovou verzi, a ta by se od karburátorové mohla lišit i designem. Racing mřížka místo těžkého světla přisuzuje stroji závodní předurčení, polepy s čísly 88 už nikoho nenechají na pochybách, že by se nejednalo o závodní mašinu. Ve předních partiích dominují FOX tlumiče s Fasst kousátkem, ale pozor toto kousátko je jen matoucí, Fasst řídítka tu nejsou. Červený rám s otevřeným přístupem k motoru střeží široké nášlapy. Sériový výfuk ze 450 zamíchají emoce, jak jen to ta 400 bude vlastně vypadat v základu?
Motor, Výfuk:
Motor má charakteristiku stroje pro začátečníky i pokročilejší jezdce, toužící po náročném terénu. Lineárně táhne od nízkých otáček až k hranici omezovače. U sportovněji orientované 4kolky zkrátka nechybí výkonová špička a gradace výkonu, samozřejmě se pohybujeme ve vlnách variátorových čtyřstovek, u těch nemůžeme očekávat trhající gradaci.
Po dobu testu jsem zaregistrovala několik malých prohřešků. Pokud jedu opravdu pilu, určitě si všímám při výjezdu ze zatáček prásknutí z výfuku, toto práskání má za důsledek špatně zvolený svod k výfuku (David je ještě nedoladil). V žádném případě se nejedná o nic propastného, ale jsou chvíle, kdy mi to prostě vadilo. Ale s tímto neduhem jde ruku v ruce libový zvuk linoucí se z výfuku sériové 450. Tento výfuk je do závodní mašiny vsazen díky jeho dunivému zvuku. Základní výfuk padnoucí 400 stříkajdě má decentnější zvuk spíše k pojezdům v okolí domova a tam, kde nechcete rušit okolí.
Jízdní vlastnosti:
Solidní výkon v kombinaci s nižší pohotovostní hmotností mne přiměl otestovat 4kolku mimo silniční provoz na meseršmit trati u Martina Lišky v Drážkově. Právě v těchto podmínkách se ukáže opravdový potenciál. Sportovní 4kolky trpí neustálým přísunem 4x4 strojů, o to víc se těším na každou světlou výjimku testování sportovního náčiní. Tato novinka upravená na závody typu Countrycross, je postavená na podvozku FOX. Tento podvozek je odladěn tak aby se Davidovi napomohl na všech typech terénů. Jejich štelování už potřebuje špetku umu, ale o toto se stará stáj ASP Group.
David mne seznámil s tím, že jsou tlumiče nastaveny na něj, mají tvrdší charakter, což mu plně vyhovuje. I já jsem si nad tvrdším chodem libovala, do agresivnějších pojezdů jsem 4kolku nemusela poňoukat, jak se čtyřstovka rozmotala tlumiče chodily kompatibilně. Dorazy se nekonaly, hlavně při nečekaných hupech na meseršmit trati. K podvozku patří i ITP Holeshot GNCC gumy s límcovými ráfky taktéž od značky ITP. Tyto gumy vědí co s terénem, žádné kompromisy jdou si bezhlavě za svým. Do tobogánů se hodná sportka pokládala ladně, jako baletka. Když jsem při nečekaných manévrech zaplula pod vodní hladinu, zákusy které voda přináší, šly vyřešit přenesením váhy.
Stroj cítil každý pohyb, což je základ třeba i pro začínající jezdce. Ve výjezdech jsem cítila sílu stříkačky, tam se konečně poznal rozdíl mezi karbecem, rovinky i starty jsou hodně podobné s karburátorovým provedením. Karburátorová verze se mi zdála živější při startech, její hravost při odpichách stříkačka utlumila. Když už jsem si všimla propadla za lavicí hamtala jsem na brzdy, ty neprotestovaly. Aniž bych pumpovala jako o život stroj stál na fleku. Možná se pousmějete, ale závodní očesaná verze je oproti náloži klasického provedení lehčí, což jsem ocenila při blbnutí po zadních nebo při poletech vzduchem.
Komu je tato 4kolka určena:
Tomahawk 400 i je určen pro začátečníky i mírně pokročilejší jezdce s ambicemi . Pole, louky, polňačky podlehnou tomuto živému stroji. Absence řazení napomůže dívkám nebo jezdcům, kteří nechtějí nebo nemohou řadit. Tuto 4kolku bych vsadila pod zadek i dívkám jezdkyním, jedná se o hravou 4kolku s předvídatelnou křivkou motoru. Nijak nepřekvapí ani nezaskočí a když si jezdec neví rady, dá se říct, že si 4kolka poradí sama. Pro jízdu na pozemních komunikacích je taktéž zhomologována, to napomáhá cestovatelskému charakteru.
Údržba u této 4kolky spadá do finančně únosných mezí a servisy ty jsou všude po ČR i v blízkém zahraničí. A že by se tato novinka ztratila v závodním poli, to opravdu pochybuji, jakmile je jen trošku zručný jezdec tak se stroj umí prodrat do předních míst bodovaných žebříčků. Nedoporučovala bych tento stroj vzrostlejsím jezdcům, nebo jezdcům, kteří nedají dopustit na hravost strojů s manuálním řazením.
Závodní úpravy Access Tomahawk 400 i :
Tato 4kolka má oproti sériovému stroji několik vychytávek, pár vám jich prozradíme, třeba se inspirujete a ověsíte i váš stroj něčím podobným. Ale pozor všechny tajné ingredience vám nesmíme prozradit:
- Gumy: ITP Holeshot GNCG, tyto šestiplátnové pneumatiky jsou určeny pro cross country ježdění po lesních a polních cestách s nerovným povrchem. Nabízejí mimořádně vyvážené vlastnosti s důrazem na snížení jízdní námahy a podstatné zmenšení opotřebení, založené na prověřené technologii dělených špalků a profilu pneumatik ITP.
- Ráfky: ITP jsou zpevněny pro principy závodních okruhů. Jedná se o lehčí, silnější a designérské ráfky.
- Tyč řízení: Houser, závodní tyč řízení je nedílnou součástí většiny závodníků.
- Tlumiče: Float X Evol Gen II, tyto tlumiče se vzduchovými jednotkami FLOAT® X EVOL AirShox poskytují neobvykle široké možnosti nastavení komprese a odskoku s plynule nastavitelným vzduchovým pružením.
- Gripy: Odi, co k těmto racing gripům dodat. každý závodník preferuje jiné grippy, někdo dává přednost mecháčům, někdo tvrdším. Odi nabízí úchop řídítek hodný prvním místům.
- Nárazník: pochází z předešlé motorky (osobní talisman)
- Výfuk: ze sériové 450, tento výfuk má přecejenom sytější zvuk, který si zjedná respekt na všech startovních roštech.
- Zapalování: je převrtáno před řídítka na pravém předním plastu – z důvodu rozšíření místa v pracovní ploše jezdce
- Kyvka: sériová s vyztužením pro závodní účely
- Spodní kryt kyvky: sériový jen je zabroušen aby se v něm nedrželo zbytečné bahno
- Nášlapy: sériové, tyto nášlapy mají dostatečně ostré ozubení. Boty se drží na stupačkách, až se mi stalo, že jsem si o ně obrousila své obutí.
- Absence: Světla, řadičky, zásuvky, kontrolek…
Rozhovor: David Buříval - vítěz ITP Essox Cup 2010 v kategorii Quad Profi
www.quadmania.cz/detail-clanku-zavody/david-burival-vitez-itp-essox-cup-2010-v-kategorii-quad-profi--13174.html