Objem nenahradíš. Tentokrát jsem si vzala do testu základní čtyřdobý dvouvál do V (V-Twin) s SOHC / 4 ventily a elektronickým vstřikováním paliva . Má zvědavost při tom neznala mezí. Jak moc bude Mud novinka tahavá? Základní parametry testované čtyřkolky samozřejmě hovoří jednoznačně. Motor poskytne maximálně
15 kW/7500 ot./min. (on-road) - 55 kW (off-road).
Nebudu tu vychvalovat živý litříček, není až tak ohromující, ale na Arctic Cata ujde. Když už byla řeč o zábavě v bahně a dávkách adrenalinu do žil, nelze opomenout také motor, který dodává zábavě ten správný šmrnc. Objem motoru 952 ccm má skvělý zátah až na utlumený zvuk se dá o bahňákovi říct, že se docela i povedl.
V nízkých otáčkách motor bublá na pohodu, jeho křivka je pohodového ražení, jakmile však vydávám impuls k rychlejší jízdě, výkon motoru je přenášen přes dvourychlostní, plně automatickou převodovku
Duramatic, která si s povely hravě poradí. Ve vodní lázni motor neklapal jinou notou, než tou mojí. Chrochtal do rytmu mnou zvoleného. Pokušení hloubek bylo nezvratné a motor všechny pokyny bezesporu pochopil.
LCD displej se těší červeného podsvícení, během rochnění jsem na displej měla neustále dobrý výhled a i při přelézání na přední nosiče jsem se hravě orientovala co že se to se 4kolkou děje. Aniž by na mě křičely výstražné systémy nořila jsem kočku do vody bez skrupulí a strachu na displeji jsem si prohlížela stav rychlosti, stav otáček, počítadlo motohodin, palivoměr, ukazatel zařazené rychlosti,
sepnutí 4x4, sepnutí či vypnutí světel atd.
Jediné co mohu displeji vytknout je nepropojení blinkrů, které při sepnutí neměly samostatnou kontrolku takže jsem nic netušíc neustále blikala do všech světových stran. Sice v bahništích či vodních říších blinkry nepotřebujeme, ale nějak se k nim musím přiblížit, přece jenom je stroj
homologován na pozemní komunikaci, takže si myslím, že by byl hřích stroj vozit na vleku a u kaluže jej shodit.
Řídítka:
4x4 pro práci i volný čas má řídítka uzpůsobená pro jízdu v těžkém terénu, ale i pro pohodovou plavbu řekou. Řídítka jsou osazena ovladači, páčkou plynu, jsou na nich osazeny zrcátka, ve kterých se neztrácí dění za vámi. Gripy jsou tradičně tvrdší, za to se k nim dlaně snadno přilnou. Při hrubším terénu se s
prolomenými řídítky manipuluje s klidnou hlavou.
Žádné zbytečné rázy od řízení se do řídítek nedostávaly. Při možných manévrech se řídítka nekroutila, ani nepřekážela, docela se mi jejich tvar zamlouval. A to hlavně při nestandardní jízdě v kleče na sedadle. I při sepnutí 4x4 se se strojem o váze bezmála
324 kg, manipulovalo lehce.
Sedlo, úložné prostory:
4kolka je
homologována pro dva jezdce, i velikost sedla tomuto faktu odpovídá. Sedlo je snadno odnímatelné. Pod sedlem naleznete sadu nářadí, která je umístěna tak, aby během jízdy nerachotila. Vedle nářadí se nachází důležité komponenty, ke kterým je potřeba přístup. Nic záludného ani převratného.
Ohledně odkládacích ploch se kočka nevytáhla, úložné prostor ve přední části - tam kde bývají nádrže - není uzamykatelný ani dostatečně vodě odolný. Ohledně rámů tady si myslím, že nemusím popisovat co vše se na ně dá
navěsit – batohy, kufry, držáky na nářadí, držák na zbraně, přepravky, koše…
Stupny i při namočení vedou nohy tak, aby z nich jezdec neklouzal.
Plavba:
Stroj je vyvážen tak aby se s ním dalo manipulovat po sání ve vodě. Nechytá překlápěcí manévry, nepadá do beznadějných pohupů ani se nestaví na zadní aniž by to jezdec chtěl. Takové to první otrkávání s vodním světem bylo úsměvné, bála jsem se, že se namočím a pak po zbytek testu budu mrznout, ale stroj si tiše šveholil aniž by poznal mé obavy se nořil hlouběji do vlnobití.
Vodní hladina okusovala ráfky, tak a tady to stačí, ale fotograf neoblomně ječel "
jeď to dáš, top jí až k chobotu!". Bláznivé, marnivé, ale stroj je k tomu předurčen. Zastesklo se mi, že se místo bahenního rochnění topím v průzračné tůňce, ale zase na druhou stranu, kdo by to pak myl a hlavně kde bych v končinách naší redakcí zvolenou našla nějaké to bahenní koryto. V Americe mají pro bahnomlsače speciální korýtka, kde se jezdci mohou utkat jak v závodním tempu, tak jen při srazech či jen líném popojíždění. U nás tomu tak není, tak se nezlobte, že vám Mud verzi představujeme ve vodním toku. Žába nebo mlok, ne ne jedná se o
Arctic Cat 1000 H2 MUD PRO EFI 4x4.
Voda se strojem nic neudělala, ale uměla bych si představit pár menších zásahů, aby stroj byl více vodě odolnější. Bublinky pod vodní hladinou mluví jasně, stop stav a víc už ani krok, hlavu vzhůru stačí jen vytáhnout prut na ryby a jde se rybařit. Jasně, že jen s nadsázkou. Jakmile se stroj vynořil zpět na pevnou půdu nic neprokluzovalo, všechno chodilo jako bych stroj ani neplavila po světla ve vodě.
Závěr:
Abych onu kauzu týkající se motoru shrnula, platí zde na sto procent, že objem opravdu nelze nahradit, litr není špatný, určitě je dostatečně výkonný, a kdyby
Arctic Cat udělal bahenní verzi ještě ostřejší, mohlo by to být fakt zajímavé bahnítko do nepohody.
Zkrátka a dobře projev s ohledem na rychlejší jízdu při přesunech, do kterých je bahňák nepochybně také určeno, je oproti konkurenci citelně horší. V bahně ani při práci
nerozeznávám výkonnostní rozdíly, tady se stroj osvědčil. Hlavně při rochnění ve vodní lázni. Tam mi motor hodně napomohl abych se nevykotila do studené vody. Na silnici se stroj choval kultivovaně, do zatáček se pokládal a řízení bylo celkově hravé, vše ohledně displeje bylo čitelné až na ty blinkry, které nemají kontrolku. Nastavitelný
podvozek hltal kamenitý podklad vodního toku docela dobře. Stroj se hodí pro práci, pro zábavu a ani na závody bych se ho nebála poupravit. Bahňákovo sourozenci do nepohody se nyní nově dodávají i v
maskáčovém zbarvení.
Cena včetně doplňků PREMIUM Packet:
- Přední a zadní nosič zavazadel
- ALU disky
- Výfuk REMUS®
- Tažné zařízení (2 000,-)
- Přední ochranný rám (7 388,-)
- Naviják WARN® 3000 (16 420,-)
- 259.900 Kč (včetně DPH a SPZ)