Prodloužený rozvor a obrovská korba
Arctic Cat Prowler HDX 700 je nejpracovitějším UTV z rodiny Prowlerů. Může se pochlubit největší korbou v branži a tím, že dokáže přepravovat náklady do celkové hmotnosti hodně přes jednu tunu. To je pro většinu farmářů víc než dost, když potřebují třeba postavit plotové sloupky nebo dojet pro štěrk. Na samotné korbě uveze Prowler HDX 450 kilo, navíc můžete za HDX připojit ještě 680kilový přívěs, a protože je HDX třímístný, tak to máte ještě dalších cca dvaapůl metráku navíc. Prowler HDX 700 je o obrovské korbě. Elegantní korba je podle údajů továrny o 30% větší než u konkurence, a pohodlně se na ní vejde europaleta. HDX je zkratka z Heavy Duty eXtra, a aby tenhle pracovní dříč mohl mít takhle velkou korbu, byl jeho rozvor prodloužen o 25 centimetrů oproti standardnímu Prowleru.
Korba HDX je z nerozbitného plastu, je zvedací (s plynokapalinovou vzpěrou) a je také „dva v jednom“, protože když potřebujete odtransportovat něco echt rozměrného, anebo když potřebujete mít k dispozici velkou rovnou pracovní plochu, můžete sundat sajtny, a z valníku vznikne velké plato.
Vzduchové pérování
Aby ho nezaskočily velmi tvrdé pracovní podmínky nebo těžký terén, byl Prowler HDX postavený hodně robustně. Terén a robustnost má Prowler v krvi možná už proto, že je to vůbec první Side by Side, která kdy zvítězila v legendárním americkém vytrvalostním závodě Baja 1000.
V normálním provozu je ale Prowler spíš odvezení co nejvíc nákladu v terénu i na silnici, a aby se s ním dalo pohodlně jezdit i když je úplně prázdný nebo když je plně naložený. Stabilitu na silnici konstruktéři úspěšně vyřešili příčným stabilizátorem na zadní nápravě. HDX se při rychlé jízdě na silnici sice samozřejmě stále trochu naklání, ale není to nic, co by vybočovalo z lepšího UTV průměru. Za vynikající jízdní vlastnosti v terénu Prowler HDX zase vděčí svému pérování, které je jednou z jeho velmi silných stránek. Pérování je opatřeno kvalitními („prémiovými“, jak říká Arctic Cat) vzduchovými jednotkami FOX Float, které kombinují vzduchové pérování s vinutými pružinami. A musím říct, že málokterý náklaďáček má takhle dobré pérování. Výhodou pérování Prowlera HDX je ale hlavně to, že je nafukovací. Podle toho, kolik hodláte naložit, anebo podle terénu, kam se chystáte vyrazit, si můžete přidat nebo snížit tlak v jednotkách, a tím přitvrdit nebo změkčit podvozek. Šikovné řešení, které ve spojení s nezávislým zavěšením dvojitými A-rameny vpředu i vzadu a světlou výškou 254 mm zajišťuje vysokou průchodnost terénem.
Posilovač řízení sériově
V rámci testu jsme vyrazili fotit do staré pískovny, která se už ale spíš stala jílovištěm. To byla obzvláště lahůdka po prudkém lijáku předchozí den, který změnil povrch v zákeřnou bílou kluzkou mrchu. Ale zase bylo zajímavé sledovat, jak tam, kde jinak vynikající vibramové podrážky mých čtyřkolkových bot W2 už dávno vzdaly všechny snahy o udržení se na kluzkém jílu, tak tudy Prowler HDX i s relativně ojetými sériovými tříplátnovými pneumatikami Duro Kaden na krásných 14palcovývh hliníkových litých kolech projel bez jakýchkoli problémů, dokonce i s jistou dávkou noblesy. Stačí jen tlačítkem zařadit pohon všech kol a uzávěrku předního diferenciálu, a už jste pryč. Díky vysoké světlé výšce 254 mm neměl Prowler HDX problém v žádném z testovaných terénů včetně lesních pařezů nebo těžkého trialového úseku, ale pokud jste pako nebo pokud byste zapomněli na delší rozvor Prowlera a někde s ním uvízli, pak je vpředu místo pro naviják a navíc je vpředu i vzadu příprava pro 2“ závěsné zařízení už v základní výbavě.
Prowler je v terénu hodně schopná mašina, a přestože tady mluvíme pořád o pracovním využití, je přitom vysoce zábavný i na výlety, pro které má nezanedbatelný potenciál. K zábavnosti, a řekl bych přímo k přátelskosti řízení Prowlera, přispívá notnou měrou i sériově montovaný elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem. Posilovač pomáhá řidiči podle údajů výrobce silou až 50 Nm, a s rostoucí rychlostí jízdy jeho účinek klesá. Nejsilněji posilovač pomáhá při manévrování na místě a při malých rychlostech, kde je také asistence zapotřebí nejvíc. Posilovač je obrovský bonus, který práci s Prowlerem HDX mění v zábavu. Za jízdy máte pocit, že řídíte daleko menší a lehčí stroj, než jakým HDX ve skutečnosti je.
Pod sedadly
Pohonnou jednotku HDX 700 tvoří arcticatí kapalinou chlazený čtyřventilový čtyřdobý jednoválec 695ccm s elektronickým vstřikováním paliva, legendární „H1“, vyráběný v motorárně Arctic Catu v St. Cloud v Minnesotě. Tahle provozně nenáročná stříkačka má dostatek výkonu a krouťáku, vlastně byste ani neřekli, že pod kapotou (tedy spíš mezi sedadly) přede sedmikilo, ale spíš něco jako litr. Jednoválec se nenechá rozhodit ani při zastavení v prudkém výjezdu a opětovném rozjezdu, redukce do pomala je hodně silná. A neměl s tím problém ani řemen, který je v HDX zesílený. Navíc jednoválec má výhodu v jednoduché konstrukci a tím pádem menší náročnosti na údržbu než dvouválec.
Na motor 700 H1 je napojená automatická převodovka Duramatic s polohami L,H,N,R,P a s účinným brzděním motorem z prudkých svahů. U této převodovky byla použita navíc ještě rozběhová spojka, která zajišťuje delší životnost řemene a uživatelsky přívětivější záběr spojky.
Pohodlí při práci
Kabina s robustním ocelovým rámem je dostatečně prostorná a pohodlná. Na přední třímístné lavici (ona to vlastně není lavice, ale tři samostatně profilované sedačky uspořádané vedle sebe) s příjemnou ergonomií sezení, snadno čistitelným povrchem a bezpečnostními pásy najdou dostatek místa tři účastníci zájezdu. HDX je navržený a vyráběný v Americe, je tedy počítáno s „americkými rozměry“ jezdců, ale ve třech má ten prostřední místa možná jako v letadle. Nicméně ano, všichni se vejdou do kabiny Prowleru HDX pohodlně. Aby se řidič cítil za perfektně tvarovaným sportovním volantem co nejlépe, a aby byl vstup a výstup z kabiny co nejpohodlnější, vybavil Arctic Cat volant HDX 700 pětipolohovým výškovým nastavováním.
Na digitálním / analogovém displeji najdete všechno, co potřebujete. Nalevo od volantu je řadicí páka s dopřednou rychlostí, redukcí, neutrálem, zpátečkou a parkovací polohou, a řazení i na už relativně docela dobitém testovacím stroji fungovalo celkem přesně.
Vychytanou fičurou Prowlera 700 HDX jsou úložné prostory vpravo a vlevo před zadními koly, které vznikly díky prodloužení rozvoru. Tyhle uzavíratelné schránky jsou skvělým místem, kam můžete uložit popruhy, ráčny, řetězy a další haraburdí, které se jinak obvykle s chrastěním válí po celé korbě. Navíc, tak jako všechny Prowlery, nabízí HDX ještě další velký úložný prostor pod otevírací přední kapotou. Sem se vám vejde i motokrosová přilba nebo si tu v zimě třeba můžete nechat zahřát druhý pár rukavic. Přehlídku úložných prostorů Prowleru HDX 700 zakončuje ještě uzavírací schránka před krajním pravým spolujezdcem a jedna otevřená schránka uprostřed palubní desky.
Nepodcenila se ani bezpečnost posádky. Všechna sedadla mají samostatné bezpečnostní pásy a samostatné opěrky hlavy, obě krajní sedačky mají chrániče hlavy jako v Nascarech, ve dveřích jsou samozřejmě absolutně nezbytné bezpečnostní síťky a nohy chrání vyvýšené opěrky. O ty jsem nejdřív při vystupování trochu zakopával, ale pak jsem zjistil, že se dá vystupovat vnější nohou patou napřed a pak je vystupování z Prowlera úplně snadné. Důležité je totiž to, že tyhle kryty vám jednoho dne zachrání nohy a navíc je to daleko lepší řešení, než se věčně obsírat s nějakýma dvířkama.
V atraktivní metalíze lakovaný Prowler je kvalitně postavený robustní pracovní stroj s mnoha užitečnýma fičurama a velmi jednoduchou intuitivní obsluhou a řízením. Pro ovládání potřebujete jen plyn, brzdu, volant, displej a tlačítko na volbu pohonu a na zapnutí světel. Jednoduché řízení a bezproblémové jízdní vlastnosti dělají z HDX velmi snadno ovladatelný stroj. Na silnici s ním můžete vyrazit samozřejmě pouze s platným řidičákem skupiny B. Na silnici je Prowler HDX zhomologován pouze jako dvoumístný - jako třímístný by se už nevešel do zákonných limitů povolených hmotností a užitečných zatížení, ale v terénu jej zvládne prakticky každý. Američani dokonce umožňují jeho řízení v terénu už šestnáctiletým, pokud mají alespoň nějaký řidičák. Jen by asi takovému greenhornovi měl někdo důkladně vypálit do jeho mozkových synapsí, že každý takovýhle stroj je v terénu pouze tak dobrý, jak dobrý a zkušený je jeho řidič. A HDX toho umí opravdu hodně.
Technické údaje
Motor: 4taktní kapalinou chlazený jednoválec SOHC, 4 ventily, EFI
Objem: 695 ccm
Systém pohonu: elektricky přepínatelný 2x4/4x4 + elektronická uzávěrka předního diferenciálu
Převodovka: automatická Duramatic se zpátečkou a brzděním motorem, L/H/N/R/P
Zavěšení kol vpředu/vzadu: nezávislá dvojitá A-ramena / nezávislá dvojitá A-ramena s příčným stabilizátorem
Celková délka: 3277 mm
Celková šířka: 1524 mm
Celková výška: 2006 mm
Světlá výška: 254 mm
Rozvor: 2159 mm
Brzdy: hydraulické kotoučové
Objem nádrže: 31 litrů
Palivo: Natural 95
Hmotnost: 619 kg (bez náplní)
Tažná síla: 680 kg
Rozměry korby: 142 x 107 x 33 cm
Nosnost korby: 455 kg