Jedna z
nejprodávanějších čtyřkolek z divize Arctic Cat dostala velkou injekci -
elektrický posilovač řízení, což novinka roku 2011 potřebovala jako sůl! Krom této zběsilosti je v Arctic Catu použita standardní kočičí technika. Jednoválec se vstřikováním paliva je vyšperkován hydraulickými brzdami, elektronickou uzávěrkou předního diferenciálu, Duromatic automatickou dvoustupňovou převodovkou, již zmiňovaným posilovačem řízení, plastovým podkrytováním ramen, 12" alu disky a terénními pneumatikami, vyvýšeným sedlem spolujezdce s opěrkou zad, dvojicí madel, metalickým lakem, předním nosičem zavazadel a výfukem Remus.
Sedmistovka svou bytelnou a prostornou konstrukcí není jen pro jednoho. Pro vás i pro spolujezdce je tu místa habaděj. Velké měkké sedlo Sedadlo Ride-in je podle tvaru a profilu už na pohled velmi pohodlné a opravdu nabízí posezení jako v bavlnce, taktéž měkké sedadlo spolujezdce (jen o něco menší) je komfortně propojené s opěrkou zad a dvojicí madel, které se budou hodit nejen při rychlejších pojezdech. Tuto sedačku 3v1 můžete snadno zaměnit za nákladní nosič nebo prostorný zavazadlový boxík – pokud nasadíte jednu z těchto variant, sedadlo spolujezdce zaniká.
Při našem prvním svezení jsem 4kolku využila k práci na farmě. Za Artic Cata jsem zapřáhla vozík, do klipsny na předním nosiči zacvakla lopatu a jelo se. Vozík nebyl vůbec cítit a sedmistovka při přesunu v městském provozu nepociťovala žádný handicap v podobě naloženého vozíku, houževnatost motoru mi dovolovala i bezpečné předjíždění pomalejších aut. Zaujalo mě i banální označení levého i pravého blinkru; každá ze šipek má své vyobrazení na podsvíceném displeji. Veliký pod svícený displej mi nabízí také pohled na ujeté kilometry, aktuální rychlost, stav paliva, hodiny, zařazení a pohon 4x4 nebo 2x4. Vše přehledně viditelné.
Jakmile se dostávám ze silnice na terénní cestu lehce pokrytou tajícím sněhem, který se tvářil jako lapací past na cokoli, co by po sněhové peřině chtělo přejet, přepínám na
pohon 4x4. Pomalu se rozjíždím, abych si nevysypala náklad, ale na fakt, že něco málo z nákladu potřebuji dovést, rychle zapomínám. Kočka má tolik koníků, že na původní účel vyjížďky zapomenete raz dva. V terénu se čtyřkolka pohybuje ladně, posilovač řízení neunaví, spíše naopak, což při práci budete kvitovat (ono komu by se chtělo celý den házet lopatou a pak ještě jet domu s neovladatelným žebřiňákem).
Po odpojení vleku zkouším, jak je kočička vzteklá a jestli umí i drápky vytáhnout. Je jasné, že 700 H1 PS TRV EFI není žádné koťátko, je to veliká kočka, která má obrovskou chuť do jízdy. K tomu přispívá kromě kvalitního podvozku také
skvělý motor s plynulým průběhem výkonu- plyn nemá žádná tupá místa. Jediné, co se mi zdálo být slabší, bylo brzdění motorem, o to víc jsem proto používala hydraulické brzdy.
První dojmy v bodech:
Řídítka:
Stroze řešené umístění nádobek/páček/přepínačů na řídítkách je znakem linie Arctic Catu. Hydraulické brzdy s opancéřovanými hadičkami Steelflex jsou luxusním bonbónkem. Na levé rukojeti jsou umístěny blinkry, varovné blinkry, klakson, přepínání světel, ovládání navijáku, u námi testovaného stroje je i přepínání vyhřívaných rukojetí. Na pravé rukojeti nalezneme páčku plynu a přepínání 4x4.
Řazení:
S řadicí pákou jsem po celou dobu nemusela zápasit ani jednou, a že se couvalo, přejíždělo, najíždělo, ujíždělo, manévrovalo, jak jen se mohlo! Po skutečně lehké manipulaci s pákou se nám na displeji vyobrazí zadané zařazení.
Podvozek:
K přednostem této čtyřkolky patří i vysoká světlá výška 254 mm, a zdvih nezávislého pérování vpředu i vzadu 203 mm. Při práci na farmě mi podvozek kolky vcelku vyhovoval.
Světla:
Světla dle mého názoru Arctic Cat mírně odfláknul. Přední ničím se nelišící světlomety podtrhují nudná kulatá zadní světla. Ale na design se nejezdí, i nudná světla odvedou svou práci…
Uchycení klipsen na nářadí:
Tento doplněk lze zakoupit v ASP group, kde vám pomohou se snadnou a rychlou instalací. Klipsny jsou vyrobeny především jako nosiče zbraní, ale díky polohování jejich úchopu je využití jen na vás. Já si celý den vozila lopatu. Ta má bohužel úzký profil, takže se mi v klipsnách občas protáčela, ale to nijak nevadilo.
Zvuk 4kolky:
Sytý zvuk neutají nadupaného pracanta. Nijak extrémně neřve, což je výhodou při práce v blízkosti zvířat.
Průjezd zatáčkami:
Dlouhého jezevčíka naštosujete skoro kamkoli, elektrický posilovač řízení dobře napomůže. Nijak extrémní náklony kočku taky nevyděsí. Poddajný podvozek je hravý a se špetkou trpělivosti si jej nastavíte ku vlastnímu obrazu. Mě se na sériovém nastavení jezdilo dobře, sem sice zarytá sportkařka, ale tahle kočka mi strachu v zatáčkách moc nenahnala. Dostatek místa mezi řídítky a zadním sedadlem mi dovoluje hladké vysedávání. Při jízdě ve dvou dlouhá verze sedí jako přikovaná, žádné omezování ani lámání kolky se nakoná.
Se spolujezdcem nebo bez?
Ve dvou jsme si se spolujezdcem nijak nepřekáželi, každý zde má svého prostoru dost. Spolujezdec se v křesílku cítí pohodlně, bezpečně a na kochačky, pro které Arctic Cata také využijete, je sedadlo spolujezdce jako dělané. Konečně se myslelo i na pohodlí spolujezdce, velké pohodlné protiskluzné kapsy na nohy jsou dostatečně veliké i pro obr tlapy. Já jsem jednoznačně pro cestování ve dvou!
Pracovní využití:
Ať se potřebujete dostat hluboko do lesa nebo na ten skalní výběžek, odkud je tak nádherný rozhled do celého kraje, ať potřebujete projet hlubokým potokem nebo blátem, ať potřebujete tahat půltunový náklad nebo stahovat dřevo, čtyřkolka Arctic Cat je vždy připravená. Variabilnost osazení kočky je neutuchající, každý si zde najde své. Vozík kolka nepocítila, její síla není zranitelná ani v tom nejextrémnějším terénu. Potřebujete-li ke zvířatům přes promáčenou cestu, nemusíte se obávat, že zapadnete. A když už přece jen náhodou, naviják Warn dobře ví, jak vyprošťovat. Pro menší náklady je zde navíc varianta rychloupínatelné mini-korby, kterou nacvaknete místo zadní sedačky.
Barevné provedení:
Testovaná čtyřkolka byla v zelené metalíze. Provedené laku je prvotřídní, více namáhaná místa v oblasti u spolujezdcových nohou jsou stříknutá hrubší barvou. Jinak je všude metalíza, decentní polepy celek nijak neruší.
Servisní intervaly:
Intervaly jsou dle výrobce trojí kategorie dle provozu: užívání „On Road“ - první servis v 500km a následující po 2000 km, dále „Lehký terén“ - první servis do 300 km a následující každých 1000 km a nakonec nejnáročnější používání (těžký terén, sníh, voda, užívání na pasech) - první servis do 240 km, následný servis po 500 km.
Vyhřívané rukojeti:
Naše testovaná 4kolka 700 H1 PS TRV EFI měla zimní výbavu v podobě vyhřívaných rukojetí, tyto rukojeti jsou speciálně určené pro 4kolky. Pryžové hefty se širokým úchopem jsou řízené potenciometrem. Výhřevnost gripů je polohovací, zde záleží jen na vás, jak chcete mít teplé dlaně – od malého zahřátí do vyššího. Silniční přejezdy jsou nemilosrdné, ty vám v zimním období z rukou udělají dva rampouchy, což se s vyhřívanými rukojetěmi nestane. Cena vyhřívaných rukojetí je vč. DPH cca 1 490 Kč. Tyto hefty se dodávají ve dvou verzích – pro čtyřkolky, které mají ovládání plynu páčkou, druhá varianta - vyhřívané rukojeti s klasickým provedením plynu.
Pro kočku mlíko nebo benzín?
Naše čtyřkolka je čistý benzíňák, mlékem tuhle kočku neopijete. Arctic Cat vyrábí i naftovou verzi, ta je o něco málo línější než benzínová verze, ale její úsporný režim není k zahození. Já bych benzínový motor za diesel neměnila, téhle sedmistovce benzín chutná. V kategorii sedmistovek sice není její živost až tak omračující, určitě se ale neztratí.
Ukázka možných doplňků:
Plexi, boční plasty Kimpex, bag set DAX – malý/velký, držák na pilu, držák na zbraň, kit box Kargo 3v1, homologované vozíky, sněžné pásy TJD XGEN III, kompletní podkrytování podvozku, nejrůznější ochranné rámy, boxy, přídavná světla, radlice…
- Ukázka doplňků pro sportovnější ladění: Tlumiče FOX, výfuk BIG GUN, PRECISION PRO tlumič řízení, blástry…
- Ukázka agro doplňků: bezpečnostní vlajka, kultivátor, hrábě, rozstřikovač, postřikovač, pluhy, brány…
Celkové shrnutí aneb jak to vidím já:
Po celou dobu ježdění mi kočka ukazovala její klady,
posilovač řízení je pro 4kolku jen a jen velkým plusem. Jako zaryté sportkařce mi ale chyběla trošku zpětná odezva od řídítek, prostě občas se s řídítky ráda poperu. Takže když jsem se od tohoto bodu odprostila, došlo mi, že je to 4kolka přesně pro ty, co mají rádi vyjížďky bez kompromisů, co hledají ve 4kolce opravdového pracanta, pro ty co nechtějí přemýšlet jestli zadrhnou spodkem nebo ne, pro ty co
rádi jezdí ve dvou a hlavně taky hledají spolehlivost od stroje - tu Arctic Cat nabízí.
Cena představené Artic Cat 700 H1 PS TRV EFI je včetně doplňků PREMIUM Packet 239 900 kč. Cena včetně doplňků STANDARD Packet je 214 900 kč.
K nahlédnutí:
Rozkreslení dílů jednotlivých modelů čtyřkolek Arctic Cat:
http://www.ac-usa.cz/download.html
Originální díly, značkové doplňky a příslušenství pro čtyřkolky Arctic Cat:
http://www.ac-usa.cz/shop.html