Stěrače lítají zprava doleva jako o život a posádka
Quadmánie.cz uhání směr Žebrák. Upršený počasí lehce popichuje velké nadšení z jedinečné příležitosti otestovat závodní náčiníčko, jakým quad
ATK 450 MX bezesporu je. Než si stihneme prolítnout prodejnu a zázemí firmy
ASP Group, stává se neskutečné skutečným a venku přestává pršet. Dalším dnešním překvapením je stav blízké trati, kterou vytrvalý déšť nerozbahnil až natolik, jak jsme očekávali. Dokonce se dalo mluvit o ideálních podmínkách pro čtyřkolky.
Design, podvozek
ATKáčko spouštíme z vleku a v tu ránu tu stojí před námi v celé své „kráse“. No upřímně, jeho křivky ve mně moc emocí neprobouzí. Jenže to je asi dobře, protože na závodní čtyřipadepade je vidět, že
není jako ostatní a vše je podřízeno účelu. Výraz přední masky umí velice dobře blafovat, vzbuzuje ve mě pocit, jako by do pěti neuměla počítat, a přitom dobře vím, že mi dá za uši kdy si vzpomene. Široký rozvor a rozchod by klidně mohl tohoto quada řadit mezi pavouky a předem leccos napoví o stabilitě stroje. Polepy nádrže prozrazují, kde ATV vyrostla. Ano,
pochází z Ameriky a ještě před časem se pyšnila nápisy
Cannondale. Bankrot této značky zapříčinil změnu majitele a zrovna tak ta tři nová písmenka ATK pod hrdlem nádrže.
Když se ptám na technologické vychytávky ATKáčka, majitel se jen tak lišácky usmívá a tahá z
rukávu jednu pecku za druhou. Tak třeba olejová nádrž našla své místo v hliníkovém rámu, nádrž probíhá až pod sedlo (z větší části), baterka sídlí dole těsně před motorem a nebo vzduchový filtr skrývá přední kapota. Zajímavostí jsou
A-ramena, která byla uložena v kloubových nastavitelných ložiskách, a jsou osazena vzduchovými tlumiči
Fox. Tyto plně stavitelné vzducháče disponují neskutečným zdvihem a především muší váhou, která se pohybuje na hranici
dvou kil! (na tlumič) Pro upravení tlumících vlastností postačí pár šťouchanců prachobyčejnou pumpičkou. Na zadní kyvku je montováno centrální odpružení
Öhlins bez přepákování. Hliníkové ráfky
ITP byly „dotuněny“ navařenou obroučkou po obvodu, aby se dosáhlo větší pevnosti a předešlo praskaní křehkého materiálu, například při nárazech na ostré kameny.
Motor
Hliníkový rám svírá
kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily. A to je sama o sobě veliká libůstka. Pohled na motor zamotá nejednomu quadistovi hlavu. Je totiž řešen jako monoblok. Matematicky vyjádřeno:
válec+karter=jeden jediný kus… Také výfuk nemohl být vyveden jen tak. Míří přímo dozadu z míst, kde ve většině případů maká stříkačka. Ta si tedy musela najít své působiště na přední straně válce. Pokud je potřeba agregát vytáhnout ven a podívat se mu na zoubek, stačí povolit několik inbusů, na kterých drží spodní „lyžiny“ rámu, a na nich připevněný motor vypadne přímo dolů jak na stolici. Prý otázka okamžiku, k čemuž napomáhají
použité rychlospojky. Ostatní „vnitřnosti“ se vsouvají do monobloku jako pekáč do trouby.