Can-Am následuje vizi zakladatele a svou vlastní cestu si razí na všech frontách na výbornou. Tento rok přinesl několik horkých novinek, nám pod zadek přistál
Commander 1000 XT, který je charakterizován na pomezí sportovně rekreační a rekreačně užitkové
Side-by-Side. Velikána tělem i duší jsem špehovala v katalozích a na zahraničních internetových serverech. Když jsem se dověděla, že budeme testovat právě Commander 1000 XT, nemohla jsem dospat. Tenhle náklaďáček si parádně užiju a nevrátím jej dřív, než vyjedu několik nádrží.
Počasí nám při testu přeje a
Commander 1000 XT si mohu užít i na silnici, aniž bych jej musela rvát do vleku a zběsilou jízdou se co nejrychleji proplétat Prahou. Hned po převzetí klíčku nedočkavě usedám za volant, první milé překvapení je tu v podobě nastavitelného volantu a sedačky.
85 koní pod kapotou rozvrníte další libovkou - klíčkek zasunete, otočíte a jedním zmáčknutím plochého kulatého tlačítka umístěného hned vedle klíčku nastartujete
čtyřtaktní dvouvál. Tohle startování je zkrátka jiné. Avšak zvuk nenaplňuje heslo, že „tvar musí splňovat účel“, tady jsem vyloženě zklamaná, tak velký stroj s motorem od Rotaxu a přede jako kotě. Žádné basové zvuky, ale mírné neslyšné ševelení, evropské homologované koncovky jsou prostě nudné. Po nastartování sleduji netradičně umístěné budíky, hned po nastartování mě Commander 1000 XT přivítá slovy Can-Am, ale jakmile stříkačka naběhne, všechny ikonky pozhasínají a už se zobrazují jen ukazatele rychlosti, stavu otáček, stav paliva, zařazený kvalt a samozřejmě hodiny. Paráda, na vše mám
parádní výhled, ačkoli se přiznám, že jsem pro jízdu se Side-by-Side zvolila špatnou helmu. Má helma má delší čumák a s mou stavbou těla jsem během jízdy musela otravně sklánět hlavu, abych na budíky viděla. Ale chytřejším, kteří mají normální helmy, se toto nestane…
Vrátím se k prvním dojmům po zasednutí za tříramenný
kožený volant. Oproti kolce je jiný olejový chladič, i vstřiky jsou jiné, o konstrukci motoru nemluvě, do klasické čtyřkolky by se nevešel. Commander 1000 XT drží krok se současnými trendy – pásám se
tříbodovým pásem, zacvákávám ochrannou síť a jde se řádit!
Commanderu 1000 XT je lhostejné, jakým překážkám čelí. Ať je to rychlý přesun po silnici, kde jsem s SidexSide valila až 123 km/h (samozřejmě na režim sport, který dodá výkonu 20%), a nebo prašné cesty, na kterých jsem si užívala driftu naplno... Ale pozor, jakmile sepnete sportovní režim, ani na silnici se driftům neschováte. Zde je potřeba plyn korigovat, sice autíčko do driftu dostanete hravě, ale pneu
Maxxis Bighorn 2.0 se do asfaltu zakusují moc rády a dodávají pocit bezpečí.
Pojďme si některé další komponenty Commanderu přiblížit rovnou v terénu:
Tlumiče KYB
Kdo má selský rozum, hned mu dojde, že tohle žluté autíčko má charakteristické rysy spíš silničního auta, než závodní bugginy. A k tomu patří i tlumiče KYB, které sedí bezchybně na polních cestách, kde není jedna roleta za roletou a silnice jim taky chutná, každou křivku kopíruje. Jenže jakmile se dostanete na motokrosovou trať pěkně rozj
ežděnou od motorek, tak vás Commander přinutí k prostocvikům. V kombinaci se 3 bodovým pásem to je tak trochu "sebevražda", zkrátka se už těším na vymakanější verzi s tlumiči Fox. Nesmíme ale zapomínat, že Commander 1000 XT je přece jen náklaďáček a né závoďák zrozený pro trať, i když může klamat sestavení podvozku se zadními
TTI vlečnými rameny.
Odjímatelná zadní torzní tyč
Tohle není virtuální realita, ale holý fakt, efekt odjímatelné zadní torzní tyče poznáte při práci, kdy u SidexSide nepotřebujete tvrdý podvozek, nebo při pomalejší jízdě a bezchybném kopírování terénu. Žádné zvěrstvo tvrdého trialu po tatrovkách!
Řemen
Commander 1000 XT používá stejný řemen jako Renagade, musím se bát že ho přetrhnu? Ne ne, jen tak lehce přetrhnout nepůjde, je dimenzován na cca 160 koní a při správném servisování se jen tak nepřetrhne. Variátor má například oproti Polarisu jednu velikou výhodu
kluzné volnoběžky. Pro porovnání s Polarisem - při nastarování v režimu parking se hned točí řemen, u Commanderu 1000 XT řemen stojí, což znamená, že je mnohonásobně méně namáhaný.
Tři klíčky
Tři klíčky pro jedno autíčko? A ještě k tomu každý klíček má možnost nahrání dvou jízdních modulů. Zdálo by se, že už nelze vymyslet nic dokonalejšího, než D.E.S.S. imobilizér:
Tyhle tři klíčky jsou od sebe rozlišené barevně, ale ta zásadní změna tkví v maximálce výkonu.
Performance klíč - na sport 100% výkonu, na vypnutý 80% výkonu.
Normal klíč - černošedivý, ten jede maximálně na sport 70 km/h v hodině, normální režim 50 km/h. A třetí klíček je
pracovní, tento klíček se využívá hlavně pro servisy. Když už jsme u klíčků, zajímavostí je, že Can-Am je jediný výrobce, který dodává již v základu do všech kolek
D.E.S.S. imobilizér, a ani v autíčku nechybí. Tohle zařízení používají skoro všechny automobilky, takže proč ne.
Naviják
Naviják je zakomponovaný do výrazu čelní masky, jedná se o naviják
Warn RT40. Pro náročnější práci, kde je naviják sakra potřeba, je tu varianta předsazení, kterou pak můžete použít i dozadu. Když jsem řešila dilema nad tím, jestli předsazený naviják nebude překážet, blesklo mi blesklo hlavou, že takhle už nepůjdou jezdit extrémy, takže využití je jasné – práce a nic než práce.
Posilovač není
I tak se mi autíčko řídilo
lehce. Napomáhalo mi k tomu
hřebenové řízení, které je známé svým velkým citem pro okamžité zatáčení. Ohlédnu-li se do minulosti automobilových rallye závodů, i u prvních závoďáků se pod kapotou ukrývalo právě hřebenové řízení. Takže tahle exkurze do minulosti má své opodstatnění, opravdu to funguje a ze své zkušenosti musím říct, že mi nedělalo jakékoliv manévrování s autíčkem problém. Najíždění do vrat, které dělily od plastů Side-by-Side milimetry, mi nedělalo žádné vrásky. Parkování luxusní, blbiny na prašných cestách s jednou rukou v nose a při couvání v pomalejších rychlostech mi přišel Commander rovněž
hravý.
Override
Klasický ovladač na odrušení omezovače zpátečky, ale jakmile se dostanete do šlamastiky, override vás dostane domů. Hravě se promění na ovladač plynu. Pokud se tedy bojíte, že se elektronický plyn pokazí a vy zůstanete někde stát, nemějte obavy! Je tu také Halův zdvojený snímač, to když jedna strana třeba odejde, tak druhá strana zabere a tím pádem se plyn dá ovládat přes override. Na nouzový režim se motor točí ve dvou až čtyř tisících otáčkách, sice se budete courat, ale domu se doplazíte…
Přístupnost k útrobám
Can-Am je od začátku konstruován pro lehkou a snadnou manipulaci. Ke všemu se dostanete netradičně lehce, přes plastové nýtky, které snadno vycvaknete. Celá koncepce Commander 1000 XT je jiná, průkopnická a nezávislá. Rozhodně je to válečník, který vždy vyhraje. Can-Am se hrdě pyšní
vyjímatelnými sedadly, které můžete bafnout a položit si je někam k ohni, kde zastanou funkci plnohodnotné židle. Sice jezdím na kolce, ale síly moc nemám, docela jsem se bála jakéhokoli rozdělávání sedadel nebo přístupu k filtru. Ještě k tomu jsem nešikovná, takže jakmile si vyndám sedadlo řidiče a nedej bože mi nepůjde vrátit zpátky, mám po ježdění. Volím variantu vyndání sedadla spolujezdce. Zezadu zatáhnu za pojistný zobáček, a sedadlo je venku. Sedadýlko je na můj vkus těžké, ale ven šlo raz dva. Po dvouminutové práci v plném nasazení usedám na vyjmuté sedadlo a kochám se výhledem. Sedí se luxusně, mít takovéhle křesílko u ohně, snad z něj ani zadek nezvednu.
Od anatomických sedaček ke sklopné korbě
Sklopná korba pojme spoustu věcí, a pro ty, kdo potřebují hlubší tvar korby, je tu možnost
odejmutí vrchního plastu, načež ve sklopné korbě vznikne jakási „vana“. Korba je upevněna hydraulickými písty, ale pozor, docvaknutí korbičky si musíte pohlídat. Postranní páčky, které slouží k vyklopení korby, musí docvaknout, jakmile se nedocvakne, hrozí tu ztráta přepravovaných věcí. V mém případě jsem vytratila kameramana - kamera přežila, s kameramanův osud je mi neznámý…
Pod korbou se nachází vodotěsná schránka, do které zabalíte minimálně půl bytu. Při prvním pohledu se mi nezdála být tak vodotěsná, ale to se pozná během deštivých dnů. Abych uzavřela odkládací schránky, tak tu máme druhou k dispozici u spolujezdce. Tahle
schránka je dělena na dvě části. Celkově pojme taky fůru věcí. V kastlíku jsem měla dres, zimní rukavice, motokrosové brýle, štos nálepek a stále se schránka netvářila zaplněna. Během jízdy se ani jednou neotevřela a to si piště, že jsem s Commanderem 1000 XT řádila jako černá ruka.
Volant
Zpět k němu,
kůže je holt kůže, tvarování volantu mi padlo do ruky skvěle. Pod volantem je shluk elektroniky, ta slouží ke vstupu na diagnostiku. Pod volantem najdeme ještě také ovladače blinkrů a dálkových světel, ovládání je podobné automobilovému zpracování.
Odezva plynu
Inteligent throttle control neboli kontrola reakce plynu mi dávkovala plyn naprosto přesně. Nadupaný 1000 XT motor v režimu
Sport mě při rozjezdech vtiskl do sedadla a celkově šlapal jako atomové hodiny. Ze zatáček se snadno vyjíždělo pod plným pedálem. S testovaným strojem jsme jezdili na pomezí převrácení se, ale převalit jej na bok se nezdařilo.
Převodovka
CVT systém se subtransmisí nabízí pomalý a rychlý chod, neutrál, zpátečku a parkovací polohu.
Systém HSS koriguje otáčky motoru vůči rychlosti kol při dopadu nebo pojezdech po roletách. Can-Am ví, jaký záhul v terénu čtyřkolky a jejich diferenciály, poloosy, variátory nebo převodovky dostávají… Jakmile jsem zařadila, při rozjetí se ozvalo cvaknutí, nejdřív mě tento zvuk zarazil, ale poté mi došlo, že Commander 1000 XT má na převodovce přípravnou pružinku na zacvaknutí rychlosti. Ze čtyřkolky jsem zvyklá, že když rychlost nedopadne, zahýbu se strojem sem a tam a rychlost se docvakne. Tady ne, pružina vše připraví a s autíčkem se hýbat opravdu nemusí.
Tříbodový pás
Tříboďák je pro tuto třídu dostačující a jak už jsem předeslala, ten kdo bude chtít lítat po tratích, snad ho dokoupí. Bezpečí však na prvním místě, jakmile si pás nezacvaknu,
ochranný režim mě nepustí přes rychlost 20 km/h.
Výhled
Posezení přirovnatelné sportovním autům řidiči Commandera dovoluje
vynikající výhled. Celkově je posezení odlišné od ostatních konkurenčních modelů Side-by-Side. Při výjezdech klasicky pozorujete nebe, při sjezdech přemýšlím, jaký kamínek přejedu.
Shrnutí
Nemít tenhle náklaďáček tak vysokou pořizovací cenu, byl by Commander 1000 XT ideálním kompromisem pro práci i zábavu! Porovnávat stroj od Can-Amu s jinými Side-by-Side na trhu je takřka nemožné, ostatní Side-by-Side jsou totiž dimenzovány pro jiné uživatele. Zkrátka. od každého se dá čekat něco jiného, a Can-Am Commander 1000 XT vám především nabídne
skvělou kombinaci zábavy a praktického využití.