QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-Am Defender XT: zábavný pracant

Text: Filip Tichý | Foto: Jan Altner | Datum: 11.05.2016 | Zobrazeno: 11820×

Can-Am Defender XT: zábavný pracant Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná mašina i po přidání kabiny a korbičky. V redakčním testu jsme vyzkoušeli tu nejlepší verzi XT ověšenou snad veškerou výbavou, kterou značka Can-Am nabízí, navíc jsme přidali už jen lopatu a koště ;-)


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Side-by-side od Can-Amu už jsme testovali ve sportovním provedení Commander 1000, dnes před sebou máme úplně jinou pracovní mašinu, prvního pracanta od Can-Amu. Defender XT má velkou užitnou výhodu ve sklopné korbičce, po doplnění kabinou i topením a elektricky stahovanými okny ale může dobře posloužit i během zimní sezóny. Proti konkurenci má výhodu i v trojmístném provedení, přestože střední sedačka je dělaná spíš jen na občasné kratší přejezdy.
Véčkový dvouválec 999 ccm si značka postupně vyvíjela ve svých čtyřkolkách ATV a následně i sportovních side-by-side Commander, a na jeho charakteru je to docela znát. V našem stroji je motor naladěný na 72 koní a hodně rychle reaguje na plyn se skoro až sportovním elánem. Na nedostatek síly si rozhodně nebude nikdo stěžovat, záběr všech čtyř kol dokáže posádku pořádně zamáčknout do sedaček. To hlavní je ale nosnost resp. síla v tahu: Defenderu můžete naložit na korbičku paletu s nákladem 750 kg, případně za něj zapřáhnout tunový přívěs. Nákladní plocha testované mašiny měla drátěnou ohrádku například pro převoz listí či sena, celá korbička se i s plným nákladem dá snadno sklopit a vysypat, k dispozici bude i hydraulické sklápění.
První dojem po vyjetí z nového areálu CanAmu v Mníšku pod Brdy je dost rozpačitý, stroj se jen neochotně vlekl po polňačce pětadvacítkou a motor hodně cukal. Až varovný nápis SEAT-BELT na přístrojovce mě upozornil, že nemám zapnutý bezpečnostní pás a stroj proto jede v omezeném bezpečnostním režimu. Rychle zacvaknout pás a najednou je všechno jinak. Defender vyrazí s prohrábnutím kol jak vystřelený z praku.
V uzavřené plastové kabině je pořádný kravál a tuhé odpružení nastavené na větší zátěž si s prázdným strojem na hrbolech docela pohrává, ale řízení perfektně drží stopu a na rozbité silnici i v terénu se dá držet maximálka zhruba 80 km/h. Ale pozor, pro naše silnice bude stroj pravděpodobně homologovaný se žlutou značkou a rychlost by tak neměla překročit 45 km/h. Automatická převodovka CVT s novým systémem Pro-Torq je namontovaná přímo vzadu jako součást bloku motoru a umožňuje jízdu v rychlém i pomalém režimu. Pomocí přepínačů na palubní desce je k dispozici přepínání na 2x4 a 4x4 s možností zamknutí zadního diferenciálu.
Vstřikování umožňuje zvolit i tři různé výkonové režimy motoru, kromě režimu Normal ještě těžký pracovní Work a nakonec Eco pro hospodárnější jízdu, většinu času ale stejně budete jezdit na Normal. Celá přístrojovka je převzatá ze sportovních modelů canamu a řešení tří propojených kruhových přístrojů a displeje potěší oko i ducha, na palubním počítači najdete vše potřebné a uprostřed se zobrazují i textové varovné zprávy. Námi testovaný model má i posilovač řízení DPS (Dynamic Power Steering) a větší 14" litá kola obutá do 27" pneumatik Maxxis Bighorn s pořádným terénním vzorkem. Kde by nestačil ani vzorek pneumatik, přijde na řadu elektrický naviják na předním rámu, samozřejmě ovládaný z pohodlí kabiny.
Aby se vám z kabiny líp řešily věci před vozidlem nebo abyste si vylepšili větrání, můžete si vyklopit celé čelní sklo i se středovým stěračem nahoru a jezdit s „větrem ve vlasech“. Naopak když se zhorší počasí, zavřete přední okno, vysunete elektricky ovládaná boční okénka a pustíte si nezávislé topení. Uvnitř kabiny ne neuvěřitelná nabídka všech možných odkládacích schránek a boxíků, včetně těch pod sedačkami. Z hlediska pohodlí mi po pár hodinách přišly sedačky až přehnaně tuhé. Až přijedete s práce nebo výletu, můžete celý interiér pohodlně umýt wapkou, vše je vodovzdorné.
Potěšil výškově nastavitelný volant, při řádění v terénu i na silnici jsem objevil jen jediný neduh, a to příliš dlouhé zpřevodování řízení. Než odkroutíte volantem z plného levého na plný pravý rejd, zakroutí se vám ruce. Konstruktéři zjevně použili stejný převod jako pro verzi bez posilovače, kde je to nutné pro zatáčení s nákladem. S posilovačem ale takový převod trochu postrádá smysl a někdy jsem měl za jízdy problém volantem utočit náhlé změny směru. Naopak kotoučové brzdy s dvoupístkovými brzdiči jsou perfektní, bez zátěže sice trochu občas blokly kola, ale důležitější je jízda se zátěží nebo s přívěsem, na kterou mají dost síly.
Can-Am vstoupil do tohoto segmentu ve velkém stylu a uvedl více než důstojnou konkurenci pro srovnatelné americké modely Ranger či Prowler. Nabízí však sportovnější charakter a některé doplňky, které jinde nenajdete, například výklopné přední okno či elektrické stahování bočních okének. Dokáže přinášet obrovskou porci zábavy a sportovně laděného svezení, které limitují jen nižší světlá výška a pracovně naladěné odpružení.

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Defender XT»

Další články sekce Can-Am

Can-Am Outlander 570 DPS PRO

21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Can-Am Spyder RT-LTD

25.08.2014, Redakční testy
Do třetice všeho dobrého, praví známé rčení. Pro fanoušky cestovního roadsteru Can-Am Spyder to od letoška platí nejen o...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

CFMoto Z950 Sport: Menší, ale statečný sportovec

29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...

CFMOTO Gladiator UTV625: Chytrý a všehoschopný pracant

23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.50s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce