Vhozenou rukavici do ringu nechám na každém z vás, je tu mnoho pravd a jen jedna je ta, kterou jsme schopni akceptovat. Ať už jen na oko nebo s otevřenou myslí. Nikdy jsem nebyla na filozofické úvahy, i ve škole jsem se filozofickému pojetí hodin snažila vyhnout. I tentokrát uteču a posadím se hned za řídítka sportky, která cupitá v tlukotu BRP.
Revoluce do BR zavítala v roce 2008, kdy si konstruktéři vysoustružili jednu z nejlehčích a hodně hbitých sportovních 4kolek, které byly na trhu k mání. Do lehkého rámu vložili Rotax motor a tím rozpoutali Xgamesu sportovních hřišť. Aby v
BRP dokázali svou absolutní sílu neváhali, a zkonstruovali několik modifikací modelu DS. Základní verze doprovázela model Cross Country, poté se do tabulek zapsal i model MX.
Design:
Co vám mám popsat na mašině, která je léty oprýskaná, závodnicky vyladěná a zdrhovačkami propletená? Z dálky se jedná o luxusní mašinérii, která láká i bezvěrce, z blízka už se oko nestačí divit jak je stroj omšelý a ledabylý. Dá se však říct, že se jedná opravdu o závodní tetování, takže namísto odsuzování se přikláním ke straně užitečnosti. To co na DS nemělo být je pryč, naopak to co závodní stroj potřebuje má, nic víc nic míň. Bílo-černá kombinace je v porovnání se žlutou o pár schodů pozadu.
Místo SPZ tu je startovní tabulka se startovním číslem 54, toto startovní číslo se prolíná i do blatníků a do přední masky. Bílá ramena se protahují k černo-bílým Fox tlumičům, před které je vsazen nevkusný nárazník. Ten má příď sportky hlídat, ale i tak teda bych na
Rotaxí slečnu vsadila reprezentativnější nárazník. Bílé blástry nepostrádají glanc ač už jsou opravdu orvané od odletujících kamenů,
Fassty to je sázka na jistotu, ale lícování plastů, to už je o jiné písničce. Nový stroj má dokonale prolnuté plasty, ale stroj po dvou, třech sezonách už se jaksi klíží. Že by to bylo spíš nedokonalostí majitele?! V zadních partiích se rozplývat nebudeme, jedná se o vzdušného křižníka, který už něco odlítal. Vodítko na řetěz chybí, což dle slov majitele není ani v podstatě potřeba, na MX trati se jen tak nestane aby se 4kolka zachytla spodkem.
Zvolte jinou stopu, pokud chcete do vedení:
Na první zaškytnutí motor hladce naskočil, zátah
motoru je plynulý a hned se žene do otáček, i tak nemáte pocit, že vám čtyřkolka utrhne ruce, ale roztomilý beránek to také opravdu není. Na trati poznávám, že je Rotax v kondici i při nižších otáčkách. Jedná se o závodní mašinu se kterou si notuji hned po třetím kole, jeho pružný motor mi jen tak ruce nevytahá. Během kopání kvaltů stroj dost dobře ví co chci,
převodovka je přesná, jen při hledání neutrálu jsem se nebetyčně rozčilovala, bába jedna stará závodnická... Rotax, Rotax Rotax a Fox
podvozek, co jen bych k tomu ještě víc měla napsat? Jen to, že se jedná o kompozici dvou dokonalých firem, které spolu utvářejí dost povedený celek. Jezdci jedoucí palici a sedlající špičku MX závodů ať v ČR i v Evropě vědí, že na podvozku záleží sakra moc. Ten kdo podceňuje ladění podvozku časem přijde na to, že se bez ladění neobejde.
Fox přináší bezpečí, pohodu i lámání tvrdé kůrky. Co kůrky, ono je to kůra! Sice se jedná o léty prověřenou značku, ale málokdo z jezdců brázdících naše tratě umí s tlumiči zacházet. Na někoho platí to a na někoho zase to, každá trať si žádá jiné nastavení, každý nájezdový úhel musí být promyšlený. Mně se do rukou dostalo měkčí nastavení tlumičů, což nebylo až tak šťastné nastavení, sice tlumiče pobraly kde co, ale na roletách mi uskakovaly a neposedně se mi vysmívaly. Výhodou je rychlé a precizní štelování což mi přineslo jiný úhel pohledu na jízdu. Tlumiče jsme přitvrdili a útlum s progresivní charakteristikou absorbovali vše.
Náhledově do možností seřizování tlumičů:
- dvourychlostní nastavování útlumu komprese (DSC)
- širokorozsahové nastavování útlumu odskoku
- plynule nastavitelné dvojité vzduchové pružení
- hlavní vzduchová komora (nastavení světlé výšky)
- vzduchová komora EVOL (Bottom-Out)
Revoluce:
DS má dobře řešenou geometrii, kdy je stroj poměrně dlouhý a ve spolupráci s velkým úhlem sklopení tyče řízení se řadí svou délkou a celou stavbou koncepce k prostornějším sportkám. Tím pádem se mi 4kolka jen tak nepřetáčela v zatáčkách, nikam se mi nesmýkala. Do vinglu 4kolku lámu v maximální rychlosti a z vinglu jako bych vystřelila ještě rychleji, nájezdy na lavice byly hodně bouřlivé a až v letu jsem si uvědomovala sílu
450 motoru a lehké vyváženosti celku. Při rázech mi napomáhal tlumič řízení, který měl na můj vkus velmi malé pole působiště, pečlivě nastavený tlumič nepustil žádný ráz mimo stanovené hranice. Vrátím li se k nadčasovému pojetí sportovní 4kolky k jejím kladům patří opravdu to, že se na tuto 4kolku poskládá i vzrostlejší jezdec.
Sedadlo:
U
CAN-AM DS 450 je snadné změnit jízdní pozici, úzké sedadlo s plochou platformou umožňuje jezdci viset vedle 4kolky v jakékoli zatáčce a rázem je jezdec zase zpět v sedle či ve stupnách. Vzhledem k tomu, že se jedná o sedadlo určené pro krátké a intenzivní sprinty, nejedná se o pohodlné sedadlo na celodenní brouzdání terénem.
Přestavuj a panuj:
- Rok výroby- 2009
- Původ – Kanada
- Váha - cca 156 KG
- Motor - Rotax
- Úpravy – závodní
- Připravená – na MX závody
- Displej – nahrazen trojicí diodek
- Výfuk - HMF
- Kola -Goldspeed
- Ráfky - DWT
- Zadní nárazník - 3 H Racing
- Tlumiče - Fox: přední - Float x Evol, zadní - Podium X
- Jiné – svody na vodu, výfuk, písty, mapa, hadice, vcelku na mašině nic zvláštního není…
Záporňák:
- Pořizovací cena nové mašiny
- U nové mašiny se jezdci potýkají s problematikou nouzových režimů
- Malé nášlapy
- Elektrika
- Cena náhradních dílů
- Nedostatečné zázemí pro ČR MX jezdce
- Absolutně nevychytané uložení baterie, při výměně se mechanici i jezdci opravdu zapotí