Jestli už v tom značení máte trochu hokej, tak nezoufejte, nejste v tom sami. Gladiator X450, původně CForce 400AU je prostě čtyřstovka a Gladiatoři X520 a X550 jsou pětistovky. Ale to koneckonců byly dřívější modely 510 a 530 taky… Jasno je v tom, že oba objemy používají zcela nový motor nové generace a techniku z vlajkové lodi CF Mota – z Gladiatora X8 – hlava, válec i píst, takže cokoliv jde na trh, má už za sebou slušnou historii v podobě statisíců vyrobených motorů.
V případě nového Gladiatora X520 jde o takový sňatek z rozumu. Konstruktéři zabili dvě mouchy jednou ranou a přivedli na svět nový model – použili kompletně stejné šasi a kapoty z X450 a osadili větší motor z typu X550. Rozdíl obou mašin je v podstatě jen v hodnotě zdvihu pístu – při vrtání 91 mm udělalo prodloužení zdvihu na klice o 14,7 mm nad pístem prostor pro dalších 95 kubických centimetrů a CF Moto tak elegantně bez dalších úprav navyšuje zdvihový objem o 24 %. To samozřejmě znamená navýšení výkonnostních parametrů jednoválce, tak jak je známe už z X550 – plus pět koní a plus plných 10 Nm točivého momentu. Jiné namapování řídicí jednotky je samozřejmostí.
Suchá čísla toho moc neřeknou, netechnický typ si pod tím ztěží představí konkrétní vlastnosti. I proto je tu náš test, kde jsme porovnali tváří v tvář obě dvojčata a ještě návdavkem přidali staršího bratříčka X550.
Poznáte je podle… barvy!
Odlišit X520 od stávající X450 je snadné, pokud vidíte na polepy, kde si přečtete čísla. Pokud byste je neviděli, je tu jednoduché vodítko – žlutou barvu plastů u X450 prostě neobjednáte, ani když znáte důvěrně zásobovače v Journeymanu. S černou a oranžovou to je horší, ty jsou pro obě modelové řady společné… Ještě se proto můžete zaměřit na kola – X450 měla dřív menší čtyřiadvacítky (teď už má taky pětadvacítky), X520 už od začátku stojí na „dospělých“ pětadvacítkách.
Jestliže už tedy jste schopni stroje odlišit vizuálně, není od věci zasednout za řídítka a kochat se rozdíly ve funkčnosti ve skutečném terénu. Tady je to o poznání jednoznačnější – objem ničím nenahradíš, snad jenom kompresorem a ty nám zatím u čtyřkolek moc nefrčí. Čtvrtina objemu navíc je čtvrtina objemu navíc, to se pozná. Jen pro přirovnání, je to stejné, jako když jedete autem s motorem 1.6 a nebo s dvoulitrem. Novinka má znatelně silnější spodní, střední i horní otáčkové pásmo a dává to bez okolků znát. Variátor tu je stejný jako u X450, tj. bez rozběhové spojky, takže výkon z kliky okamžitě nastupuje na hnací spojku variátoru (ten je mimochodem od kanadského specialisty CVTech) a kolka má hodně výrazný nástup už od nejnižších otáček. Čtyřistapadesátku pak celkem pochopitelně ve všech výkonových disciplínách strčí do kapsy, protože při vyšším výkonu těží z identické hmotnosti. Ne, že by maximálka by nějaký směrodatný údaj u čtyřkolky, ale variátor to u obou pustí někam ke stovce (po odškrcení na offroad verzi) a víc ani nepotřebujete. Oba stroje navíc měly příplatkové posilovače řízení (+ 15 000 Kč), takže to bylo opravdové čisté srovnání.
Trochu nám z toho vystupoval starší Gladiator X550. Ten, díky svým najetým kilometrům, zase poskytnul srovnání zajetého a nezajetého motoru. Ten je u CF Mota napříč modelovou řadou docela zásadní. Kolem cca 1500-2000 km už jsou všechny tolerance na motoru usazené v těch správných hodnotách a motory točí o poznání radostněji, výkon je vyšší a celkově máte pocit, že najednou sedíte na úplně jiném stroji. V tomhle případě ani nevadilo, že X550, tím že se dodává jenom dlouhá, byla dlouhá a měla tak o cca 25 kg čisté váhy navíc proti krátké X520. Prostě zajetý jednoválec ukázal drápky a naznačil, že i u X520 se ještě můžeme těšit na mnohem zajímavější projev, než byl ten se 70 km na tachu… Aby byl příplatek oněch 15 tisíc X550 proti X520 (v dlouhé verzi) ospravedlnitelný, je potřeba poctivě přiznat, že X550 má ve srovnání s menšími sourozenci pohodlněji naladěný podvozek, o atraktivněji zpracovaném designu nemluvě. Teď ale v hledáčku máme novinkou X520, která zase oproti modelu X550 nabízí krátkou i dlouho variantu.
Už loni uvedená X450 se ukázala jak velmi zábavný stroj, který díky své nepříliš vysoké hmotnosti představuje hbitou hračku pro lesní, luční i jiná dobrodružství. Letošní X520 je zásluhou lepších výkonových parametrů příslibem ještě zajímavějších zážitků za řídítky. Svým výkonem 38 koní už konkuruje i výrazně dražším značkách a pořád si drží svou velmi atraktivní cenovku.
Z dobrých vlastností převzatých z X450 musíme vypíchnout zakrytované podběhy, kde už bahno ani voda necákají do světel nebo elektriky, je tu taky šikovný boxík ukrytý za zadním světlem nebo dvě zásuvky – klasická zapalovačová a hned vedle druhá se dvěma USB porty.
Takže X520 sice představuje sňatek z rozumu, jiskru ale nepostrádá! Bezpochyby se jedná o jednu z nejlépe ovladatelných jednoválcových čtyřkolek na trhu, která svým výkonem a jízdními vlastnostmi dokáže splnit očekávání i všech zákazníků!
Čtyřkolky CF Moto Gladiator X520 jsou dostupné v celé prodejní síti Journeyman CZ s.r.o., oficiálního dovozce čtyřkolek CF Moto a SMC do ČR a SR.
www.journeyman.cz
Technické informace:
Kapacity:
Benzinová nádrž: 15 litru
Olej motorový: 2,9 litru
Délka (standard/prodoužený): 2100 / 2300 mm
Šířka: 1100 mm
Výška: 1350 mm
Rozvor (standard/prodloužený): 1260 / 1460 mm
Suchá hmotnost (standard//prodloužený): 345 / 358 kg // 345 kg / 358 kg L7e EURO 4 // 358 / 380 kg T3b
Systém pohonu:
Převodovka: Automatická CVT - variátor / uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)
Náhon kol: Kardanovými hřídeli
4x4 pohon: Odpojitelný
Přední pneu: 25x8-12 CST Abuzz
Zadní pneu: 25x10-12 CST Abuzz
Brzdový systém:
Brzdy přední: Kotoučové hydraulické
Brzda zadní: Kotoučová hydraulická
Parkovací brzda: Ano
Odpružení:
Přední: Nezávislé, seřiditelné odpružení / Dvojitá ocelová A-ramena
Zadní: Nezávislé, seřiditelné odpružení / Dvojitá ocelová A-ramena
Motor:
Typ motoru: 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Výkon motoru: (homolog.) 14,8 kW / 5600 ot. // 26,8 kW L7e EURO 4 // 25,5 kW T3b
Výkon motoru: (off-road úprava) 28 kW(38k)/6800 ot./min.
Točivý moment: (off-road úprava) 46 Nm/5800 ot./min
Vrtání x zdvih: 91 mm x 76,2 mm
Objem motoru: 500 cm3
Startování: Elektrickým startérem
Chlazení motoru: Kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
Mazání: S mokrou skříní
Plnění motoru: Elektronické vstřikování Bosch EFI
Zapalování: ECU Bosch
Palivo: Bezolovnatý benzin 95 Oktanů