Text: Dominik Valášek , Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Datum: 12.04.2025 | Zobrazeno: 144×
Novinkou na poli UTV modelů čínského CFMota je nový Gladiator UTV1000 Pro. A přestože sdílí většinu názvu se stávajícími dvouválci UTV1000, právě ten přídomek „Pro“ je velmi důležitý, neboť označuje úplně nový model, disponující tříválcovým motorem. Právě kultivovanější víceválcový agregát je tou největší bernou mincí a výhodou, kterou nejnovější a také nejdražší UTV Gladiator nabízí.
Byť ostře řezaný design přídě působí pohledněji a moderněji než u stávajících UTV značky, není to vnější design, kterým by Pro nějak vyčnívalo z davu. Ten pocit, že zde dostáváte „něco víc“ nabydete až v momentě, kdy nahlédnete do interiéru. Žádná dlouhá páka mechanického voliče převodovky, místo toho elegantní tlačítka, která doprovázejí nově pojatou palubní desku s velkým centrálním displejem. Před řidičem se žádný displej přístrojovky nenachází, ale ani není potřeba – všechny údaje jsou uprostřed na pěkném displeji s vysokým rozlišením, který je dotykový a pojmul i navigaci a další funkce.
Za vypíchnutí stojí i „živočišný komfort“. Na koženkových sedadlech se dobře sedí, a dokonce se na jejich hnědé čalounění i dobře kouká. Nad hlavami nechybí velký zdvojený reproduktor, chválíme páčku blinkrů jako v dospělém autě, a zaslepené výřezy pro topení nejsou sice vrcholem estetiky, ale připomínkou, že k mání bude i příplatková zcela uzavřená, vytápěná kabina. My jsme nicméně dostali k testování základní verzi s naopak zcela otevřenou kabinou bez oken a s jednoduchými síťkami na místě dveří – úroveň jejího „utemování“ je potom na každém.
Navzdory tomu, že v základní ceně nedostanete čelní okno, dostanete velkou spoustu funkčního vybavení. Je tu naviják, tažné zařízení, tlumiče s nastavitelným předpětím, elektrická parkovací brzda, sjezdový asistent, bezklíčové startování nebo elektricky sklopná korba s plastovou vložkou. Samozřejmostí je v téhle kategorii i posilovač řízení.
Zmíněný tříválec má objem rovného litru, výkon 90 koní a točivý moment 94,5 Nm, který je do značné míry dán i variabilním časováním ventilů. Spojený je s variátorovou převodovkou, která disponuje klasicky nízkým/vysokým převodem, a která přenáší sílu buď na zadní, nebo na všechna kola, s možností uzamčení diferenciálů. Světlá výška je 330 milimetrů, přední náprava se zdvojenými A rameny má zdvih tlumičů 280 milimetrů, stejně konstruovaná zadní pak 260 milimetrů. Brzdy ve čtrnáctipalcových kolech jsou kotoučové a celý stroj váží 836 kilogramů bez náplní.
Když se motor dá do pohybu, ustálí se na tichém a klidném volnoběhu – už tady je patrné, o kolik je agregát kultivovanější než podobně velký dvouválec. Celkově je projev motoru jemnější, jen s minimálními vibracemi a přitom dostačující silou. UTV reaguje plynule, jemně, zároveň ale umí velmi svižně zrychlovat, a ani v terénu jsem neměl pocit, že by bylo potřeba zařadit redukovaný převod. Je samozřejmě otázka, jak by si CFMoto poradilo s tunou zapřaženou na tažném zařízení, ale i když na takové použití už by byla redukce na místě, celkově je tříválec prostě lepší volba. Oproti dvouválci nabídne více síly a chování podobnější dospělému autu. Samostatná kategorie je pak dynamika, kdy motor po důsledném sešlápnutí plynu zařve, jak jej variátor nechá roztočit, a radostně letí, tak jako to umí sportovní modely.
I v tu chvíli panuje ale na palubě relativní klid. Tlumiče s dlouhými zdvihy se ve vyšších rychlostech pod karoserií rozhýbou a začnou filtrovat nerovnosti s lehkostí. Elektrický posilovač řízení samozřejmě sebere část zpětné vazby k řidiči, ale v rámci užitkových UTV je řízení příjemné a svezení v tomto režimu vlastně i zábavné. Při pomalé manipulaci na místě je zase sympaticky lehké. Gladiator potom působí dobře, a dokonce vyzařuje určitou jistotu, i při jízdě na zpevněné silnici, což je často nedílná součást pracovního procesu, nenechá se rozhodit vyjetými kolejemi a celkově nemám jeho řízení, komfortu a jízdnímu projevu moc co vytknout.
Po stránce funkčnosti je Pro univerzálním pracovním strojem, který zastane prakticky libovolnou práci. Hodně toho uveze, hodně utáhne, ze všeho se vyhrabe a zkrátka udělá vše, co po něm při práci i volném čase hodíte. Na stranu druhou ale na mnoha místech připomíná, že je tou sofistikovanější a prémiovější verzí, a v čele tohoto tvrzení stojí litrový tříválec s kultivovaným projevem a parádní silou a výkonem. Opomenout nelze ani celou řadu život zpohodlňujících detailů a vychytávek, z nichž spousta – třeba volič převodovky v podobě elektronických tlačítek – není v kategorii standardem. Navíc je tu příslib toho, že si příslušenstvím zcela uzavřete kabinu a rozfungujete topení, čímž z UTV vytvoříte vlastně celkem funkční auto, použitelné v zimním provozu.
Všechno ale něco stojí a Gladiator UTV1000 Pro je celkem nepřekvapivě nejdražším modelem řady užitkových side-by-side značky CFMoto. Zatímco litr bez přídomku „Pro“ s dvouválcovým motorem stojí 399 990 korun, tříválcové Pro je přesně o „kilo“ dražší za 499 990. Na druhou stranu rozdíl není zdaleka jen v motoru.
20.02.2025, Redakční testy
Kdybych měl vybrat tu čtyřkolku, která mi za řídítky dá co největší pocit sucha a bezpečí, dost pravděpodobně to bude ak...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...
Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:5.51s