Text: Honza Zajíček | Foto: Jan Rameš , Honza Zajíček | Datum: 12.03.2021 | Zobrazeno: 9041×
Litrový dvouválec za bezmála 280 000,- je nejprodávanější čtyřkolkou CFMoto, logicky tak patří také mezi nejprodávanější čtyřkolky v České republice. Jste překvapení? Chápu. Taky jsem docela koukal. Když jsem se na něm ale svezl a začal ho zkoumat do hloubky, začalo to dávat smysl.
Přes čtvrt milionu za čtyřkolku není málo, ale v téhle třídě je to krásná cena. S tímhle obnosem totiž se štěstím seženete americký jednoválec, navíc otázka v jaké výbavě, nebo tohle „CFko“, které kvalitou zpracování za konkurenty ze spojených států nijak výrazně nezaostává a kdo ví, jestli vůbec. To je první věc, která mě na litrovém Gladiatorovi zaujala. Ke kvalitě zpracování nemám žádné výhrady, všechno hezky lícuje, sváry jsou pěkně provedené. My jsme měli v testu nejdražší maskáčové provedení, takže u něj to tak nevyniklo, ale v oranžové nebo modré metalíze vypadá čtyřkolka vážně luxusně. Ona celkově ze čtyřkolky sálá důvěryhodnost a festovní dojem, což u konkurence z podobných zeměpisných šířek nebývá zvykem. S dobrým prvním dojmem souvisí i vzhled, který je sice individuální, ale obecně se dá říct, že je líbivý a těžko najdete někoho, kdo by řekl, že čtyřkolka není pěkná. Tady se designové studio Kiska, které maluje například všechny motocykly KTM a Husqvarna, nezapře.
Velký podíl na celkovém výrazu čtyřkolky mají samozřejmě světla, která jsou vpředu i vzadu LEDková. Tím se pomalu dostáváme k výbavě a za tyhle peníze toho v základu dostanete hodně. Když to vezmeme od přední části, tak tu máme naviják na 3500 liber, kryty řídítek s výztuhou v barvě stroje, 14“ leštěné hliníkové disky s 27“ pneumatikami, velkou sedačku s opěradlem a madly pro spolujezdce, plastovými nosiči zavazadel Lock´n´Ride nebo homologované tažné se zásuvkou. Za svých 278 990,- ale hlavně dostanete silný dvouválcový motor s objemem 963 cm3, který umí poslat na kola 85 koní a 79 Nm. S tím mu pomáhá bezspojkový variátor CV-Tech a také samosvorný diferenciál Eaton na zadní nápravě. Ten nabídne až 100% svornost a samozřejmě ho můžete doplnit o připojení předních kol včetně možnosti elektronicky uzamknout také jejich diferenciál. K tomu dojde hlavně v tom nejtěžším terénu, kdy přijde na řadu také pomalý chod převodovky Smartshift. Když už se tak budete pomalu brodit těžkým terénem, určitě oceníte také lepší mazání motoru nebo jeho chlazení, které je o 35 % účinnější než u „osmpade“.
Všechna tahle výbava mě už ale láká otočit klíčkem a vyzkoušet, jak se to projeví v reálu. Litrový dvouválec naskakuje bez zaváhání a na palubě mě přivítá příjemnými vibracemi. Když stroj stojí a bafá na volnoběh, klepou se mu řídítka jak u starého Harleye. Stačí je ale sevřít, zařadit v přesné převodovce, přidat plyn a vibrace jsou pryč. Zůstává jen hutný dojem z motoru, který je silný, ale také dostatečně jemný. Na první dojem je tu příjemná ergonomie s prostorným sedlem a ani motor není nijak přehnaně široký. Dokonce mi čtyřkolka přišla mezi kotníky užší, než jednoválcová X625. Při přejezdu na silnici se s 85 koňmi velmi rychle dostanete do rychlostí, kdy se začnou projevovat terénní pneumatiky s velkými špunty, nicméně ani tak jsem tu nezaznamenal vlnění, které by mě donutilo ubrat. No a to zrychlení. Když zkusíte z místa dát plnej, je to vážně impozantní. Dvouválec má „koule“ a už kvůli tomuhle, tomu pocitu velkého výkonu pod sebou, po něm spousta lidí sáhne. Naprosto chápu. Přesuny po silnicích s tímhle výkonem nejsou problém a rozhodně nebudete za brzdu, spíš budou brzdit auta vás. Zvlášť ty s řidiči s kloboukem.
Tomu je dobré vyhnout se obloukem, takže šup na polňačku. Tady platí v podstatě to samé, co na silnici, protože tenhle tank většinu polních a lesních cest slupne jako malinu. Velký dík míří směrem k plně nastavitelným nitrogenovým tlumičům, které požírají nerovnosti bez protestů, a také elektrickému posilovači řízení. Ten jednak samozřejmě pomáhá se zatáčením, ale také brání rázům od kol, aby pronikly do vašich paží. Bez tohohle si v dnešní době čtyřkolku už nedovedu představit. Díky pohodlnému podvozku a silnému motoru se veškeré limity přesouvají do rukou a hlavy jezdce, Gladiator má velké rezervy.
A to i v případě, že se terén ještě zhorší. Tohle je vážně tank, který projede s přehledem všude a většinou se u toho ani neorosí. Výkonu je tu tolik, že většinu výjezdů stačí páčku plynu jen tak lechtat, aby se 430 kilogramů těžký stroj vyhoupl nahoru. Průchodnost terénem je veliká díky nezávislému zavěšení všech kol, no a jak připnete přední náhon… Nedokážu si moc představit terén, který by X1000 nedal. Super při tom všem je, že čtyřkolka nepůsobí neohrabaným dojmem. S délkou dva metry třicet nejde o žádného drobečka a na palubě to poznáte, ale terénem se vodí s lehkostí. Trialové sekce mezi stromy zvládá s bravurou a i tady musím vyzdvihnout příjemně nastavený posilovač řízení a hlavně skvělou dávkovatelnost motoru. Na to, jaký má výkon, se ho člověk vůbec nemusí bát. Motor není agresivní, necuká, a pak stačí přitlačit trošku víc, abyste dostali krásně progresivní "braaap". Jasně, menší čtyřkolky budou hbitější, najdete sportovněji zaměřené stroje, ale na to, že tohle je plnotučný litrový pracovní stroj, tak si vede moc dobře. O zpomalení stroje se stará čtveřice kotoučových brzd a tady je to takový ten klasický čtyřkolkový standard. Když vezmete za páčku pořádně nebo dupnete pořádně na pedál, dostanete dostatečný účinek, u kterého vás bude limitovat spíš přilnavost pneumatik. Vzhledem k dosahovaným rychlostem to tak chce brzdit včas a nenechávat vše na poslední chvíli.
Litrový Gladiator umí pobavit, ale v první řadě to je hlavně pracant, takže by měl být hlavně praktický. O tom, že má v základu nosiče, tažné nebo kouli, jsem už mluvil. Příjemné je, že v zadní části stroje nechybí schránka, kam můžete dát třeba kurty nebo jiné nezbytnosti. Měla by být vodotěsná, ale ruku do ohně bych za to nedal. Líbí se mi také jednoduchý přístup k baterce a ostatním provozním kapalinám, stačí jednoduše sundat prostřední část předního nosiče a najdete tam všechno pěkně na jednom místě včetně pojistek. V dnešní době je také fajn, že vedle 12V zásuvky najde člověk zásuvku USB, horší už ale je, kam s tím mobilem, protože v dosahu není žádná schránka. Škoda, že se pro nějakou schránku před koleny nenašlo místo. Příjemný je ale displej, který je dobře čitelný s veškerými potřebnými údaji, ovladače na řídítkách by sice mohly být hezčí, ale zase působí bytelně s dobrou odezvou tlačítek a na řídítkách najdeme i ovládání navijáku. Tím se zase musím vrátit k tomu zpracování, které je v téhle cenové o kus jinde. Líbí se mi, že si dali záležet i pod sukní, podběhy jsou pěkně zaplastované, takže nekoukají žádné dráty a hadičky s nádržkami nejsou tak na ráně. Na běžné užívání je tu aspoň základní ochrana spodku a břicha stroje, případně to ještě můžete vylepšit o doplňkové brnění. I tak se pořád vejdete do 300 000,-, což je za takhle postavenou a výkonnou čtyřkolku krásná cena.
No a proč je zrovna tahle čtyřkolka tou nejprodávanější? Jak už z článku asi chápete, poměr cena/výkon je na vážně hodně dobré úrovni, navíc stroj dostanete s pětiletou zárukou. Potřebuju ale dvouválcový litr? To si musí každý odpovědět sám, ale když si k jednoválcovému Gladiatorovi přihodíte 80 000,-, dostanete jednou takový výkon s potřebným wow efektem, motor s pořádnou rezervou, který jen tak neutaháte. A co si budeme povídat, pomasírovat si ego pořádnou mašinou také není na škodu.
27.04.2023, Redakční testy
CFMOTO se dnes už bez obav může řadič na špičku a těžko najdete lepší důkaz, než je jejich vrcholný litrový model ve výb...
23.03.2020, Redakční testy
Testovat čtyřkolky na pásech u nás není jednoduché. Na uzavřené trati sice zjistíte jízdní vlastnosti a výkony čtyřkolky...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.94s