QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


CFMoto Gladiator X1000 Overland G3 – létající koberec

Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Datum: 20.02.2025 | Zobrazeno: 35×

CFMoto Gladiator X1000 Overland G3 – létající koberec Kdybych měl vybrat tu čtyřkolku, která mi za řídítky dá co největší pocit sucha a bezpečí, dost pravděpodobně to bude aktuální vlajková loď čínského CFMota. Poslední generace velkého dvouválce X1000 Overland totiž na svojí rozložité palubě hostí takový klid, že jej jenom obtížně budete hledat jinde.


Kapitoly článku

  1. První test CFMOTO Gladiator X1000 Overland G3
  2. Kompletní fotogalerie

Jak podotknul již Zajoch ve svém loňském prvním testu nových dvouválců s přídomkem G3, velké čtyřkolky prošly poměrně zásadním přepracováním, které se dotklo 70 % všech dílů – a to platí pro menší X850, i pro větší X 1000. Pozměněný rám je sám o sobě lehčí o bezmála 15 kilogramů, celá X1000 potom asi o 30 proti předešlé generaci. Na druhou stranu je otázkou, zda při celkové pohotovostní hmotnosti 507 kilogramů tento rozdíl v reálném světě zpozorujete.

Co ale zpozorujete určitě, to je nový vzhled a celkově mnohem hodnotnější zpracování. X1000 ani zdaleka nepůsobí jakkoliv čínsky – americký nebo evropský původ byste jí klidně věřili. A to i když se díváte zepředu, na nová světla s ostře řezanou, zamračenou linkou denního svícení, i když se přesunete za řídítka, kde vypadají lépe všechny ovladače a v neposlední řadě velký osmipalcový dotykový TFT budík s navigací a hromadou dalších funkcí.

Ono celkově usednutí na litrový Overland je poměrně zážitek. Už při prvním přiblížení mě docela fascinuje, o jak ohromný a rozložitý stroj se jedná. Když potom přehodím nohu přes masivní sedlo, jsem jako na poměrně komfortním gauči. Pozice za řídítky je prostorná, na jednu stranu mám pocit, že mě velký větrný štít a ochranné prvky na řídítkách dobře ukrývají před vrtochy počasí, na druhou stranu nejsem ve čtyřkolce utopen a mám přehled všude kolem. Zkrátka a jednoduše, tohle je ta pozice, ve které bych si uměl představit celý den – a je jedno jestli bych vyjel za prací, nebo jen tak za zábavou.

Co mě za těmito radovánkami vyveze? V útrobách velkého ATV ukrytý vidlicový dvouválec o objemu 963 cm3, disponující vstřikováním Bosh a také o 16 % vyšším výkonem než předešlá verze. Celkem to dělá 90 koní a k tomu 85 Nm, které se přenáší přes zesílený variátor s vysokým a nízkým převodem na plně nastavitelný pohon všech kol. Je tu uzamykatelný zadní diferenciál, připojitelný pohon přední nápravy – bez středového diferenciálu – a samozřejmě uzamykatelný přední diferenciál. Zkrátka „plná polní“.

Je potom dost důležité zmínit i režimy motoru, které určují, jak je výkon podáván. Je zde mírný Work, orientovaný na manipulaci a jemnou odezvu, středoproudý a univerzální Normal, a nakonec i Sport, ve kterém stačí jen lehce pohnout plynem na palci, aby potenciál motoru přispěchal v plné míře. Právě na sportovní režim se z X1000 stává pořádná bestie, a zejména případný spolujezdec bude rád za pohostinnou opěrku zad. Čtyřkolka si při přidání plynu mocně „kecne“ na zadní nápravu a vystřelí jako smyslů zbavená – potažmo tak, jak to trakce s ohledem na nastavení pohonného řetězce dovolí. Těžko odhadovat, jestli by se při správné konstelaci gum a povrchu, případně s trochou výpomoci od jezdce, postavila i na zadní.

Zátah umí být každopádně prudký a rychlý, ale zároveň pořád velmi kultivovaný. Právě kultivovanost chodu je doménou motoru, ale vlastně i celého stroje. Na volnoběh o dvouválci takřka nevím. Jasně, jsou tu drobné vibrace, procházející celým šasi, ale jedná se spíš o mírné pulzace velkého dvouválce, které nejsou nijak obtěžující. Jakmile se dá ATV do pohybu – což zvládá variátor jemně a vychovaně – lze narazit na „cestovní“ rychlosti a otáčky, kdy prakticky jediné vibrace, které vnímáte, budou ty od zubatých pneumatik. A ani těch nebude moc.

Vedle nesmírně silného, ale přitom dobře dávkovatelného a kulturního pohonu, totiž X1000 za jízdy vytasí další eso z rukávu, a sice výborně nastavený a funkční podvozek, stojící na plynovo-kapalinových tlumičích. Přední náprava s áčkovými lichoběžníkovými rameny má zdvih 230 milimetrů, zadní s vlečnými rameny dokonce 236 milimetrů. Na každém tlumiči si potom můžete nastavit předpětí (což se bude hodit zejména při tahání těžších břemen na tažném zařízení), dále kompresi a odskok. Na výchozím nastavení ovšem není moc co ladit, protože X1000 se nese přes drobné i větší nerovnosti s naprostým klidem a grácií. Zpoza řídítek působí Overland v terénu stabilním a nezastavitelným dojmem, na druhou stranu ale bravurně filtruje nerovnosti, a i když vletíte v relativně vysoké rychlosti do vyjetých kolejí nebo na kameny, prakticky se o tom nedozvíte.

Na jednu stranu je tento projev výkonného létajícího koberce (nebo chcete-li vzduchového polštáře) nesmírně komfortní, na druhou stranu může být i nebezpečně opojný. Je potřeba pořád myslet na to, že jde o pracovní čtyřkolku s ne zrovna sportovním rozchodem, takže když se příliš rozvášníte, můžete se zejména na zpevněných površích pohybovat na hraně převrácení. A pak je taky potřeba myslet na to, že těch půl tuny bude nutné výhledově zastavit. I když jsou brzdy velmi solidně dimenzované, vzhledem k hmotnosti a síle je nutné počítat s tím, že se do nich musíte pro adekvátní účinek pořádně opřít.

To však nelze brát úplně jako výtku – spíš vlastnost danou specifikacemi. Co bych Overlandu nicméně vytknul, to je až příliš horlivý posilovač řízení. S ohledem na hmotnost je samozřejmě téměř nezbytné, aby tady elektromotor pomáhající se zatáčením byl, ve vyšších rychlostech by však mohl trochu ubrat. Systém EPS je sice nastavitelný, a do režimu Auto, který nastavuje sílu asistence v řízení podle rychlosti, jsem vkládal velké naděje, ale jeden rychlejší přelet po polní cestě s až nepříjemně odlehčenými řídítky mě přesvědčil o tom, že správná cesta bude režim „Min“ s minimálním zásahem posilovače. Ten sice situaci o něco zlepšil, stejně bych ale ocenil méně pomoci a více zpětné vazby.

Pojďme si ovšem říci, že tenhle neduh se projeví až při svižnější jízdě a celkově v režimech, na které není X1000 Overland primárně stavěný. Jeho hlavní síla spočívá v klidné síle a klidu na palubě, kde se jezdec i spolujezdec nechá rozmazlovat prostorností i širokou výbavou. Jsou tu věci komfortní – jmenovitě vyhřívané gripy a sedlo nebo zmíněná aerodynamická ochrana – ale i ryze praktické. V základu najdete velký zadní box i přední ohrádku, dále naviják, tažné, šroubované ráfky, ochranné přední i zadní rámy, zakrytování podvozku a expediční přední LED světlo s nastavitelnou intenzitou i barvou.

A co je na tom všem vůbec nejdůležitější – takhle vybavenou čtyřkolku dostanete za cenu, která není vůbec špatná. 339 990 korun sice není nijak nízká částka, ale je to střídmá částka za špičkově vybavený stroj, který je navíc vlajkovou lodí svojí značky.


Kapitoly článku

  1. První test CFMOTO Gladiator X1000 Overland G3
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

CF Moto Gladiator X1000»

Další články

Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou

16.01.2025, Redakční testy
Dalo by se říci, že tahle čtyřkolka je vlhký sen českých chalupářů. Tedy lidí, kteří nejsou čtyřkolkáři, ale potřebují č...

Test Linhai Landforce 650L Pro: O pořádný krok vpřed

26.12.2024, Redakční testy
Tak rychle se nemění ani vlády v době politických krizí, s jakým tempem přichází značka Linhai s novými top modely. Zkra...

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.62s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce