Text: Jan Rameš | Foto: Honza Zajíček | Datum: 11.11.2020 | Zobrazeno: 13660×
Buď jednoválcová pětistovka za 150 tisíc, nebo dvouválcová osmpade o 100 dráž, to byl výběr pro toho, kdo zhruba do půlky letošního roku zájem o střední třídu mezi čtyřkolkami CFMOTO, u nás prodávanými v síti Journeyman. Pak ale přišel nový Gladiator X625 v designu od Kisky ve dvou rozvorech a jen se po nich zaprášilo, byly na měsíce dopředu vyprodané. Otestovali jsme a nedivíme se…
Šest-dva-pětka je největším a nejsilnějším jednoválcem v nabídce CFMOTO a patří i mezi ty největší na našem trhu vůbec. Cenově je situován právě mezi zmíněné pětikilo a 850, trochu blíže má k většímu modelu – za krátký rozvor dáte 206 990 Kč, za námi testovaný dlouhý 216 990 Kč. Jenže ono to lehké přiklonění se k dražšímu a silnějšímu bráškovi má své opodstatnění. Gladiator X625 totiž přijíždí s moc pěknou výbavou a už od pohledu je to úplně jiná liga než pětikilo.
Nejprve si pojďme říct, jaké jsou možnosti. Krátký model X625 můžete mít v šedé, oranžové a kamuflážové, a i když na to nevypadá, je dvoumístný. Jen se prostě spolujezdec nesmí moc rozvalovat. A je prostě hezčí, u těchto menších čtyřkolek ty kratší zkrátka vypadají lépe, nejsou to takoví jezevčíci. Pokud jezdíte výhradně sami, bude pro vás naprosto dostačující. Já se ale přiznám, že bych stejně šel do té delší X625-A, dostupné ve stejných barvách, která nabídne plnohodnotné sedlo pro případnou pasažérku včetně opěrky a madla. O 20 centimetrů delší rozvor (1480 vs. 1280 mm) se bude určitě hodit při aktivitách, v nichž oceníte větší stabilitu, jako třeba při rychlejší jízdě po silnici, anebo při tahání těžkých předmětů. Kromě centimetrů narostla i hmotnost, v tomto případě o 20 kg (395 vs. 375 kg bez náplní), což je opět pro tahání třeba přívěsu jen k dobru.
Ještě než vyrazíme do terénu a Gladiatora zaneřádíme blátem, že ho v Journeymanu skoro nepoznají, je čas si ho pořádně prohlédnout. Je zajímavé, že prostě hned víte, že tohle dělal Kiska, resp. to jeho studio. Je to fakt fešák, hlavně v té oranžové, pro tu mám slabost. Ergonomicky bez připomínek, sezení v bohatě polstrovaném sedle je komfortní, nohy i ruce máte přesně tam, kde je potřebujete. Charakteristickým znakem designu je nulový přesah přední části, kola jsou zároveň s „nosem“. Tady se vám nestane, že byste se zabořili čumákem. Osvětlení je LED vpředu i vzadu a oceňuji, že čtyřkolka nevypadá jako UFO. Vyzdvihnout musím kvalitu zpracování, ale tu od značky CFMOTO tak nějak čekáte automaticky. Čtyřkolkáři vědí. Akorát teda úložné schránky s gumovým těsněním jsem čekal více odolné proti vodě, na druhou stranu tohle nevypadalo na déšť, nýbrž že je někdo před námi vzal wapkou, tudíž žádný div, že se do nich trochu vlhka dostalo.
Námi testovaný kousek nevypadal jako UFO, nýbrž jako vozítko připravené na cesty klidně po Měsíci. Byl totiž vybaven nadstandardní příplatkovou výbavou, která zahrnovala originální úložný box o objemu 90 litrů vyvinutý přímo pro tento model (7490 Kč), přední a zadní ochranný trubkový rám (4920 a 4520 Kč) a kompletní ochranný kryt podvozku Rival ze 4mm eloxovaného hliníku za 9490 Kč. To nám cenu čtyřkolky navýšilo o nějakých 26 tisíc, ale beru to jako dobrou investici, hlavně ten „pancéřovaný“ spodek. O moc víc toho už na šestdvapětku nevymyslíte, tahle čtyřkolka totiž už v základu přichází jako TOP jednoválec, čili v maximální výbavě. Jedna verze, když už berete největší jednobuch, chcete k němu mít všechno. Proto je tady elektrický posilovač řízení EPS, silný naviják 3000 lbs ovládaný ze řídítka, homologované tažné zařízení se sedmipólovou elektrickou zásuvkou, praktické nosiče Lock-N-ride, již zmiňované kompletní LED osvětlení, prostorná schránka pod sedlem a v zádi stroje, další schránka vpravo pod řídítky, na opačné straně 12V a USB zásuvky, pěkný LCD displej, luxusní 12" hliníkové ráfky, na nich víceplátnové pneumatiky, masivní kryty rukojetí a u téhle dlouhé verze ona opěrka a madla pro spolujezdce. Akorát benzín, motorovou pilu a les už musíte mít vlastní.
Odemykám řadicí páku, zapínám zapalování a rozsvítí se pěkně čitelný a přehledný velký displej. Ten ukazuje teplotu chladicí kapaliny, stav paliva v 18litrové nádrži, otáčky motoru, čas, ujeté kilometry, samozřejmě aktuální rychlost a především zvolený pohon – na jednoduchém piktogramu vidíte, jestli fungujete v režimu 2x4 nebo 4x4, a když coby čtyřkolka, tak ještě jestli máte zavřený jeden nebo oba diferenciály. To pak musí vyjet neskutečné věci, zejména když volič osvědčeného kanadského variátoru CV-Tech přesunete do polohy L. My jsme jezdili na bývalé motokrosové trati, dnes již hodně zarostlé a neudržované, a i když se občas vyskytl menší prďák nahoru, šestdvapětka dávala všechno na H.
Síla, to je totiž druhé jméno tohoto čtyřventilového jednovačkového jednobuchu. Pokud si potrpíte na čísla, tak 41 koní a 49,2 Nm, to jsou pěkné parametry, které ze sebe tenhle lehce podčtvercový jednoválec o objemu 580 kubíků vydoluje jako nic. Má jadrný zvuk, ale běží volně a lehce a i na silnici akceleruje velice příjemně, rozhodně nejste za brzdu, v náročném terénu je to potom jedna velká paráda. Na to, abyste využili dvouválec, opravdu musíte tahat hodně těžké přívěsy do příkrých svahů.
V terénu je na využití výkonu samozřejmě hlavní trakce – když ji nemáte, jsou vám koně spíše ke škodě. A i v oblasti podvozkové si Gladiator X625-A vede velmi dobře. Potěšily mě tlumiče – ani ne tak svými slušnými zdvihy 160 a 230 mm (celá čtyřkolka má potom světlost 280 mm) nebo možností nastavit je do pěti poloh, jako především schopností účinně filtrovat nerovnosti. Některé čtyřkolky poskakují, tahle spíše pluje. Klíčovým prvkem příjemné ovladatelnosti je samozřejmě elektrický posilovač řízení, jenž mění svůj účinek v závislosti na rychlosti. Pokud jste nechtěli dlouhou verzi kvůli tomu, že se mezi stromy musí trochu složitěji manévrovat a dříve byste se unavili, tak u šestdvapětky vám to může být jedno, posilovač vám šetří svalstvo. Brzdy mi přišly adekvátní, ani slabé, ani přehnaně kousavé.
Nový CFMOTO Gladiator X625-A v testu jasně ukázal, že silné jednoválce mají smysl a své pevné místo na trhu. Za cenu podstatně nižší než u dvouválcových hromotluků dostanete dostatek síly i překvapivé kultivovanosti (na jednobuch), doplněné o bohatou výbavu. Než z kešeně vylovíte čtvrt milionu a více za dva hrnky, zkuste nejdřív tuhle čtyřkolku, možná zjistíte, že vašim pracovním nárokům poslouží stejně dobře. Bez zajímavosti určitě není, že standardně na tuto čtyřkolku dostanete tříletou záruku a momentálně běží akce do 6. prosince, že při koupi čtyřkolky, UTV nebo SSV CFMOTO dostanete dětskou čtyřkolku SMC nebo Kayo za polovic.
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
17.06.2020, Redakční testy
S koníčky se má začít odmalička, to je jasná věc. No a když chcete svou ratolest naučit jezdit na čtyřkolce, je potřeba ...
03.02.2017, Redakční testy
Zimní testování je vždy tak trochu něco „navíc“ a také nikdy nevíte, zda v našich končinách k němu může dojít. Loni nedo...
11.03.2015, Redakční testy
Na horách se můžete dopravovat různými způsoby. Sněžnice, běžky, pes a sáňky, skútr, rolba… a nebo čtyřkolka na pásech. ...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.51s